Limma ett svänghjul?

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Tja!
Provat å letat men hitta inte någon tråd som jag fick svar på min fundering.

Går det att limma en magnet till ett svänghjul?

svänghjulet jag hade på skotern gick ena magneten i 7 tusen bitar, så jag köpte ett begagnat och när jag packa upp det hade ena magneten spruckit på de oxå.:bawling: så jag undrar går det att limma en magnet som gått i två bitar? den har inte gått i 7 tusen bitar utan i princip bara gått i två bitar typ på hälften.

så går det att limma ihop å få skotern å gå? eller är det meningslöst att försöka? går det att ta lös en magnet från ena svänghjulet å sätta på de andra eller är detta omöjligt?

Vill gärna ha svar från folk som vet något i frågan!

Tack!

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
Sv: Limma ett vänghjul?

Jadu, jag limmade en magnet i svänghjulet efter att jag fått tipset från en skotermek. Va själv lite osäker men då de sa att det inte va ovanligt att man gjorde så. Har åkt 10 mil med den iaf nu och inge problem än sålänge iaf

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Sv: Limma ett vänghjul?

Varför inte lämna tillbaka den och köpa en ny magnet????
de hela är lite komplicerat, jag beställde det av en skoterskrot i usa pga prisskillnaden 3000 SEK och dom som skicka svänghjulet tar inte på sig de och ska jag reklamera posten så kommer de att ta tid å kontentan blir att jag blir utan skoter i två månader, efter som min ekonomi inte tillåter mig att köpa ett "nytt" begagnat...

Jadu, jag limmade en magnet i svänghjulet efter att jag fått tipset från en skotermek. Va själv lite osäker men då de sa att det inte va ovanligt att man gjorde så. Har åkt 10 mil med den iaf nu och inge problem än sålänge iaf
okej, hade det flugit någon flisa ur den magneten? de har ju flugit ut lite flisor ur min kanske 3 mm bred och 6-7 mm hög, hur pass mycket påvärkar detta magnet fältet?

Är det någon som har bytt magnet någon gång?

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Får jag fråga vad svänghjulet kostade ? 3000 dyrare i sverige beggat ? Skulle du inte ge mer än 500 för ett svänghjul. Finns ju massor av skrotade zr´s på blocket som dom säljer i delar, borde ju gå å köpa ett därifrån för nån hundring bara.

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Får jag fråga vad svänghjulet kostade ? 3000 dyrare i sverige beggat ? Skulle du inte ge mer än 500 för ett svänghjul. Finns ju massor av skrotade zr´s på blocket som dom säljer i delar, borde ju gå å köpa ett därifrån för nån hundring bara.
Jag gav 35 $ för de svänghjulet jag köpte. vilket blir ca 300 SEK. Bengan är den ända som har ett svänghjul inom svenska gränser och han skulle ha 3500. problemet är att att jag har förgasare på min så det är ett annat svänghjul än på dom med efi, annars så hade ju folk kastat svänghjul efter mig. men som sagt så är det bara zl 5-600 och zr förgasarmodellerna 98:a som har samma sväng hjul...:bawling:

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
jag har själv limat tillbaks en magnet på en xcr600sp -96, dvs samma stomme som till ultra 680, körde resten av tiden jag hade den utan bekymmer. dvs 2 vintrar.

mvh

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
de kan ju va lite trist om det lossnar i 6000 rpm, statorn är ju inte odödlig på arctics gamla 600:eek:r:p

näe naturligtvis är dom inte odödligt, dom har ju haft sina problem. Men tror inte det hade hjälpt så mkt än om statorn hade vare av bättre modell. Svänghjulen slajsar det nog ändå=D

Men noga då. Utan svänghjul kan du ju ändå inte köra;)

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
näe naturligtvis är dom inte odödligt, dom har ju haft sina problem. Men tror inte det hade hjälpt så mkt än om statorn hade vare av bättre modell. Svänghjulen slajsar det nog ändå=D

Men noga då. Utan svänghjul kan du ju ändå inte köra;)
Sant, sant! Hur som så hitta jag ett nytt till vettigt pris (6 dollar) så jag lämna tillbaka de gamla till posten å reklamera de där, får se hur lång tid de tar... Så om ingen annan har någe mer å säga i ämnet så kan denna tråd "dödas"/"låsas"

Tackar för all hjälp!:hello: