Svetsa i SLP?

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Ja alltså, min SLP burk sprack i infästningen till själva burken.. och vi har nu tänkt svetsa detta, håller det?
Risk för att det spricker upp igen?

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
det går att svetsa med vanlig tråd med. spelar just ingen roll.. är inge större tryck på den ändå.. se till att de blir tätt bara
Ja alltså, min SLP burk sprack i infästningen till själva burken.. och vi har nu tänkt svetsa detta, håller det?
Risk för att det spricker upp igen?

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
det går att svetsa med vanlig tråd med. spelar just ingen roll.. är inge större tryck på den ändå.. se till att de blir tätt bara
Hur då vanlig tråd? Mig känns inte så bra, det vill spricka efter ett tag, och att svetsa med elektrodsvets är inte så lätt när man snackar sådär tunt material! Bäst är Gas och Tig när det gäller tunt, samt att det håller bättre

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
jag lödde min speedtech burk med gasen. var förra säsongen och det håller fortf.
så det är bara att bränna på.

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Nu har vi svetsat med miggen, och jag tycker det ser väldigt stabilt ut och känns stabilt. frågan är om de håller i längden? enda problemet vi stötte på var att anslutningen fick lite fel vinkel så den ska vi värma/kapa och sen vinkla om och svetsa fast. något annat tips än det?

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Lägg den på lite eftervärmning i drygt 300 grader tills den blir genomvarm så har du bättre hållbarhet mot sprickbildning

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
bra gjort.. jag utbildar mig till svetsare dagligen och min åsikt är att migen smälter ihop godset lika bra som tig/gasen.. vi svetsar pipor på crossar med migen

Nu har vi svetsat med miggen, och jag tycker det ser väldigt stabilt ut och känns stabilt. frågan är om de håller i längden? enda problemet vi stötte på var att anslutningen fick lite fel vinkel så den ska vi värma/kapa och sen vinkla om och svetsa fast. något annat tips än det?

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
det funkar säkert med tig:en också men det är enklare och slitstarkt med mig:en med.. om du inte vill att de ska koka igenom Ehnebom med tig:en så kan du tänka så här 30 ampere per mm gods. sen får du ställa mindre om du ska köra sakta och lite högre ampere om du vill köra fort

mig håller lika bra som tigen sen äre väll inge riktigt tryck och brytning på slp rörets myning heller? rätta mig om jag har fel... sen förstår jag inte vad som kan koka?
MIG= almänna konstruktionsstål, seghärdningstål, rostfriastål och aluminium( men ska du börja köra rostfritt och aluminium så kan du inte köra med bland gasen man anväder till vanligt svart stål utan måste använda ren argon)
TIG funkar för rostfria och aluminium. även på vanligt svart stål med en annan gas

Tveksam, misstänker att det kommer koka igenom en jäkla massa skit såfort man ens funderar på att tända

Last edited:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
det funkar säkert med tig:en också men det är enklare och slitstarkt med mig:en med.. om du inte vill att de ska koka igenom Ehnebom med tig:en så kan du tänka så här 30 ampere per mm gods. sen får du ställa mindre om du ska köra sakta och lite högre ampere om du vill köra fort

mig håller lika bra som tigen sen äre väll inge riktigt tryck och brytning på slp rörets myning heller? rätta mig om jag har fel... sen förstår jag inte vad som kan koka?
MIG= almänna konstruktionsstål, seghärdningstål, rostfriastål och aluminium( men ska du börja köra rostfritt och aluminium så kan du inte köra med bland gasen man anväder till vanligt svart stål utan måste använda ren argon)
TIG funkar för rostfria och aluminium. även på vanligt svart stål med en annan gas
Brukar väll bli så hårt med migen, så äre ju såna temperaturförändringar när du startar skotern.

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
Man bör helst inte svetsa avgassystem med MIG-svets, när man svetsar värms materialet så fort så att det blir härdat,sedan spricker det pga vibrationer. Avgassystem o dyl. bör svetsas med gas.

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik

Problemet är att det garanterat är en jäkla massa olja å sot som har sprutat igenom sprickan och det blir svårt att få det rent. Såfort man får på lite värme så kommer det sedan att krypa fram mer fett.

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
man kommer ju att få elda ur pipa och försöka avfetta så gått de går. sen så vare väll i mynningen på pipa så då borde man komma åt att göra rent

Problemet är att det garanterat är en jäkla massa olja å sot som har sprutat igenom sprickan och det blir svårt att få det rent. Såfort man får på lite värme så kommer det sedan att krypa fram mer fett.

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
men vafan tegelby.. kör du med gasen så äre ju enkelt att bränna igenom den tunna plåten med.. känner ju flera stycken som svetsat sprickor med MIG:en. men jag vet ingen som svetsat med migen på skotrar bara crossar och dylikt.. men tycker de borda va samma vibrationer på en sån.du kan ju prova gas svetsa på 1 mm gods eller va de är i pipperna.m en du har säkert rätt . är förmodligen inte många som har verktyg och kunskapen för att välja rättmunstycke också vidare.. är väll bara att bränna på med vafan som helst och hoppas att de håller:p eller hur tegelby. antingen blire bra eller så inte bra

Man bör helst inte svetsa avgassystem med MIG-svets, när man svetsar värms materialet så fort så att det blir härdat,sedan spricker det pga vibrationer. Avgassystem o dyl. bör svetsas med gas.

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
Det är ju skitlätt att svetsa gas i 1mm plåt, det är ju tjockt det, pipor o ljuddämpare o sånt brukar vara 0.75-0.8as plåt.