Pratade med min ÅF angående värre dämpare med justering till boondockern, å fick då veta att RE/RS dämparna med hög å lågf iofsart justering samt retur går lös på mellan 3500-4000SEK inkl. fjäder! Passar ju då bara PPS iofs... Commander RE låter väl inte så dumt?
Sen, ett par C46 kan väl inte va så svårt/dyrt å få tag i, satt väl i rätt många lynxmodeller i början av 2000talet, dom är ju iofs inte justerbara, men renoveringsbara är dom ju iaf, så de går ju å schimsa om iaf...
De KYB 40/46 dämpare RE 6/800 har kan vara intressanta för PPS 154, har inte koll på geometrin osv men de försöker ju ofta använda hyllvaror när de bygger nytt, skulle vara intressant att ha tillgång till programvarorna i Rovaniemi och köra en simulering med ett tyngre chassie (XU) men det happens not så det man inte vet får man anta för att komma vidare.
Hursomhelst, det jag vill ha är en PPS som är mjukare mot snön men ändå har uthålliga dämpare när jag vill det och den får inte vara så hård som på RE modellerna så det behövs säkert en dämparguru och ett antal tester.
En uppsättning fram samt i boggien+schimsning+dämparguru+reservdämpare fram o bak (om man specialanpassat och trivs med det) blir beyond 20K
Till RCG:n är det enklare, C 46 finns ju på hyllan och även de Öhlinare som satt i RE/RS till 06, hade "ungefär" ett par sådana i en ST 600 för ett antal år sedan men i ett snällt ögonblick fick de följa med när maskinen fick ny ägare, lite hårda för pyskörning men orkade med allt om det gick hårdare.
Pheew, tänk att det aldrig blir som man planerar, slutade i stort sett att fundera på sådant här för en massa år sedan iom att man började köpa nytt och byta ofta men nu med XU chassiet så kommer behovet igen då det blir sådana avgörande skillnader med lite fix i variatorsetupen och dämpningen, å andra sidan är det kul att utvecklingen går framåt