Glapp mellan gaspådrag och broms.

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Sitter jag och åker med min skoter och drar på en pallnit så mattan låser sig så smäller det till ganska bra, likaså om jag har bromsat och ska gasa iväg igen så smäller de till lite också. Måste vara ett spel nånstans.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Det är sekundären som smäller, för visst har du back (PERC) på din?
Nope det är ingen back på den.. :(

Edit: kom på det känns i fötterna när det smäller tycker jag. Kan det va nå med drivaxeln? Men egentligen det är juh bara en axel ska juh inte kunna glappa på det viset...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Nope det är ingen back på den.. :(

Edit: kom på det känns i fötterna när det smäller tycker jag. Kan det va nå med drivaxeln? Men egentligen det är juh bara en axel ska juh inte kunna glappa på det viset...
Vafan jaha ja då var det ju mindre bra... Eller ja du bör ju ha back helixen i sekundären iaf även om du inte har PERC, min ProX har det så en 03as Edge kan ju även ha det...
Proxen smäller iaf även den när man har lite hastighet, bromsar kraftigt och gasar på efter... Det är backklacken i helixen som smäller. Vet att Edge 02 inte har denna helix då man måste byta den om man köper PERC kit, vet inte hur det är med 03an. Proxen har som sagt denna helix som standard.. Reagerade själv på klonket första gången då det smäller till ganska kraftigt...
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Polaris fick väl sin elback -04?

Kolla kedjespänningen. Vrid sekundären fram och tillbaka, den ska kunna röras ca 0.5cm fram och tillbaka. Detta är bara för att kolla lite fort och lätt, misstänksamt stort glapp sträck kedjan eller så gör de direkt. Har du mekanisk back gäller inte glappet på sekundären, då är de ett mycke större glapp.
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Det kan vara drivhjulen som glider mellan drivklackarna på mattan (inte kuggar) när du gasar å bromsar. det är ca 1cm glapp där å med en 44mm matta så tror jag att drivhjulen glider mellan klackarna när du gasar å bromsar. Jag kan tänka mej att det är grymt bett i mattan ;)
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Vafan jaha ja då var det ju mindre bra... Eller ja du bör ju ha back helixen i sekundären iaf även om du inte har PERC, min ProX har det så en 03as Edge kan ju även ha det...
Proxen smäller iaf även den när man har lite hastighet, bromsar kraftigt och gasar på efter... Det är backklacken i helixen som smäller. Vet att Edge 02 inte har denna helix då man måste byta den om man köper PERC kit, vet inte hur det är med 03an. Proxen har som sagt denna helix som standard.. Reagerade själv på klonket första gången då det smäller till ganska kraftigt...
Kan juh låta rimligt.. Men skulle det glappa bara för det är en dubbel helix? Men eftersom du har upplevt det så kanske.. Ska kolla om det sitter dubbel helix i den. vore bra isåfall för jag hade tänkt skaffa elback till min senare.

Polaris fick väl sin elback -04?

Kolla kedjespänningen. Vrid sekundären fram och tillbaka, den ska kunna röras ca 0.5cm fram och tillbaka. Detta är bara för att kolla lite fort och lätt, misstänksamt stort glapp sträck kedjan eller så gör de direkt. Har du mekanisk back gäller inte glappet på sekundären, då är de ett mycke större glapp.
Jag bytte matta nyss så då va jag juh isär med kedjehuset och det såg bra ut och spännde kedjan sedan innan jag satte ihop det igen. Så kedjan är inte för slak.. Va ut och prova nu och sek variatorn kan man vrida ca 1cm fram och tillbaka. Och det är ingen mekanisk back på den :p

Det kan vara drivhjulen som glider mellan drivklackarna på mattan (inte kuggar) när du gasar å bromsar. det är ca 1cm glapp där å med en 44mm matta så tror jag att drivhjulen glider mellan klackarna när du gasar å bromsar. Jag kan tänka mej att det är grymt bett i mattan ;)
Tror inte riktigt på din teori visst kan mattan glida fram och tillbaka men det låter mer som en metalisk smäll när det smäller. Men mja kanske glappet på mattan kan orsaka att det blir en smäll i kedjehuset? Dunno? :p Ja det är betta somfan i mattan :)
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Det kan vara drivhjulen som glider mellan drivklackarna på mattan (inte kuggar) när du gasar å bromsar. det är ca 1cm glapp där å med en 44mm matta så tror jag att drivhjulen glider mellan klackarna när du gasar å bromsar. Jag kan tänka mej att det är grymt bett i mattan ;)
Jag tror nästan det är så.
Känns nästan som att samma sak händer mig, att det smäller lite när man startar efter att bromsat hårt eller ha backat. Så jag tror nog inte att det är något att oroa sig över.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Polaris fick väl sin elback -04?

Kolla kedjespänningen. Vrid sekundären fram och tillbaka, den ska kunna röras ca 0.5cm fram och tillbaka. Detta är bara för att kolla lite fort och lätt, misstänksamt stort glapp sträck kedjan eller så gör de direkt. Har du mekanisk back gäller inte glappet på sekundären, då är de ett mycke större glapp.
jag vet att PERC kom som standard 04 men även på min 03a sitter back helixen på från fabrik så kitet man köper innehåller ny pump, cdi och kabelstomme. På Edge 02 får man även med en ny helix, eller det är t.o.m en hel sek variator. Så Proxen klonkar trots att den inte har perc installerad från fabrik...
 

rogerfågel

Välkänd medlem
5 sept 2008
112
0
6
Hörnefors
Jag har back på min enduro 03 är det därför det smäller när jag bromsar och gasar igen? Är detta något farligt eller är det bara så? :hmmmm:
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Dåså, då är det ju dessvärre nått annat...

Erib: Försök lyssna/känna dig till vart det det smäller och vad som kan tänkas låta så.
Är det kedjan som inte spänns ordentligt borde det rassla, inte smälla direkt så jag vette fan :hmmmm:
Ja det är juh så mysko.. Det är juh inge glapp på nånting mer än det ska vara.. Måste prova lite mer när jag har lust :p Det är så ***** kallt ute nu så.
 

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
Det "ska" smälla från variatorn.. iaf när man gasar på (har aldrig själv känt ett "klonk" från variatorn när jag har bromsat). Vet förövrigt att Det är samma sak på dom nya maskinerna (Switchback 600 -09)