Håller Kolven? Rotax 670

Josth

Medlem
19 nov 2006
14
0
1
Tjo!

Håller på att repa min Rave Bigpipe som drabbats av den elaka åkomman vevstakslagrus skärihopus...

Det jag undrar är om jag borde byta kolvar... Kolven i den drabbade cylindern har fått mindre skador i kolvtoppen av lagerdelar som följt med upp och hamnat mellan kolv och topp.

Cylinder och kolvsidor ser hela och fina ut, så är det dummsnålt att inte byta kolvar när jag ändå är i farten?

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tjo!

Håller på att repa min Rave Bigpipe som drabbats av den elaka åkomman vevstakslagrus skärihopus...

Det jag undrar är om jag borde byta kolvar... Kolven i den drabbade cylindern har fått mindre skador i kolvtoppen av lagerdelar som följt med upp och hamnat mellan kolv och topp.

Cylinder och kolvsidor ser hela och fina ut, så är det dummsnålt att inte byta kolvar när jag ändå är i farten?
Självklart skall du byta båda kolvarna !

.

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
Du bör byta kolvar. Om det blivit skador på ovansidan så kan den punkten bli extra varm när du kör med haveri som följd. Och det är ju inte så roligt att börja skruva direkt igen bara för att du ville spara 1000:-.

Josth

Medlem
19 nov 2006
14
0
1
Vi tackar för råden!
Misstänkte ju det. Man blir bara så snål när tusenlapparna börjar rinna iväg på gammskotern :eek:P

Nya kolvar skall genast införskaffas.

Kan någon kanske tipsa om en vettig web butik där man kan köpa kvalitativa kolvar till ett kvalitativt pris?
nej, jag har inte sökt i forumet... Slänger ur mig frågan i förbifarten.
Så alla forumpoliser kan blunda och byta tråd ;)

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Vad ska du ha för kolvar (det finns 3 alternativ nästan) original, "pirat", eller smidda typ wiseco?

Josth

Medlem
19 nov 2006
14
0
1
Ja efter som jag har en välväxt snåltarm så låter ju "pirat" billigt och bra :D
Smidda låter lite overkill... Har inte tänkt vässa maskinen så original eller aarrr pirate ligger nog närmast till hands.

630 spänn är det bästa priset jag hittat hittills.