åtdragningsmoment hur gör du/ni?

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
39
www.modohockey.se
Tjenare. Eftersom jag är ny med skotern så är jag lite ny på de flesta områden i motorn.. men kollade runt lite på forumet och hittade en sidan om åtdragningsmoment men hur gör ni. Anväder ni er av värderna eller kör ni på "känsla" när ni drar åt topplocket eller cylindrar? Själv har jag inte haft en suck om detta och bara dragit åt på känsla. Något jag bör sluta med för de kan skada motorn eller kan jag fortsätta?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Självklart momentdras vitala delar, särskilt när det är aluminium man drar i.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Jag drar allt på känsla utom typ topplock/cylindrar brukar dock fuska där på mina egna maskiner å dra med känsla. Men är det någon annans skoter jag repar är jag noga med momenten.

B

Biosteel

drar alltid på känsla. har aldrig gått fel. när dte gäller toppen så efterdrar jag 2 ggr :)

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
oftast blir de ju att man drar med känsla även om de egentligen är mycket bättre å gå efter åt dragnings moment men man är ju för lat i många fall för å göra de ska man vara riktigt noga så ska ju egentligen allt dras i moment för bultar mm så håller dom längre men de är nog mest att man bara tänker sig för näs man drar åt saker för oftast dra man för hårt för att man är rädd för att de ska skallra loss eller vad som hellst.

men ställen som tex topplock mm där de ska vara jämt tryck så tycker jag i allafall att de är bäst å köra med moment.