Lynx enduro 700 rer -02 Startproblem

lillen81

Medlem
5 feb 2009
22
0
1
Sundsvall
Tja!
Tänkte höra om det e nån som har haft problem att få igång sin Enduro 700 ? Min är toktjurig för det mesta. Verkar som den inte får soppa som den ska men det konstiga är att den går som den ska när jag väl får igång den. Spelar ingen roll om jag kört alldeles nyss eller om den stått över natten lika svårstartad ändå. Någon som har en idé vad det kan bero på ?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Testa kompet i skotern! Kan vara så att dina kolvringar/kolvar är dåliga!

Kompet på skotern brukar avslöja de mesta gällande liknande motorproblem!

/F

lillen81

Medlem
5 feb 2009
22
0
1
Sundsvall
tror det va 6,8 o typ 7,8 om jag inte minns fel . Har hört att man inte ska ha mer än 0,5 kg mellan cylindrarna så kolv byte ska ju göras i vilket fall som helst ..

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Ajaj där har du ditt problem!

Min rekommendation är att kolla felet innan du kör mera! Du förvärrar bara felet!

Om du inte bytt kolvar på 700 mil så byt kolvarna och ringarna...

Har du bytt kolvar så byt ringar...

Lyssna på mig, annars kommer 2stroke med en jäkla utskällning:hahaha:

Jag tycker du ska renovera den, spendera heldre typ 2000 kr och 1 dag i garaget än säkert 8000 kr och hela vinter utan skoter!

/F

lillen81

Medlem
5 feb 2009
22
0
1
Sundsvall
Ja kanske e det som gäller.. Har inte haft skotern mer än 1,5 mån. Vad ska det vara för komp ? Har du nåt tips var man får tag på kolvar som e bra så billigt som möjligt ?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hm alltså bara de är som du säger mellan 0.5 kg mellan...

Men 8.5-10 kg komp låter vettigt

Under så måste jag nog säga ajaj, detta av egen erfarenhet!

/F

lillen81

Medlem
5 feb 2009
22
0
1
Sundsvall
Ok . Har hört att man ska satsa på smidda kolvar. Har du nåt att rekomendera där o nån som inte e tokdyr på dem ? Eller ska man köpa orginal ?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Wiseco kolvar ifrån sled-parts.com är smidda kolvar till mkt bra pris.. då får du en hel sats av allt.. förutom nållager, kostar 299$ inkl frakt tror jag, dvs typ 2400 kr

Köper du orginal så får du nog punga ut kanske 1400 kr/st för kolv och ringar...

2stroke måste komma in och hjälpa mig för jag glömde bort hemsidan vars jag köpte ifrån, den tyska snubben :D

/F

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tja!
Tänkte höra om det e nån som har haft problem att få igång sin Enduro 700 ?
Min är toktjurig för det mesta.
Verkar som den inte får soppa som den ska men det konstiga är att den går som den ska när jag väl får igång den.
Spelar ingen roll om jag kört alldeles nyss eller om den stått över natten lika svårstartad ändå.
Någon som har en idé vad det kan bero på ?
tror det va 6,8 o typ 7,8 om jag inte minns fel.
Har hört att man inte ska ha mer än 0,5 kg mellan cylindrarna så kolv byte ska ju göras i vilket fall som helst..
lillen81

Det skall max skilja 5 % mellan kompet i cylindrarna.

I övrigt låter det som ett klassiskt Rotax Serie-III problem dvs. flagning av kolvringen.
Dock så borde problemet förvärras då motorn är varm :hmmmm2:

.

lillen81

Medlem
5 feb 2009
22
0
1
Sundsvall
Ja den e ju minst lika svårstartad när jag kört för mer än 5 min sen. Om jag ger gas när jag startar den precis när jag stannat den så går den igång oftast. Men går den inte igång på första rycket så blir den toktjurig på en gång..

lillen81

Medlem
5 feb 2009
22
0
1
Sundsvall
Kolvarna bytta och skotern går som en klocka o är lättstartad för första gången i min ägo . :) Tack för hjälpen :)

Last edited: