Föreningsliv är bra för tillväxten

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

StoxResearch

Stig Larsson:
Snarare ska vi sätta fart på tillväxten genom att sluta satsa offentliga medel på föreningar alls, :) Men jo, föreningsliv är nog bra, det har jag inget emot.

S

StoxResearch

Stig Larsson:
Ja, sådana där tankar har vi haft de senaste 40 åren i Sverige. Det var INNAN dess Sverige hade sin glansperiod, enough said, :p

De samlade resurserna i samhället får störst utväxling om folk själva får bestämma vad deras egna pengar ska användas till. Dessutom leder ett lägre skattetryck till att folk och företag på marginalen har en större chans att överleva. Allt detta finns det ekonomiska fakta som stöder, :)

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Håller med Stox här.
Tillväxten gynnas mer av sänkta skatter än att du får filura efter leden om kvällarna för statliga pengar.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Stig Larsson:
Ja, sådana där tankar har vi haft de senaste 40 åren i Sverige. Det var INNAN dess Sverige hade sin glansperiod, enough said, :p De samlade resurserna i samhället får störst utväxling om folk själva får bestämma vad deras egna pengar ska användas till.
Men enligt forskarna, så är det tydligen väl använda pengar att satsa på föreningslivet för att få bättre tillväxt i samhälet, vilket gynnar gemene man ekonomiskt.

S

StoxResearch

arjeplogarn:
Tack! Varför allt för många tror att omfattande offentlig inblandning är någonting bra är en gåta för mig. Det leder till bla, a) Resurser på fel ställen, b) Tröghet, c) Ineffektivitet mm mm

Stig Larsson:
Ja, men det kanske finns mycket annat man kan använda pengarna till, tror du inte? Tex att sänka skatterna, vilket så gott som samtliga ekonomer förespråkar. Vilka är de där bakom undersökningen för övrigt? LO ekonomerna är också "forskare" och genom att lyssna på bla dem hela 70- och 80-talet gick det Sverige väldigt illa. Inget vi ska lyssna på mao.

Att sätta fart på föreningslivet kanske går att göra med väldigt små offentliga medel, tex genom att tala om att det blir inga pengar från det offentliga i fortsättningen, :)

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Stig Larsson:
Ja, men det kanske finns mycket annat man kan använda pengarna till, tror du inte? Tex att sänka skatterna, vilket så gott som samtliga ekonomer förespråkar. Vilka är de där bakom undersökningen för övrigt?

Att sätta fart på föreningslivet kanske går att göra med väldigt små offentliga medel, tex genom att tala om att det blir inga pengar från det offentliga i fortsättningen, :)
Finns säkert massor av olika saker för att få bättre tillväxt.
Att satsa på föreningslivet är tydligen en av dessa saker. Sänka skatter kan nog vara en an av många andra saker som också kan stimulera den saken. Det ena utesluter ju inte det andra, eller hur ?

S

StoxResearch

Stig Larsson:
Jag vet ju vad prio ett är iaf. Sverige har på första gången sedan decennier fallit till "endast" andraplatsen i skattetrycksligan, efter Danmark. På 60-talet hade Sverige jämförelsevis låga skatter, och vi var också ett av världens rikaste länder. Tillväxten var skyhög, arbetslösheten extremt låg, levnadsstandarden steg som en raket mm mm. Det är siffror som du enkelt kan kolla upp.

Men det var då, nu är det skit. Vi ska tillbaka till 60-talet då allt var bra. Har du någon gång hört någon säga något dåligt om 60-talet? Det har inte jag.

Varför klipper du bort lämpliga delar ur min text för övrigt? :p

PS. Nu ska jag iväg, så det blir inget svar på länge.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Stig Larsson:
Jag vet ju vad prio ett är iaf. Sverige har på första gången sedan decennier fallit till "endast" andraplatsen i skattetrycksligan, efter Danmark. På 60-talet hade Sverige jämförelsevis låga skatter, och vi var också ett av världens rikaste länder. Tillväxten var skyhög, arbetslösheten extremt låg, levnadsstandarden steg som en raket mm mm. Det är siffror som du enkelt kan kolla upp.

Men det var då, nu är det skit. Vi ska tillbaka till 60-talet då allt var bra. Har du någon gång hört någon säga något dåligt om 60-talet? Det har inte jag.

Varför klipper du bort lämpliga delar ur min text för övrigt? :p

PS. Nu ska jag iväg, så det blir inget svar på länge.
Som jag skrev tidigare , det ena utesluter ju inte det andra.

Varför jag "Klipper bort" delar av dina inlägg, är ju för att försöka förtydliga det i dina inlägg som jag kommenterar.

Status
Stängd för vidare inlägg.