Körning på allmän väg?

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Har lite funderingar kring det här med körning på allmän väg för att ta sig till närmaste led, är det någon här som fått detta klargjort om vad som gäller. Jag hittade nedan text på en webbsida.
Någon som vet om det är detta man ska rikta in sig på?
För att kunna köra hemifrån behöver jag korsa och köra på en del vägar för att ta mig till leden, men är osäker på vad som egentligen gäller.
Kan man tolka detta att det är ok, bara med ej överskrider 20 km/tim?

"Det är förbjudet att färdas med skoter på allmän eller enskild väg, finns ingen led så är högsta tillåtna hastighet 20 km/tim, och passagerare får ej medfölja på skotern eller därtill kopplat fordon. "

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
Inte ens med bästa viljan i världen så kan man tolka den texten så att man får köra från bostaden till leden.
EXEMPEL:
Om man kommer från en led och sen måste leden passera tex. ett ställe med öppet vatten, och det finns en bro där, då får man köra över bron för att komma in på leden igen.
Så rent generellt är det förbjudet att köra på allmän väg.
Vissa kommuner har ju beslutat om undantag från detta.

B

Biosteel

i våran kommun (strömsunds) så är det skoterförbud 200 meter inom tätbebyggt område. dvs att man inte ens får ha skotern på gården så alla borde parkera nere vid sjön :S? :)

joohaan

Medlem
23 jan 2008
40
0
1
Eskilstuna
I malungs kommun (sälen) får man inte köra på vägen alls, dom hänvisar oss att använda släpkärra den korta kilometern från min stuga till hemköps parkeringen. Där får man inte ens stå en längre tid :D

MGrahn

Aktiv medlem
14 okt 2008
86
1
8
Piteå
Ring till någon höjdare på kommunen. Får du ett svar att det är OK, skriv då ner namn, datum och klockslag, utifall att polisen rycker dig i örat när du kör efter vägen.

Buktarn

Välkänd medlem
21 mar 2008
168
0
16
Arjeplog
Här i Arjeplog får man då köra på vägen för att ta sig till närmsta led. Jag tror att det är något som kommunen har infört men jag är inte säker.

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Iaf i gällivare så verkar polisen inte bry sig så speciellt mycket. En kompis körde 60 på 50väg med skotern, då kom polisen och KÖRDE OM honom, utan att stanna honom. :D

Vet inte om det har nåt med tråden att göra, me var tvungen att skriva det :)

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
tror inte att farbror blå lägger ner så mycket krut på skotrar efter vägen... har aldrig blivit stoppad och om jag blir det säger jag bara att leden är för dålig för att köras på, tar emot min böter(?) och fortsätter köra på vägen...

Rackelsmurf

Välkänd medlem
21 okt 2008
284
0
16
Utanför Piteå
Så här skriver Länsstyrelsen:

"Det inte är tillåtet att köra på allmän väg annat än vid passage över vägen, eller kortast lämpliga sträcka om terrängen är oframkomlig.
Vid körning på alla vägar, utom sådana enskilda vägar som trafikeras i mindre omfattning av allmänheten, gäller högsta hastighet 20 km/tim och körning utan passagerare."

Last edited:

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Dessutom om man ska ställa saken på sin spets så får man inte köra i diket heller för det tillhör å räknas till vägen ända upp på motsatta sidan diket. Vissa kommuner har tillåtit körning på allmänna vägar men det gäller enbart på dom vägar som kommunen ansvarar för å inte vägverkets vägar

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Har varit i kontakt med Länsstyrelsen där jag bor och fick följande svar:

"Kap 5 i Trafikförordningen behandlar terrängfordon på väg.

Kortfattat står att terrängfordon får inte föras på allmänna vägar, den som behöver korsa en väg får göra det på kortaste lämpliga sträcka, när ett terrängfordon korsar en allmän väg så får passagerare inte tas med i fordonet eller ett därtill kopplat fordon och terrängfordonet får inte föras med högre hastighet än 20 kilometer på allmän väg.

Undantag från dessa bestämmelser kan man söka hos länsstyrelsen. En ansökan kostar 2 000 kronor. För att få undantag så krävs synnerliga skäl och ett sådant kan vara att man är rullstolsburen och har tillstånd att färdas i terräng med fyrhjuling"

DKarlsson

Medlem
29 dec 2007
44
0
1
Östhammar
En annan fråga ang väg kontra skoter förbud
Min far har ägt en stuga i 30 år och nu har dom infört kommunalt skoter förbud där.
Och om jag har fattat rätt så ska man få ta sig till närmaste skoter led eller hur?
Åt ena hållet kan jag åka över fjället till leden ca 1.5 mil
Men åt andra hållet är det ca 1mil dvs närmare till leden, men då måste jag åka ca 5km på väg.
Vilket låter mest lagligt?

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
tror inte att farbror blå lägger ner så mycket krut på skotrar efter vägen... har aldrig blivit stoppad och om jag blir det säger jag bara att leden är för dålig för att köras på, tar emot min böter(?) och fortsätter köra på vägen...

Då är min fråga, har du mött nån polisbil när du kört på allmän väg?

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
En annan fråga ang väg kontra skoter förbud
Min far har ägt en stuga i 30 år och nu har dom infört kommunalt skoter förbud där.
Och om jag har fattat rätt så ska man få ta sig till närmaste skoter led eller hur?
Åt ena hållet kan jag åka över fjället till leden ca 1.5 mil
Men åt andra hållet är det ca 1mil dvs närmare till leden, men då måste jag åka ca 5km på väg.
Vilket låter mest lagligt?
Du har nog fattat fel, för man får INTE köra från Stugan/Bostaden till närmaste led om dom ligger inom ett förbudsområde.
Så det är bara lasta grejorna på släp och köra med bil och släp till leden :-(
(Kan finnas undantag från detta i vissa kommuner)

DKarlsson

Medlem
29 dec 2007
44
0
1
Östhammar
Ok!
Vet du var man kan läsa på lite ang lagar för skoterförbud
Känns skit synd att inte kunna andvända stugan pga av det, men men så blir det väll bara sälja skotern

4

426H

Ok!
Vet du var man kan läsa på lite ang lagar för skoterförbud
Känns skit synd att inte kunna andvända stugan pga av det, men men så blir det väll bara sälja skotern
I vilken kommun ligger stugan? Man har väl ofta dispans att köra från stugan till leden. Annars får ni väl dra en ny led till stugan. :D

DKarlsson

Medlem
29 dec 2007
44
0
1
Östhammar
I vilken kommun ligger stugan? Man har väl ofta dispans att köra från stugan till leden. Annars får ni väl dra en ny led till stugan. :D
Åre kommun
Dom la till ett nytt förbuds område vi årsskiftet
Jag har pratat med kommunen men jag har inte fått något svar ännu.

Helst skulle jag inte vilja ha någon utmärkt led till stugan, för då finns risken att andra följer den och åker utanför leden.
Och jag kan ju gissa vem som får skit för det

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Åre kommun
Dom la till ett nytt förbuds område vi årsskiftet
Jag har pratat med kommunen men jag har inte fått något svar ännu.

Helst skulle jag inte vilja ha någon utmärkt led till stugan, för då finns risken att andra följer den och åker utanför leden.
Och jag kan ju gissa vem som får skit för det

Borde väl kunna gå att skylta ut att det är en privatled som inte leder längre än till stugan eran.