Hästar vs Leder

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Senast igår körde jag över hästskit, tur ja va 3de skotern så de mesta va borta.
Jag e som så, alla får brukar leden "om dom tar bort hästskiten, lämnar man kvar efter hunden blir de ett ***** liv men hästar går bra, skumt samhälle igentligen" men varför ska vi skoteråkare betala för nått som andra använder, nää dom andra kan få göra detta också, typ en stöd summa på 50-100kr per familj som inte har skoter men använder leden åt diverse. Sen spelar de ingen roll, slutar vi kör skoter så finns ju endåst leden kvar.
Sen när det gäller hästar, eller rent av allt efter leden ska man visa respekt. MEN folket ska visa oss skoteråkare större respekt då det är våran väg.

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Tyvärr är det väl så att det är lika många skoterförare som kör på hästvägar som vice versa.
Används sunt förnuft och ta det lugnt när hästarna kommer, ni överlever nog även om ni måste stänga av skotern en stund.
Tycker ni det är störande så säg det åt ryttaren/gamlingen eller vad det nu kan tänkas vara för individ som stör er framfart.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Lugna ner er. Ni vet vad lagen säger och där är vi skoteråkare inte värda ett piss.
Alla som tar sig fram för egen maskin har företräde.

Däremot kan man undra vad idioter på crossare gör på leden. Oförsäkrade och troligen inget körkort heller, och sen ser leden fördjävlig ut efter dom.

Kommer inte att väja den dagen jag möter en :)

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det går ju även att vara lite övertydlig och sätta upp skyltar som säger att ridning är förbjuden efter leden.

Skoterklubbarna måste gå ut med information till ridskolor och de som har hästar och tala om de risker som finns med att rida efter skoterled.

Om man helt bortser från riskerna med skotrar på lederna så kan hästen mycket väl trampa igenom och bryta ett ben. Dessutom är de broar vi använder för skoterbruk inte alls lämpliga för hästens vikt. Många broar klarar inte den koncentrerade belastning som hästens hovar utgör.

När det gäller skidåkare, fotgängare och de som åker spark så finns det förbudsskyltar att sätta upp mot det också :).

Skoterförare har alltid väjningsplikt.

Ryttare, fotgängare och skidåkare lyder under allemansrätten, så dom får vara överallt i skogen där dom inte orsakar skador på mark.

Men kolla upp vad som gäller i din kommun, i vissa kommuner är det inte tillåtet att rida på skoterleder.

Last edited:

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Ja när det gäller renar kan jag inte säga nånting för här i dalarna finns det inga, men renar är väl sk halvvilt o hör då särledes till naturen, tror inte det skulle funka att samerna låste in alla renar i en hage =) men som sagt va jag är inte drabbad av renar så jag borde väl inte uttala mig om det :rock:
NU var det ju inte renar som nämdes först..
Men jag anser att om man måste stödutfodra renarna så kan dom ha dom i en ladugård som alla andra bönder..

Ursprungsbefolkning i all ära men nog fan är dom bönder i mina ögon..
(hoppas ingen lantbrukare tar illa vid sig av min pararell nu) :D

Tillbaka till hästarna. Här i byn har vi ganska väluppfostrade hästägare när det kommer till skoterlederna..
Däremot har dom en förmåga att ge sig ut på avstängda(bommen nere) skogsbilvägar på våren och det blir ännu värre skador..

Men att stanna och informera vänligt men bestämt om vad som händer med lederna är nog bästa lösningen..
Bjud in dom att vara med i skoterklubbarna och därmed stå för en del av ledunderhållet..
Om det nu finns någon fungerande skoterförening i eran närhet..

Kungen i Mobäck

Ny medlem
11 jan 2009
4
0
1
Vännäs
Frugan har 5 hästar, jag har 5 skotrar. Gissa om vi har intressanta diskussioner! Eftersom vi umgås med så mycket hästfolk har jag skaffat mej en del åsikter om dessa personer. På nåt vis är det som att en hästmänniska alltid har rätt, de lever i harmoni med djur och natur och har därför tolkningsföreträde i alla frågor. Veterinärens fru försökte hacka på mej att mina skotrar kostar så mycket, "tänk bara på alla försäkringar! gnällde hon. När jag lugnt påpekade att mina skotrar kostar 5 tusen sammanlagt men att frugans hästar kostar 25 tusen totalt tystnade hon med ett konstigt uttryck i ansiktet. Som tur är finns det gott om utrymme i byn så hästar och skotrar behöver inte störa varandra. Det blir minst problem så.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
Jag skrev tidigare i denna tråd att "Här i byn lever vi i en bra harmoni på leden..." men idag var jag med om ngt otrevligt :(

Jag mötte ett hundspann som låg helt på min sida i en skymd kurva, jag bromsade allt vad jag kunde (tur man har 57mm kammar så att det händer ngt när man bromsar) och väjde ut i björksnåret. Jag stog stilla när de sista hundarna passerade och missade alla hundarna i spannet puh..det gick vägen tänkte jag, men vad gör hundföraren när han passerar mig med släden jo han försöker slå till mig på hjälmen med knuten näve (ytterligare en anledning att ha hjälm när man kör skoter) och han skrek ngt oxå. Jag stod kvar och såg honom försvinna jag som trodde han ville stanna och prata/skälla ut mig?!

Jag åkte hem och tänkte att jag får åka förbi senare på kvällen och prata med hans arbetsgivare som är min granne och den som äger hundarna som han tränade.

När jag kom dit så hade hundföraren sagt till hundägaren att jag hade kört in i 3 hundar och bara kört vidare utan att stanna!:stupid: Så först blev jag utskälld men när jag berätta hur det var enligt min mening och att jag även hade loggen från GPS:n som visar precis hur fort jag hade kört och hur länge jag stått stilla så trodde de mer på min version än hundförarens. Tur man har GPS! Så de lugnade ner sig och tyckte sen att det inte var så farligt.

Hopplöst när inte folk kan hålla sig till sanningen!
Högertrafik verkar tyvärr inte gälla alla utan bara skotrarna :mad:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Frugan har 5 hästar, jag har 5 skotrar. Gissa om vi har intressanta diskussioner! Eftersom vi umgås med så mycket hästfolk har jag skaffat mej en del åsikter om dessa personer. På nåt vis är det som att en hästmänniska alltid har rätt, de lever i harmoni med djur och natur och har därför tolkningsföreträde i alla frågor. Veterinärens fru försökte hacka på mej att mina skotrar kostar så mycket, "tänk bara på alla försäkringar! gnällde hon. När jag lugnt påpekade att mina skotrar kostar 5 tusen sammanlagt men att frugans hästar kostar 25 tusen totalt tystnade hon med ett konstigt uttryck i ansiktet. Som tur är finns det gott om utrymme i byn så hästar och skotrar behöver inte störa varandra. Det blir minst problem så.
Haha, den var bra. Av någon d***** anledning så gäller ännu gamla hästlagar sen bondetiden. Oavsett vad hästägare eller hästskrället hittar på för idiot så är det alltid den andres fel. OAVSETT vad som händer.

Rätt märkligt faktiskt, men så är det så det gäller att bita ihop.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
men vad gör hundföraren när han passerar mig med släden jo han försöker slå till mig på hjälmen med knuten näve (ytterligare en anledning att ha hjälm när man kör skoter) och han skrek ngt oxå. Jag stod kvar och såg honom försvinna.

Ja jag hade då vevat hejhjärtat tillbaka utan att blinka......

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Undie, jag tycker du kan hålla käft, bara för vissa gör der gör inte alla det. skapa en vettigare tråd nästa gång....

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Undie, jag tycker du kan hålla käft, bara för vissa gör der gör inte alla det. skapa en vettigare tråd nästa gång....
Så du menar att det är inget problem föränn ALLA som har häst börjar rida på lederna?Och därför ska han inte få säga vad han tycker?:hmmmm:

Är ju isf du som borde hålla käft, för meningen med forum är just att man ska kunna diskutera saker:stupid:

B

Biosteel

Jag skrev tidigare i denna tråd att "Här i byn lever vi i en bra harmoni på leden..." men idag var jag med om ngt otrevligt :(

Jag mötte ett hundspann som låg helt på min sida i en skymd kurva, jag bromsade allt vad jag kunde (tur man har 57mm kammar så att det händer ngt när man bromsar) och väjde ut i björksnåret. Jag stog stilla när de sista hundarna passerade och missade alla hundarna i spannet puh..det gick vägen tänkte jag, men vad gör hundföraren när han passerar mig med släden jo han försöker slå till mig på hjälmen med knuten näve (ytterligare en anledning att ha hjälm när man kör skoter) och han skrek ngt oxå. Jag stod kvar och såg honom försvinna jag som trodde han ville stanna och prata/skälla ut mig?!

Jag åkte hem och tänkte att jag får åka förbi senare på kvällen och prata med hans arbetsgivare som är min granne och den som äger hundarna som han tränade.

När jag kom dit så hade hundföraren sagt till hundägaren att jag hade kört in i 3 hundar och bara kört vidare utan att stanna!:stupid: Så först blev jag utskälld men när jag berätta hur det var enligt min mening och att jag även hade loggen från GPS:n som visar precis hur fort jag hade kört och hur länge jag stått stilla så trodde de mer på min version än hundförarens. Tur man har GPS! Så de lugnade ner sig och tyckte sen att det inte var så farligt.

när ju det här jag men förmodligen hade jag nackat den idioten de kan han ju vara lugn för.:evil:

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
Lugna ner er. Ni vet vad lagen säger och där är vi skoteråkare inte värda ett piss.
Alla som tar sig fram för egen maskin har företräde.

Däremot kan man undra vad idioter på crossare gör på leden. Oförsäkrade och troligen inget körkort heller, och sen ser leden fördjävlig ut efter dom.

Kommer inte att väja den dagen jag möter en :)

cross åkare kör man ett spätt i huve på. lr så gör man som en bekant gjorde sparka omkull han i farten på leden.

B

Biosteel

ska fan börja köpa hästkorv ja så kanske man bli fri dom =)

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
cross åkare kör man ett spätt i huve på. lr så gör man som en bekant gjorde sparka omkull han i farten på leden.
Kan ju lova att om någon gjorde något sånt på mig så skulle jag jaga ner den jäveln totalt. Finns inget som stör mig så mycket som alla hobbypoliser.

Och vad är det för snack om alla som ska skjuta och slå ihjäl folk och köra spett i dem.

Hör av er till mig innan ni gör det, jag vill se på.

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Man har ju lagen med sig när det gäller att stoppa någon som gör något olagligt! Inte för att jag stödjer detta i sådana samanhang men bara så ni vet. Är lite skillnad på olka fall.

schelin_j

Ny medlem
4 mar 2009
4
0
1
Av någon d***** anledning så gäller ännu gamla hästlagar sen bondetiden. Oavsett vad hästägare eller hästskrället hittar på för idiot så är det alltid den andres fel. OAVSETT vad som händer.

Rätt märkligt faktiskt, men så är det så det gäller att bita ihop.
Nja, skadeståndslagen gäller ju även för hästägare vilket innebär att om en hästägare orsakar en skada och skadan har orsakats genom vårdslöshet (culpa) eller uppsåt (dolus) så blir hästägaren ansvarig = skadeståndsskyldig.

Däremot är det ju inte som för motorfordon som omfattas av trafiklagstiftningen vilken enkelt uttryckt innebär att alla skador som orsakas av att ett fordon är i trafik ersätts - oavsett om föraren varit vårdslös eller inte.

Nästan alla hästar omfattas av en försäkring som täcker skadeståndsskyldigheten (ligger med i vanliga hemförsäkringar, gårdsförsäkringar etc). Däremot finns ingen motsvarighet till trafiklagstiftningen för hästar alltså.

Vissa tävlingshästar kan omfattas av någon variant av olycksfallsförsäkring som täcker skador på andra dock, tror att STC (trav) har någon sådan variant bland annat. Många privathästar omfattas också av en försäkring som täcker personskador om hästen orsakar någon annan skada.

Dock är det som ni påtalar så att skyddet inte alls är lika omfattande som för fordon. Tyvärr.

Jag tror att mycket av problemet ni beskriver är okunskap. Jag kände till exempel inte till att det faktum att hästen trampar ned i skoterspåren kunde medföra skada. Inte heller har jag nog tänkt på att "högarna" kan vara ett problem för skoteråkare. Rider jag på väg och hästen lämnar en hög brukar jag skotta ned högen i diket och är det på ställen där det är bebyggt har jag åkt och hämtat högen efter ridturen. Däremot har jag ju ofta ridit på åkern utanför stallet och då har jag ju aldrig tänkt på var högen hamnat, för bonden blir ju inte ledsen över lite gödsel. Men det åker ju mycket skotrar där också.

Hälsningar från Jenny, jurist och hästägare som aldrig kört skoter... men inte heller rider i skoterleder.

schelin_j

Ny medlem
4 mar 2009
4
0
1
Ett helt otroligt välformulerat och genomtänkt inlägg!!!

Mycket av problemen som uppstår är ju just att vi ryttare inte känner till något om skoterleder etc. och att många (absolut inte alla men en hel del) skoter/fyrhjulings/crossförare etc. inte har en susning om hur hästar fungerar. Därigenom uppstår ju vissa bekymmer.

Vi har så fantastisk natur att vi alla borde kunna njuta av den på vårt sätt utan att behöva förstöra för varandra!

/Jenny

Det går ju även att vara lite övertydlig och sätta upp skyltar som säger att ridning är förbjuden efter leden.

Skoterklubbarna måste gå ut med information till ridskolor och de som har hästar och tala om de risker som finns med att rida efter skoterled.

Om man helt bortser från riskerna med skotrar på lederna så kan hästen mycket väl trampa igenom och bryta ett ben. Dessutom är de broar vi använder för skoterbruk inte alls lämpliga för hästens vikt. Många broar klarar inte den koncentrerade belastning som hästens hovar utgör.

När det gäller skidåkare, fotgängare och de som åker spark så finns det förbudsskyltar att sätta upp mot det också :).

Skoterförare har alltid väjningsplikt.

Ryttare, fotgängare och skidåkare lyder under allemansrätten, så dom får vara överallt i skogen där dom inte orsakar skador på mark.

Men kolla upp vad som gäller i din kommun, i vissa kommuner är det inte tillåtet att rida på skoterleder.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Jag vet inte riktig hur du mår.. jag antar du inte är den skarpaste kniven i lådan men om du läser mitt inlägg så ser du att jag riktar mig till dom MED DEN ÅSKIKTEN, citerar mig själv "-HÄSTAR o dessa jäkla hästägare som tror dom äger skoterlederna "" !!! då det finns ett gäng såna puckon där jag bor, jag sa inte att alla hästägare tycker så... läs inläggena vi skriver innan du ordbajsar utan något som helst vettigt att skriva......