Problem bakre handtagsvärmare, Venture 700 -99

lasseman79

Medlem
27 dec 2008
20
0
1
Värmarna bak tycks inte fungera. Spänningen på kabeln in till värmarna(bägge sidor) är 0.18V i läge LO och 0.27V i läge HI (och 0V i läge OFF). Motståndet som sitter bakom plasten till vippbrytaren är märkt 8.5ohm och mäter jag upp den får jag 8.9ohm.
Hand- och tumvärmarna fram fungerar kanon och säkringarna är hela. Någon som har någon aning om vad problemet kan vara?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ahmen, handtagsvärmarna kan gå på växelström :) Just för dom inte skall belasta likriktaren.
Så prova mät växel också.

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
0,18V & 0,27V orkar ju inte driva nånting. Som jämnförelse kan jag nämna att ett ficklampsbatteri är på 1,5V

lasseman79

Medlem
27 dec 2008
20
0
1
0,18V & 0,27V orkar ju inte driva nånting. Som jämnförelse kan jag nämna att ett ficklampsbatteri är på 1,5V
Nä, jag håller med om att verkar vara lite låg spänning. Det som vore intressant att höra är om någon (som har handtagsvärmare) VET vilken spänning det skall vara in till värmarna. Eller om någon har haft liknande problem och det visade sig vara typ ett kabelbrott eller ärgade kontakter.

Sedan så är jämförelsen med ett ficklampsbatteri lite felaktig. Hög strömstyrka(läs Ampere) vid låga volt driver ganska mycket. Tag bilbatteri som ex, ersätt det med 6 ficklampsbatterier i serie så får du se att det inte är riktigt samma strömstyrka även om volten är den samma.

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Nä, jag håller med om att verkar vara lite låg spänning. Det som vore intressant att höra är om någon (som har handtagsvärmare) VET vilken spänning det skall vara in till värmarna. Eller om någon har haft liknande problem och det visade sig vara typ ett kabelbrott eller ärgade kontakter.

Sedan så är jämförelsen med ett ficklampsbatteri lite felaktig. Hög strömstyrka(läs Ampere) vid låga volt driver ganska mycket. Tag bilbatteri som ex, ersätt det med 6 ficklampsbatterier i serie så får du se att det inte är riktigt samma strömstyrka även om volten är den samma.

Kanske dags att damma av elläran?

lasseman79

Medlem
27 dec 2008
20
0
1
Kanske dags att damma av elläran?
Det vore nog inte helt dumt om man gjorde. Hade man kommit ihåg allt man fick lära sig så borde det räcka med att studera elschemat. Tyvärr så står man där med en multimeter och de två formler man minns och kliar huvudet.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hehe, den var bra. Du kan ju alltid plocka isär den och följa kablarna... Lär nog vara den enda vägen. Du har ju förståss mätt innan brytaren , sen är det bara att hitta nästa koppling på kabeln och mäta där.. osv...

Finns inga genvägar :)