tappat vändhjul!

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Tappade ena vändhjulet idag. Antar att det inte är så bra att köra utan ena vändhjulet? Undrar om man kan flytta över något annat boggiehjul dit? Något hjul som inte är så livsviktigt att ha där. Bara tillfälligt alltså, tänker ju köpa nytt, men det sura är att allting är stängt och vill ju köra resten av helgen.

Skotern är en arrticcat jag 440 -93!

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Kolla så du inte bra tappat "låsningen" så den farit av lagret, då kan du pressa på den igen o sätta dit en ny låsring... har du ett 3e vändhjul som sitter "inuti" boggien på den sidan du tappade vändhjuler på så kan du åka men då självklart försiktigt

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Hjulet är borta, ingen aning vart det är. Jo jag har 3 vändhjul.. men antar att det inte blir nå mer skoter ihelg. :(

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om du har 3 hjul i vanliga fall, så kan du fortsätta köra så länge hjulet mellan slidesen sitter förskjutet åt "rätt håll", dvs åt det håll du saknar yttersta hjulet.

En del tar bort dom yttre hjulen och kör bara med 2 hjul mellan slidesen. Tex jag. Funkar fint, lättare att bryta omkull skotern, , lättare att burka, lättare att skrå-köra.

Går lite mer slides längst bak, men vafan... Spela roll.

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Om du har 3 hjul i vanliga fall, så kan du fortsätta köra så länge hjulet mellan slidesen sitter förskjutet åt "rätt håll", dvs åt det håll du saknar yttersta hjulet.

En del tar bort dom yttre hjulen och kör bara med 2 hjul mellan slidesen. Tex jag. Funkar fint, lättare att bryta omkull skotern, , lättare att burka, lättare att skrå-köra.

Går lite mer slides längst bak, men vafan... Spela roll.
Tror det sitter exakt i mitten.. det tredje hjulet alltså. Var ute och kollade lite närmare och tror inte det är så bra att köra utan vändhjulet, då chansen finns att mattan "böjs" inåt, som den kan när det inte är något vändhjul där och tar i grejjer som nog sliter på mattan rejält.

Blir nog att vänta till måndag på ett nytt vändhjul.