Wildcat 700 Efi som går konstigt

Linkan1

Medlem
29 mar 2008
30
0
1
Wildcat 700 som gått 700 mil.

Började gå dåligt senvåren 2008 och renoverade variatorn, hann dock bara testa kort sväng innan den ställdes bort. Vid variator rep kördes även diagnos och inget fel fanns där.

Har nu åter tagit fram den och den går inte som den ska. Som det känns fungerar den bättre när den är kall, men när man kört ett tag så funkar det mkt dåligt.

Följande händer; om man drar på för fullt så "böölar" den bara, ibland från stillastående men oftast när man kör som vanligt och snabbt vill öka, oavsett vilket hastighet man börjar från. Om man släpper och ökar gas långsamt funkar det men inte annars.

Har bytt t-stift, laddat batteriet som var nytt 2008 och även fjäder i sek variatorn. Efi:n blinkar till men har inte kollat några koder då den testades strax innan skotern ställdes undan.

Är det ngn som kan tänkas ha ett bra tips var man ska börja med felsökning.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Skulle nog kunna sätta en liten slant på att den får tjuvluft nånstans.
Titta skicket på insugsgummin till att börja med.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Så var det på en Ext som jag hade för några år sen. Då var det nån lindning av något slag, stator kanske det hette. Det var nya ägaren som informerade mig.. :)
 

Linkan1

Medlem
29 mar 2008
30
0
1
Skulle nog kunna sätta en liten slant på att den får tjuvluft nånstans.
Titta skicket på insugsgummin till att börja med.

Tackar för första tipsen x 2. Insugsgummin har jag kollat efter att lästa andra frågor, ser mkt bra ut och verkar helt OK.
 

Linkan1

Medlem
29 mar 2008
30
0
1
packboxarna kan ju även dom vara lite slitna

Var sitter dom och hur kollar man om det är orsaken?

Alla tips från andra som haft liknande problem med denna skotermodell är intressanta!

Letar just nu "nål i höstack"
 

Linkan1

Medlem
29 mar 2008
30
0
1
Återkommer och efterlyser fler tips!

Mycket talar för variatorproblem och/eller inkl rem

Skotern var inne på verkstad för variator rep och köpte då en renoverad variator från Wildcat 1995 till min 1993:a.

Skotern kördes bara en kort provtur på vårisen och ställdes sedan bort.

Har testat lite mer nu, bytte till en annan av dom remmar jag har och går den lite bättre när man kör på vägen, när man kör i lössnö går den nästan inte alls. Köpte ny rem som ska passa till Wildcat 1995:a men den är för lång. Har även bytt fjädern till sek variatorn.

Frågor om ngn kan ha bra tips:

Hur mkt ska fjädern till sek variatorn spännas?

Kan tidigare ägare ha känt till att primär variatorn var på väg att ta slut och därför ändrat antalet brickor i sek variatorn (om det har ngn betydelse) och hur många brickor ska finnas mellan skivorna?

Bakom sek variatorn sitter idag 3 st brickor, har det ngn betydelse?

Vilken nivå ska remmen ligga på i sek variatorn, övre kant i nivå med skivornas övre kant? Med org rem 0627-0011 kan jag bara trycka ned remmen c a 1 cm (mitt mellan variatorerna).