Cross

Edblad

Välkänd medlem
2 nov 2008
188
0
6
Östjämtland
Tjena!

sitter nu och funderar på en cross inför sommarn..

Någon som har nå bra tips/råd på något märke, bra och dåligt

är inriktad på 250cc
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.259
80
48
Övik
KTM är ju fina hojar, lättskruvade och relativt billiga reservdelar. Antar och hoppas det är 2-takt du riktat in dig på?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Du kommer nog inte att komma så långt. De japanska märkena är i stort sett jämbördiga, de har inte utvecklat tvåtaktaren de senaste åren och ej heller hojarna de sitter i. Kawasaki lägger ner tvåtakt helt till -09. Honda gjorde det för något år sedan(05-06?). Suzuki har kvar sin tvåtaktare till nästa år. Yamaha har också kvar sin tvåtaktare. Beprövade grejer.

Jag skulle ha valt en KTM, den enda tillverkaren som fortfarande utvecklar tvåtaktaren. Bara av den anledningen skulle jag valt den bara för att fortsätta sponsra utvecklingen.

Men det är ju nånting jag bara säger. Skillnaderna tillverkare emellan är så liten att det mer handlar om preferenser än byggkvalitet när du ska välja hoj. Därför att i slutändan så handlar det bara om hur du har ställt in din maskin.
 

Edblad

Välkänd medlem
2 nov 2008
188
0
6
Östjämtland
Du kommer nog inte att komma så långt. De japanska märkena är i stort sett jämbördiga, de har inte utvecklat tvåtaktaren de senaste åren och ej heller hojarna de sitter i. Kawasaki lägger ner tvåtakt helt till -09. Honda gjorde det för något år sedan(05-06?). Suzuki har kvar sin tvåtaktare till nästa år. Yamaha har också kvar sin tvåtaktare. Beprövade grejer.

Jag skulle ha valt en KTM, den enda tillverkaren som fortfarande utvecklar tvåtaktaren. Bara av den anledningen skulle jag valt den bara för att fortsätta sponsra utvecklingen.

Men det är ju nånting jag bara säger. Skillnaderna tillverkare emellan är så liten att det mer handlar om preferenser än byggkvalitet när du ska välja hoj. Därför att i slutändan så handlar det bara om hur du har ställt in din maskin.

Sedär där ja, där fick man då en tankeställare. blir ut på blocket och kolla efter någon fin KTM då till rätt pris
 

Burren

Välkänd medlem
14 apr 2008
110
0
6
34
Gävle
Jag kan inte säga annat än att köpa en Honda :D har själv en Crf 250R och de går mycket bra och jag är jäkligt nöjd, och framförallt köp 4T, sedan vilket märke de är spelare inte sådan stor roll enligt mig (så länge det inte är KTM) utan köp den som är fräsh i motorn.

Om KTM kan jag bara säga

Kicka Till Midnatt
Kanske Till Mål
:beer:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Kicka Till Midnatt

:beer:
den erfarenheten jag har av ktm :p

ja jag sitter då med en yamaha-tshirt på mig och det är pga YZ! För mig är det en perfekt cross, yamahakvallitet säger nästan allt!
Plus att jag är ett Fan of the blue när det gäller tvåhjulingar. Om jag får jobba under repstoppet ska dom pengarna gå till en cross (yz 250) för efter 3 år utan cross så känns det i hjärtat.. Brukar knata runt i full crossmundering å rycka med handen.. :laugh:

Plus att det bara är yamaha som fortfarande utvecklar sina 2t crossar..
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Ska du köpa en Fyrtaktare då ska du vara beredd att skruva regelbundet. Inte bara att kicka och köra. Utan fyrtaktare kräver mycket service och man ska ha stor koll på grejorna annars kan de bli dyrt. Har egna erfarenheter av detta.

Så. Jag säger köp en tvåtaktare av vilket märke som helst. Det som passar dig. Kanske du har en Handlar bara runt hörnet som kan ta hem grejer till ett specifikt märke.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Ska du köpa en Fyrtaktare då ska du vara beredd att skruva regelbundet. Inte bara att kicka och köra. Utan fyrtaktare kräver mycket service och man ska ha stor koll på grejorna annars kan de bli dyrt. Har egna erfarenheter av detta.

Så. Jag säger köp en tvåtaktare av vilket märke som helst. Det som passar dig. Kanske du har en Handlar bara runt hörnet som kan ta hem grejer till ett specifikt märke.
Skruva regelbundet ska man väl räkna med på 2-taktare också. Så mycket mer service på en 4-taktare är det faktiskt inte. Att titt som tätt se över ventiljusteringen är väl det man får räkna med. Kolvbyten behöver man ex. inte göra lika ofta som på en 2-taktare. Sedan tycker jag effektregistret är så mycket trevligare på en 4-stånka med kraft från botten.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.259
80
48
Övik
4-taktare behöver 4ggr mer underhåll än motsvarande 2-takt. Det ska bytas olja + filter var 10h, helst var 5h, ventiljustering vid 25h, totalrenovering av motor vid senast 150h för 10 papp i förebyggande syfte. Enligt mig är det billigare och enklare att äga 2-takt, sen får ni göra hur ni vill som. Jag köper aldrig mer en 4-taktscross iaf, sett till underhållskostnaderna. Och ja, jag har haft en...
Speciellt dom mindre motorerna behöver mest underhåll, 250 och 450..

MEN, snackar vi 4-takt har faktiskt KTM och Husaberg bland dom bättre motorerna..

Till er som kör mest grusgrop, bara vill kicka och köra. KÖP 2-takt! Det bär sig i längden..
 

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
OJ...jag har kört 250h med min Yamaha 450 och inte rört motorn.
Kanske det är dags att byta kamkedja åtminstone
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Jag körde en Yamaha yz 250 tidigare... Testade en ysf 250 väldigt mycket roligare att köra! framförallt effektregistret.
Köper man en cross ska man vara berädd på att skruva! ;)
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Skruva regelbundet ska man väl räkna med på 2-taktare också. Så mycket mer service på en 4-taktare är det faktiskt inte. Att titt som tätt se över ventiljusteringen är väl det man får räkna med. Kolvbyten behöver man ex. inte göra lika ofta som på en 2-taktare. Sedan tycker jag effektregistret är så mycket trevligare på en 4-stånka med kraft från botten.
Här snackar vi bottendrag: http://www.enduromx.com/mcs/mcsvd.asp?qs=1100a51991111113631aaaaaa&fid=551&nr=98084 :hmmmm:
hade själv för många år sen en gammal maico 490, underbart rå maskin! :D
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Plus att det bara är yamaha som fortfarande utvecklar sina 2t crossar..
Du tänker på KTM?

Att be om råd är farligt. Du vet aldrig vad du ska tro eftersom att alla säger olika. Men den sanning jag har kommit fram till och som jag försöker sprida är att konkurrensen är så stor att ingen tillverkare har råd att vara sämre än någon annan. Men först och främst, två- eller fyrtakt? Vilken prisklass?
 

Nisse_XC700

Aktiv medlem
8 sept 2008
52
0
1
Avesta
min farbror har tävlat och grejjat med ktm väldigt länge och han sa till mej att man inte skulle köpa nån 250 från 2003, kommer inte ihåg vad felen var med dom men han sa att dom funkade inte nå bra...
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Har haft 250SXS -05 och YZF 250 -04.

Både har fungerat klockrent för mig utan några som helst problem.