komp test

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Då det är lite lurigt med min motor så tänkte jag göra komp test.
Av en slump har jag ett sett med mätare bland annat komp testare.
Läste i annan tråd att man skulle hålla gasen i botten?
Sedan gissar jag att man drar så lika som möjligt och endast ett drag???
Stämmer detta och är det annat att tänka på.
Mvh
 

Kaparn

Medlem
29 nov 2006
20
0
1
Spelar ingen roll om det är full gas eller inte bara det är samma på alla cylar. De kan bli skildnad med full eller inte helt ointresant bara det är jämt
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nä, stopp nu! Man ska dra och dra och dra tills nålen på mätaren stannar.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Precis.

Det krävs mer än ett drag för att få upp rätt värde på kompmätaren.
Drar du en gång kommer du få byta kolvar varje gång du testar kompen :D
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Precis.

Det krävs mer än ett drag för att få upp rätt värde på kompmätaren.
Drar du en gång kommer du få byta kolvar varje gång du testar kompen :D
AHHAHAHA:D
Ja men då har jag ju bra komp, 10 efter 3st drag.
Faan vad har jag då för fel.:hmmmm:
Tack för svaren.
Mvh Andre
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Har du samma värde på båda burkarna?

Vad är det som inte stämmer med maskinen då?
Är det F3'an?
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Har du samma värde på båda burkarna?

Vad är det som inte stämmer med maskinen då?
Är det F3'an?
F3an hade jag för några år sedan, har inte tagit bort den där signaturen bara, har nu i dec fått köptillstånd och köpt en ny skoter:D
Jag har idag en 670 borrad til 721cc enl tid ägare i alla fall:hmmmm:
Samma komp på bägge cylindrarna.
Problemet är att den går bara på en cylinder.
Gnistar bra, bytt stift, tändkabel.
Surar på ena stiftet.
Rengjort förgasarna, blåst i alla mustycken, det verkar som om nålventilerna tätar bra.
Symtomen fanns kvar, nu surar den dock bara på ena stiftet.
Byter plats på förgasarna för att utesluta fel på dom.
Problemet kvarstår.
Komptester idag känner mig osäker, då jag inte visste att jag skulle dra flera ggr,.
Lyfter på toppen ser inget konstigt, men då jag drar loss pipan häller jag ut en hel del vad som måste varit bensin.
Detta skulle kanske kunna varit boven.
Då jag ändå lyft på toppen så drar jag loss cyllen för att mäta kolven för framtida bruk.
Planen är nu då jag inte hittar annat som kan vara fel att skruva ihop den igen.
Veta fan, kan bensinen i pipan kan rå för det, den gick dock på ena burken och på bägge då jag fick up den i varv.
Mvh
 

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
Hmmm.... Har du kollat att chokekolvarna tätar ordentligt? Nu har jag inte riktigt koll på vad somk sitter på din maskin men i alla fall på Mikuni förgasarna sitter det en "gummitätning" i botten på chokekolvarna som är tänkt täta mot sätet när man choken är av. Är tätningen dålig eller att chokevajern är för spänd så får du inte ordentligt tätt = extra soppa = sur skoter. Det ska finnas ett visst spel på chokevajern i avstängt läge.
Om det är det kanske det kan förklara varför felet inte flyttades med när du flyttade runt förgarsarna.
Finns en tråd med hur det ska se ut under tekniksnack, sök på Mikuni.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Hmmm.... Har du kollat att chokekolvarna tätar ordentligt? Nu har jag inte riktigt koll på vad somk sitter på din maskin men i alla fall på Mikuni förgasarna sitter det en "gummitätning" i botten på chokekolvarna som är tänkt täta mot sätet när man choken är av. Är tätningen dålig eller att chokevajern är för spänd så får du inte ordentligt tätt = extra soppa = sur skoter. Det ska finnas ett visst spel på chokevajern i avstängt läge.
Om det är det kanske det kan förklara varför felet inte flyttades med när du flyttade runt förgarsarna.
Finns en tråd med hur det ska se ut under tekniksnack, sök på Mikuni.
:)
Jag flyttade förgasaren med choke kabeln i.
Så det utesluter det.

Jag har ju haft loss cylindern nu, skruvat i hop den i kväll.
Startar på första draget, men surar efter en stund igen.
Trots att felet inte flytade med när jag flyttade gasarna tror jag att jag skall byta nålventlil i morgon, lite desperat åtgärd, jo jag vet. Men ideerna börjar ta slut.
Veta fan vad annars som kan göra att det bara pumpar bensin in i cylingern.
Efter att ha kört den en stund igen så var det några mastskedar bensin i pipan igen.
Vad kan det bero på, bensin pumpen håller väl bra tryck till gasaren som sedan sköter tillförseln in i cyllen.
Måste ju bara bara förgasare fel. Kanske jag hade så mycket bensin i pipan att det gjorde att den surade? , nä faaan det kan det inte vara, varför gick den då på ena cyllen.....

Om det bara vore att bensinen inte antändes, skulle jag få samma effekt då?, bensin i pipan och sura stift
Jag gissar det, då borde det ju kunna vara, gniskt fel, stift mm, men jag har ju skiftat tändkablar utan framgång...
AAA
JAja,
Vad säger ni?
Mvh
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Tja
Slidmatning är det.
Och jag vet inte riktigt om det kan spöka så här, det är en sån där sak jag inte kommer röra i onödan.
Ja dagens teori är som följer
Pga av dålig ( ja faan måste vara det) nålventil så sugs bensin in i motorn, detta bekräftas med bensin i pipan OCH att det kommer bensin i vakumslangen, den vänstra. Det är ju den gasaren som strejkar.
Jag kommer därför att beställa ny ventil, ja det verkar ju som ingen handlare i Umeå håller hemma nått sånt, fast jag trodde att mikuni inte var så ovanliga förgasare ;-)
Sedan beställer jag renoveringsats till bensinpumpen så får den en genomkörare också.
Så nu får man vänta på grejor :-(
Hade jag inte rivit bensinpumpen iof inte så många delar men ändå, skulle jag prov trimmat blecket som flottören trycker mot så den stänger vid lägre nivå bensin och sett om det kunder hjälpa.
Har även hör teorier om den suger genom primern, men då borde det var på båda gasarna.
Mvh Andre
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Ett gott tips. Kolla att flottören sluter tätt. Hade problem med att en flottör stog öppen mindre än en mm. Pga att nå trådliknande skräp fastnat där och då fick jag massa bränsle i mitt avgas system.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Problemet var nog det klassiska nålventil problemet, jag ville inte tror det i början då jag upplevde att den fungerade då jag blåste iden.
Nu har den dock slutat flöda :)
MVh