Nya kolvar och kedja!

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
39
www.modohockey.se
Tjenare. har köpt nya kolvar av begansmotor orginal till artic cat och model f5 men fan kolvringaran ska dom sitta på något specielt sett alltså är ena avseda att sitta över den andra? och kan man sätta dom upp och ner står nämligen ett litet N vid kolvringarnas öppning? Sedan när är de dags att byta kedjan till en skoter den har strax gått 500mil. Mvh niklas

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Ringarna är inte helt raka utan ena sidan sluttar lite och den ytan ska vara uppåt.
Det kan vara en markering på den sidan men kolla på ringarna i profil så ser du det.

Det kan vara dax att byta kedjan om kedjesträckningen inte räcker till längre.
Beroende på körstil kan man ju byta den i förebyggande syfte.
Själv så körde ja 650mil med min F6 utan att byta kedja utan problem.

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
39
www.modohockey.se
jepp alltså så ska då de skålade delen på kolvringen sitta uppåt. Sedan bör väll de inte vara någon skilnad på ringarna vilken som ska sitta över den andra.

Sedan hur många mil ska man köra för att köra in dom ny kolvarn innan man vågar dra på för fullt? Mvh niklas

Last edited:

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
Tänkt på att inte hålla samma varv hela tiden, sen är det bara bra att dra upp den till max då och då, dock inte nån lång stund, inget sjö race altså..

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
39
www.modohockey.se
Märkligt har köpt orginal med art nr som står under dessa kolvar och de är susuki är de samma tro? Menar samma märke och passar så bör vara ett billigare alternativ eller?

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Det är ju Japanska suzuki som tillverkar motorerna åt Arctic om någon nu inte hade koll på det.
Således är också kolvarna tillverkade av Suzuki.
Man kan endera köpa kolvar på Arctic's art.nr som har vart till USA och vänt eller på Suzuki's art,nr.
Kolvarna som vart äver till staterna blir dyrare när dom får ett arctic nr.
Din handlare bör ha koll på detta och hjälpa dig att ta hem rätt kolvar till rätt pris.

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
39
www.modohockey.se
Jepp. sedan till kedjan tänkte öppna och känna på den, men hur vet jag om den är ok eller bör bytas? samt vilken olja ska jag välja när de ska hällas på i kedje huset? något specielt märke? obs kedjan har gått 500 mil.

Till någonting helt annat. Vad kör ni på för glykole i kylaren? på skotern måste bytta ut den när jag byter kolvar så vad bör jag köra med?

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Det är ju Japanska suzuki som tillverkar motorerna åt Arctic om någon nu inte hade koll på det.
Således är också kolvarna tillverkade av Suzuki.
Man kan endera köpa kolvar på Arctic's art.nr som har vart till USA och vänt eller på Suzuki's art,nr.
Kolvarna som vart äver till staterna blir dyrare när dom får ett arctic nr.
Din handlare bör ha koll på detta och hjälpa dig att ta hem rätt kolvar till rätt pris.
Jamen Thullen, tror du att kolvarna jag länkade är bra eller inte?

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Joint:
Har ingen kolla på dessa kolvar.
Kolla vad din handlare kan göra för pris på ett par kolvar direkt från suzuki.
Jag betalade nått liknade för en suzuki kolv för några år sedan.
Men då var det netto + frakt typ.
Får du ner priset till 800:-/kolv tycker ja du ska köpa orginal

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Fortfarande inget svar om hur långt jag ska köra innan kolvarna är in körda :) mvh n iklas
Jag körde in min ca 10 mil..

Slog även i 4 dl extra olja direkt i tanken när jag tankade!

För det är väl förgasare på F5an?
På EFI får man väl inte blanda extra i tanken någon gång..