skidoo rs 600 -08

SkalMAN

Medlem
28 jan 2008
18
0
1
vad är de för komp i en standard rs 600?
tappar effekten när skotern börjar blir varm, undra om man kanske behöver byta ringar lr kolvar.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
för att ge svar på tal till folk om detta så är det powerjetsen som hade lagt av.
bytte ut till 360 munstycken och plugga powerjetsen.
sen funkade det klockrent.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
för att ge svar på tal till folk om detta så är det powerjetsen som hade lagt av.
bytte ut till 360 munstycken och plugga powerjetsen.
sen funkade det klockrent.
Jaså? Är gången på motorn bättre överlag, och har du hunnit kört i olika temperaturer/höjder så du vet om den blev känsligare?
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
det surras om att det blir skillnad på skotern med bara större munstycken.
dock så blir den ju känsligare.
vet efter helgen hur skotrarna reagerar.
vi drar upp 3 stycken till fjälls och kör lite.
2 har powerjetsen urkopplade och jag kör med dom ikopplade.
så vi får se efter helgen.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
det surras om att det blir skillnad på skotern med bara större munstycken.
dock så blir den ju känsligare.
vet efter helgen hur skotrarna reagerar.
vi drar upp 3 stycken till fjälls och kör lite.
2 har powerjetsen urkopplade och jag kör med dom ikopplade.
så vi får se efter helgen.
Ja du får gärna återkomma när du vet för det här är jag nyfiken på.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
var som jag trodde redan innan.
deras skotrar var lite rappare och hade som bättre gassvar dock är det ju marginelt.
höga varv var inga problem då var allt likadant men därimot kände man när man hade hoppa lite och landade och skulle trycka på .
blev som lite fördröjning i min maskin med powerjetsen.
dock var det en sak man lärde sig ganska fort. tryck på lite före bara så märktes det knappt.

det som var det roliga i det hela.
deras maskiner låg på ca 3.5-4l milen medans min låg på ganska precis 3.
så jag rekomenderar att man kör med powerjetsen ikopplade så den drar mindre istället för feta munstycken.

EDIT: jag rörde inte min maskin i bestyckningen innan jag for upp så. 270 med powerjetsen och nålen i läge 2. hade nog kunna kliva ner till 260-250 utan problem
dom körde 360 och 370.
vet inte om dom är känsligare får se när vädret slår om nu till helgen när vi ska upp och det blir varmare och dom kanske får bestycka om sina.
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
ingen som vet vilket komp man bör ha i den org min låg på 9 bar kan tycka att de kan vara lite lågt.

försöker samtidigt nu komma på alla möjliga grejer som de kan bero på när min maskin har skurit pga av värme på ena cylindern. och de är ingen kall skärning utan förmodligen för att de blivit för hög temp i just den cylindern och hade kanske en fundering om komp biten kunde ha något med de att göra.

annars blir de samma problem vid fel luft/bränsle blandning mm men de konstigaste i de hela är de att jag inte känt någon större märkbar skillnad på effekten en vad som kan vara vid lite olika temperaturer
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Jag hade 150 i nån skala kan det ha varit psi? 155 är iaf. bra som attan på en rs. Kolla du har säkert bägge skalorna på kompmätaren.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
9 är helt OK..lr de är fräscht...
vid 8 bör man fundera på ett byte..9.5 är typ nyskick på grejerna om ja inte har helt fel:)...


ingen som vet vilket komp man bör ha i den org min låg på 9 bar kan tycka att de kan vara lite lågt.

försöker samtidigt nu komma på alla möjliga grejer som de kan bero på när min maskin har skurit pga av värme på ena cylindern. och de är ingen kall skärning utan förmodligen för att de blivit för hög temp i just den cylindern och hade kanske en fundering om komp biten kunde ha något med de att göra.

annars blir de samma problem vid fel luft/bränsle blandning mm men de konstigaste i de hela är de att jag inte känt någon större märkbar skillnad på effekten en vad som kan vara vid lite olika temperaturer
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
ingen som vet vilket komp man bör ha i den org min låg på 9 bar kan tycka att de kan vara lite lågt.

försöker samtidigt nu komma på alla möjliga grejer som de kan bero på när min maskin har skurit pga av värme på ena cylindern. och de är ingen kall skärning utan förmodligen för att de blivit för hög temp i just den cylindern och hade kanske en fundering om komp biten kunde ha något med de att göra.

annars blir de samma problem vid fel luft/bränsle blandning mm men de konstigaste i de hela är de att jag inte känt någon större märkbar skillnad på effekten en vad som kan vara vid lite olika temperaturer
Lägg upp bilder på kolv och topp.
 

SxMod

Medlem
5 nov 2007
22
0
1
Vad kör ni på för bestyckning?
Har problem med min att den bluddrar på lägre varv och tycker den dra mycket soppa.
Och en sak till hur sjutton gör alla med luftburken när ni kör i mycket lössnö för min lägger igen hela tiden, det är inte lönt att vika ut i snön!
tacksam för svar!