Ryckstarten????? :S:S

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
Hejsan,har en AC zr 800 - 01 som har blivit lite knasig med ryckstarten:afraid:
Jo så här gick det till va ute idag, en bra tur med skoter när dte började klinga lite lite lite lite lätt om dragstarten, knappt som man hörde det men om det dyker upp ett okänt ljud så hör man ju det aja skit samma.:D
Sen när vi hade tagit en fikapaus så skulle ja dra igång den som vanligt då märker jag att det är som att dra dragsnöret utan kolvar = inget motstånd alls:eek:. fattade ingenting så jag provarde dra en gång till lite fast lite fortare då hugger den tag som vanligt å startar, vad kan felet vara går det köra som det är bara att man får rycka till lite fortare änn vanligt eller är det akut at byta dt som är pajj å vad ä det då som är trasigt ?:stupid:
Tacksam för svar:cool:

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Kolvarna o kolvringarna har inget med det där att göra, det är startklacken i magnapullen som kärvar. Ta isär o rengör o kanske sätt dit en ny klacksats för 75 spänn.

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
Kolvarna o kolvringarna har inget med det där att göra, det är startklacken i magnapullen som kärvar. Ta isär o rengör o kanske sätt dit en ny klacksats för 75 spänn.
okej är det knöligt att ta isär eller går det smort, har ju varmgarage å alla värktyg som lär behövas å ``lite´´ skruva i mig :p

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Det sitter ett par skruvar runt magnapullkåpan bara, har för mig att det är storlek 10. Bara att skruva loss dem o voilá så är den lös o du ser hela härligheten, tänk bara på att om du tar lös linhjulet så lossnar det en lååång festlig fjäder som kan vara lite knölig att få tillbaka.

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
33
Östersund
Hejsan,har en AC zr 800 - 01 som har blivit lite knasig med ryckstarten:afraid:
Jo så här gick det till va ute idag, en bra tur med skoter när dte började klinga lite lite lite lite lätt om dragstarten, knappt som man hörde det men om det dyker upp ett okänt ljud så hör man ju det aja skit samma.:D
Sen när vi hade tagit en fikapaus så skulle ja dra igång den som vanligt då märker jag att det är som att dra dragsnöret utan kolvar = inget motstånd alls:eek:. fattade ingenting så jag provarde dra en gång till lite fast lite fortare då hugger den tag som vanligt å startar, vad kan felet vara går det köra som det är bara att man får rycka till lite fortare änn vanligt eller är det akut at byta dt som är pajj å vad ä det då som är trasigt ?:stupid:
Tacksam för svar:cool:
Hände samma sak på min edge lite då och då, jag gjorde då inget åt saken iallafall

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
Det sitter ett par skruvar runt magnapullkåpan bara, har för mig att det är storlek 10. Bara att skruva loss dem o voilá så är den lös o du ser hela härligheten, tänk bara på att om du tar lös linhjulet så lossnar det en lååång festlig fjäder som kan vara lite knölig att få tillbaka.
måst jag lös med linhjulet för att d felet tror ni ?

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Nej, det behöver du inte, men det är absolut inte nån fara om du tar lös det, lite tålamod så fixar du det enkelt. Ska göra samma operation imorgon.

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
sådär nu ha jag rengjort och och kollat över allt;) allting var mkt skitigt men såfort man gjorde rent det såg det som nytt ut och funkade som vanligt igen:D
Tack för alla svar och tips, Bara ut å hålla fullt igen :evil::evil::evil:

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
nu är det så att jag har lagat felt men nu så låter det fortfarande ett litet klingande från magnapullen som är oerhört drygt att lyssna på när man kör, min fråga är då vad är det som klingar jag hör att det kommer ifrån magnapullen i allfall:mad:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
ta loss magnapullen igen och ta ett kort på den och lägg upp här (ta kort innifrån kåpan). Så kanske man ser ifall detär någonting som saknas.

Du bör ha en liten mutter, en liten bricka, en plastbricka. Till att börja med, och bakom plastbrickan skall de sitta fast en böjd fjäderliknanade modul. Och på kanten av hela alltihopa skall du ha klacken som tar tag i korgen på svänghjulet, och på denna skall det vara en spiralfjäder som drar in den i "neutral" läget efter att du har startat. Och oftast är det den som krånglar.

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
ta loss magnapullen igen och ta ett kort på den och lägg upp här (ta kort innifrån kåpan). Så kanske man ser ifall detär någonting som saknas.

Du bör ha en liten mutter, en liten bricka, en plastbricka. Till att börja med, och bakom plastbrickan skall de sitta fast en böjd fjäderliknanade modul. Och på kanten av hela alltihopa skall du ha klacken som tar tag i korgen på svänghjulet, och på denna skall det vara en spiralfjäder som drar in den i "neutral" läget efter att du har startat. Och oftast är det den som krånglar.
okej ska riva ner igen och fota när jag komer hem sitter just nu i skolan å skriver men bilder ligger väll uppe vid 5 tiden ;)

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
här kommer bilder:

sen undrar jag hur man ska få dit den stora fjädern som rullar tillbax snöret på enklaste sät lyckas fan inte :S

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Du sätter tillbaka fjädern i ringen inuti plårkåpan, sen har jag för mig att det bara är att stoppa dit linhjulet o snurra det lite så att fjädern spänns upp.

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
Du sätter tillbaka fjädern i ringen inuti plårkåpan, sen har jag för mig att det bara är att stoppa dit linhjulet o snurra det lite så att fjädern spänns upp.
tack för hjälpen fixat:cool:
ingen som vet varför det klingar på låga varv när man puttrar runt i 20 ?:stupid: