Lager kedjehus

Stjofen

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
Skellefteå
Har en 06:as Lynx. Antar att det sitter likadant kedjehus på Ski-doos maskiner i samma årmodell också, Vad är det för modell på övre (variatoraxeln) och undre (drivaxeln) lagret i kedjehuset? Är dom tätade på bägge sidor? Har fått för mig att dom bara har tätning in mot kedjehuset och är öppna utåt.. stämmer det, och isåfall till vilken nytta? Borde väl vara bättre att montera lager med dubbla tätningar.. eller? :hmmmm:
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Nu kan jag inte svara hur det ser ut på Lynx skidoo. Men polaris har då helt öppna lager i kedjehuset sitter dock tätningar på axlarna bakom lagret för att inte oljan skall ta sig ut. Anledningen till att det är öppna lager är för att det går in massa olja och konstant smörjer lagrerna då när kedjan snurrar å slungar upp oljan.
 

Stjofen

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
Skellefteå
Ok.. Men de två lager som sitter i mitt kedjehus är öppna ut från kedjehuset och tätade inåt.. Så jag förstår inte hur nån olja ska kunna ta sig in i lagret?
Fettet som är i lagret borde väl stoppa bättre om det är dubbeltätat?
 

Stjofen

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
Skellefteå
Lagrena ska alltså vara öppna inåt, "mot oljan" så att säga.. trodde dom hade slutat med det för att inte få in skräp från kedja/drev i lagret?
 

Ace

Aktiv medlem
21 sept 2005
59
1
8
Saxdalen
Jag funderar åxo om lagrena ska vara öppna in mot oljan i kedjehuset eller inte?
Jag har en rev 600 -03.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
På SkiDoo GT 700 -01 (och många (de flesta?) andra) ska tätningen sitta mot oljebadet.

Anledning: Lagret ska smörjas av fettet. Tätningen ska hindra järnspån att tränga in i lagret.
 

Ace

Aktiv medlem
21 sept 2005
59
1
8
Saxdalen
Ska man då trycka in så mycket fett som möjligt i o bakom lagret, eller bara i lagret?
 

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Livslängden hos ett lager är betydligt längre om du har tätningar åt båda hållen (utåt, och inåt mot oljan) då det aldrig tränger in skit eller exempelvis en järnflisa som bildas i ett kedjehus.

Det är dock sant att det, förut, har suttit lager med endast tätning utåt för att få smörjning av oljan men det har man slutat med.
 

Fiat500

Banned
9 nov 2009
104
0
6
Östersund
Livslängden hos ett lager är betydligt längre om du har tätningar åt båda hållen (utåt, och inåt mot oljan) då det aldrig tränger in skit eller exempelvis en järnflisa som bildas i ett kedjehus.

Det är dock sant att det, förut, har suttit lager med endast tätning utåt för att få smörjning av oljan men det har man slutat med.
Så sant så sant
jag håller med 100 %
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
på min polaris IQR så sitter det tätade lager som är tätade både på insidan och utsidan samt en tätning/packbox på utsidan av kedjehuset

Nu kan jag inte svara hur det ser ut på Lynx skidoo. Men polaris har då helt öppna lager i kedjehuset sitter dock tätningar på axlarna bakom lagret för att inte oljan skall ta sig ut. Anledningen till att det är öppna lager är för att det går in massa olja och konstant smörjer lagrerna då när kedjan snurrar å slungar upp oljan.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Lyfter en gammal tråd!

Jag tog bort mitt kedjehus på min Skidoo Rev nu när jag tog bort drivaxeln. Som det skrivs i tråden så sitter tätningen på lagret in mot oljebadet i kedjehuset och det är öppet mot tunneln. Dock så finns det en yttertätning i kedjehuset på både det övre och undre lagret som skyddar lagren från "utsidan". Se nummer 16 och 21 på bilden.



I mina lager fanns det inge fett utan endast kedjehusolja. Känns som att det inte borde vara så då packboxen borde skydda så att kedjehusoljan inte ska kunna komma i kontakt med lagret (=Dålig packbox?) Ska det nu vara fett som ska smörja lagren så har det troligen läkt in i kedjehuset eller ut genom den yttre tätningen för mig.

Hur ska det egentligen vara?
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Kom igen någon lär väl ha tagit bort kedjehuset på sin Rev och vet hur det ska se ut?

Eftersom det absolut inte finns en tillstymmelse till fett i mina så är jag tveksam att det ska smörjas med fett trots packboxen mot oljan. Inte minsta glapp i lagren och en fin film av kedjehusolja på dom. Kanske meningen med packboxen är att den bara ska skydda mot spån medans kedjehusoljan fortfarande ska kunna krypa in och smörja lagret.

Behöver hjälp fort då jag lär ihop med skotern!