Knackar på tomg.

rogerfågel

Välkänd medlem
5 sept 2008
112
0
6
Hörnefors
Skulle ut och starta skotern nyss.. En lynx enduro 03 500.
Då när jag startar den hör jag en lågt knackande ljud på tomg.
När jag varvar så går det ej att skilja om den knackar eller ej..
Var ute och körde igår och hörde inget oljud då..:hmmmm2:
Är detta allvarligt? kan jag titta på något enkelt sätt om det är något glapp eller nått??

Mvh

Last edited:

rogerfågel

Välkänd medlem
5 sept 2008
112
0
6
Hörnefors
Sv: Knackar på g.

Okej , jo jag var å kikade igen och det låter väldigt lite därifrån var ute å körde en sträcka idag på 2 mil och den gick fint! :)

rogerfågel

Välkänd medlem
5 sept 2008
112
0
6
Hörnefors
Sv: Knackar på g.

nja, den skulle väl behöva en genomgång skulle ja tro..

Okej, men jag var ute och körde idag, körde ca 1 mil och det gick bra.. Vad skulle kunna hända med variatorn, vad är det som gör att den knackar lite grann?
Vad skulle behöva bytas isf? :hmmmm:

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Det är nog bussningarna i armarna som börjar vara dåliga så armarna går lätt som fan därför du hör ljudet, testa snurra variatorn med motorn avslagen så hör du om det är det.. Dom bär bytas inom en snart framtid iaf, i värsta fall kan en arm gå av eller lossna villket kan sluta i ett mycket större rep.

rogerfågel

Välkänd medlem
5 sept 2008
112
0
6
Hörnefors
Det är nog bussningarna i armarna som börjar vara dåliga så armarna går lätt som fan därför du hör ljudet, testa snurra variatorn med motorn avslagen så hör du om det är det.. Dom bär bytas inom en snart framtid iaf, i värsta fall kan en arm gå av eller lossna villket kan sluta i ett mycket större rep.

okej men har varit å vridit på variatorn med lät inge speciellt då..Kanske är så att det knackar från motorn endå :hmmmm2:

rogerfågel

Välkänd medlem
5 sept 2008
112
0
6
Hörnefors
Var ute och lyssnade på om motorn knackade från variatorn eller inte, låter som om den knackar mer åt motorhållet endå..:hmmmm: Vid högre varv försvinner knacket..
Finns det något sätt att titta om det knackar från motorn eller variatorn? :beer:

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
vet inte om det ska låta sådär eller, men en polare har en rave 800-01 som låter sådär på tomgång också, och den har nyrenoverade variatorer

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Jag var helt övertygad om att det var min variator som lät, men efter att den skar på veven nån vecka senare och ljudet försvann sen jag bytt botten så tror jag inte att det var variatorn längre. Jag vet inte hur det är att starta maskinen utan variator men om man får det så är det väll ett bra sätt att se om det är den eller motorn.

rogerfågel

Välkänd medlem
5 sept 2008
112
0
6
Hörnefors
Ja men det är så konstigt, den ska vara nyservad när jag köpte den och har kört med olja hela tiden. Men har kört nu säkert 3-4 mil utan problem märker ingen skillnad.. Men men kan ju smälla när som helst..:hmmmm2:
Har läst att det har varit ett par skotrar som låtit så men endå gått långt..
Men onödigt att chansa..
Läste att man kunde Vrida på variatorn och känna om det var nån millimeters "glapp" någonstans och det skulle då indikera att det var något fel på veven.. Kan man lita på det?

Mvh

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Jag kände inget glapp när jag kände på variatorn på min. Det var det nedre vevstakslagret som skar på min.

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Och här kommer rotax idioti in i bilden, Ramlagrena är nämligen inte oljesmorda(utom dom mellan vevarna) Så där lät det med min också, rev motorn och fann 2 lager som var på gränsen till general slut. En annan kompis som kör polaris han dök över styret för 3 veckor sen när ramlagret skar, Samma ljud. Kan du inte säkert säga att det är variatorn missljudet kommer ifrån finns risken för ramlager ras :(