när kan man börja blippa med gasen ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja! Har kört ca:18mil nu med min mxz tnt 09 och jag undrar om man vågar börja leka lite nu ? typ blipa med gasen över hopp och dra upp på rullen ? men inga långa fullgas reppor och alltid med varm motor ?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Bör nog inte vara några problem, du bör bara undvika längre fullgasrepor, pumpgasa borde inte göra nånting om du nu har kört 18mil, en fulltank ungefär iaf innan du börja leka på allvar men som sagt inga fullgasrepor över sjön el dyl....

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
vadå försent ?jag har kört med varierat gaspådrag helatiden men inte gasat snabbt.
Det dom menar är att pumpgasa hade du kunnat göra från den va ny, du ska bara undvika att köra längre fullgasrepor eller från helt stillastående till fullgas, annars kan du bruka skotern som sig bör....

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Haha när man väl fått upp ögonen för hur en motor faktiskt ska köras in kan man inte sluta predika om det :p
Är som en upplysning från den högre makten :rolleyes:
Nördigt kan man säga att det är som att se sanningen bakom tillverkarnas ridåer av inkörnings rekommendationer :laugh:
Jaja, nog om mig :beer:

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
33
Östersund
Du ska som skrivet pumpgasa då du kör in maskinen för att få ett varierat slitage. Nu efter 18mil kan du behandla maskinen som vanligt =)

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag har varierat gaspådraget upp och ner hela tiden medans jag kör men inga hastiga pådrag utan mjuka så stod det att man skulle göra i instruktionsboken:rolleyes: och det är bra drag i motorn den skottar på rätt bra om man säjer så:rock: är mycket nöjd med min tnt !!

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Efter 18 mil så törs du hålla stålet utan att ligga sömnlös sen.. 3 timmar ska skotern köras med varierat gaspådrag. Som sagt de man ska undvika är att ligga lakerace järnet i flera km och att köra i tung blötsnö..

Gasa på !

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Nå't som säljaren sa till mig och som tydligen var viktigt var att inte motorbromsa för länge utan att smågasa lite då och då. Alltså när du motorbromsar ska du smågasa lite snabbt typ "bam, bam, bam" detta för att oljepumpen skulle pyttsa in lite olja. Annars var det bara att köra som folk menade han. Har fler fått det rådet eller?

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Aldrig fått rådet, men jag gör det alltid.

Det säger sig självt att du inte kan ha 6-7k rpm på motorn men ge den smörjning som på tomgång, därför gasar jag alltid till några gånger när man motorbromsar.