Uppgraderingar 800x renegade

superdalle

Aktiv medlem
5 jan 2009
68
0
6
Östersund
Funderar på att uppgradera lite men kan inte bestämma vilka märken/modeller. Bra saker till rätt pris helt enkelt.

Slutburk (Rumble pack? -något att ha)
variator kit (vilket rekommenderas? Bra å äter lite rem)
nonslip drivhjul (Går de köpa på annat ställe än åf)
Boysen reeds (alu insug, -Bra skit?)


Något mer man skall tänka på för att få lite kick från början? Bör man dreva ner (vill hellst inte) eller kommer den gå mycke bättre med uppgraderingarna ovan?

Någon som testat delarna jag kikat på? Något som är dåligt?
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Variatorkit skulle jag helt klart rekommendera!

Cudney racing eller Dynamo Joe's kit!
 

Temper

Välkänd medlem
6 mar 2006
248
0
16
Saker som sitter på min maskin.

Slutburk: Gjord av Henrik.E här på forumet. Funkar o låter kanon.
Variator kit: Dynamo Joe`s S8X kit. ( http://www.mxzx-revzone.com )
Drivhjul: 9 kuggs No-slipdrivhjul. Orginal 10 kugg. Gå ner 1
kugg på drivhjulet ska vara samma sak som att dreva ner 2 kugg på drevet. ( http://www.wahlracing.com )
Reeds: Boysen rad valves.(alu) ( http://www.sled-parts.com/sledparts/sledparts_boyesen.html )

Har bara kört 10 mil med dom här grejerna, men kan bara säga att
skotern går nå alldeles "röd" :evil: bra.
Inget negativt än så länge.
 

superdalle

Aktiv medlem
5 jan 2009
68
0
6
Östersund
Ja, det är ju ingen yamaha du köpt. ;) Låter konstigt att den kuggar. Skall inte vara möjligt, eller har förra ägaren bytt?

Ingen aning om de är bytt. Må kolla det. Mattspänning och allt verkar ok men då den kuggat då och då trodde jag inte de var noslip på. kanske inte blir bättre än de e då..
 

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
Jag rekomenderar BMP (Bikemanperformance) starkt!

Hade min skoter på bänkning idag hos Mulle på M - Performance.

Han menade på att han inte hade haft någon 800 ho pt som hade gått så bra med original motor. (ingen portning och med orignal topp)

Jag bänkade med.

bmp stealth pipe
bmp slutburk
v-force 3,2
timbersled intake system

Har även variator kit från Bmp. Fungerar perfekt.

jag har drevat ner från 21 / 45 till 19 /45

här har du länk till bikeman performance

www.bikemanperformance.com

/ du borde ha nonslip drivhjul original på din skoter, dvs om ingen "mindre kunnig" har bytt till något sämre förstås

Skoter är helt underbar nu.
 

superdalle

Aktiv medlem
5 jan 2009
68
0
6
Östersund
Hörde du skulle bänka din. Hörde även resultatet.
Bror skvallra nu när han var till funäs i helgen. Var dit å körde lite jag också i söndags. Jag som var intresserad av pipan din men hörde du skulle ha kvar den. Så får leta mig en egen.

Hört att din renegade går fint så blir nog liknande uppgraderingar för mig. Mycke skillnad när man drevar ner? Kortade du kedjan när du drevade ner?
 
4

426H

Satt då noslip på min -06:a :hmmmm2: Trodde det var standard, men det kan ju vart handlaren som satt på det.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ja på renegade 06 sitter de inte nonslip på men på korta mxz 800 -06 sitter de nonslip..
men de där med nonslip har blivit en aning överskattat för många som byter gör nog bara för att. många behöver inte dessa drivhjul!;)
 

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
Hörde du skulle bänka din. Hörde även resultatet.
Bror skvallra nu när han var till funäs i helgen. Var dit å körde lite jag också i söndags. Jag som var intresserad av pipan din men hörde du skulle ha kvar den. Så får leta mig en egen.

Hört att din renegade går fint så blir nog liknande uppgraderingar för mig. Mycke skillnad när man drevar ner? Kortade du kedjan när du drevade ner?

Det blir en del skillnad, sen slipper du rem slitaget också.

/ Vi får ta nån tur när du kommer upp nästa gång.