Variator setup

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Undrar om nån har nått tips på hur man ska börja för att få till variator setupen. Det är ett ställbart kit som man kan vikta på. På 3st ställen på vardera sida om vikterna.

Orginal vikterna ligger på 48.5g

Kit vikterna väger utan "små vikter" 48.5g

Jag vikta på en liten 1g på mitten på vardera sida om vikten.

Samt en 1g fram till på vikten på vardera sida då ska dom komma upp till 53g

Jag vet att det gäller att prova sej fram här. Men undra om jag kan få tips om hur mkt man ska lägga på för få en så pass bra början är 4g för lite. Ska jag lägga mer på mitten el längst ut? El längst in?

Jag har ej bytt fjäder utan sitter orginal.

Skotern är en Viper -04 med Slp pipor, V-Force, 44" matta me 8kuggars No-slip.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Ja som du själv skriver så är det nog bara testa sig fram.....
Det är ju så olika från skoter till skoter... Du märker ju själv vad som händer....
drar bra men vill inte varva ut då ska du flytta ut vikten mer har jag hört..
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Jag antar att du pratar om Heavy Hitters? eller liknande.. de följer med en helt Ok beskrivning om vad som händer och vars det ändrar när man viktar vars. enklast läsa den så förstår du lite bättre, sen är det köra som gäller och bilda sig en uppfattning om vad som händer och inte händer. övervarv vid lägre hastigheter? ja då ska du vikta längre in på vikten, orkar den inte varva i 80km/h? då kanske du ska ta bort vikt på mitten o.s.v. enkla att använda men kräver lite kunnande och logiskt tänkande och känsla. så löser du det. =)
 

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Jag antar att du pratar om Heavy Hitters? eller liknande.. de följer med en helt Ok beskrivning om vad som händer och vars det ändrar när man viktar vars. enklast läsa den så förstår du lite bättre, sen är det köra som gäller och bilda sig en uppfattning om vad som händer och inte händer. övervarv vid lägre hastigheter? ja då ska du vikta längre in på vikten, orkar den inte varva i 80km/h? då kanske du ska ta bort vikt på mitten o.s.v. enkla att använda men kräver lite kunnande och logiskt tänkande och känsla. så löser du det. =)

Tja! Jag vet hur den funka till viss del. Ja det är samma typ som Heavy Hitters men mina heter STM. Tyvärr följde det bara med ett papper där det står vilka skotrar man kan använda det till. Lite dåligt. Men Men ja satt på kitet och jag började med 2G i mitten och 2G på den främre och lämna det innersta hålet utan vikt. Skotern blev annolunda helt klart. För mej betyder det inte nått att åka i 180km/h åker hellre 140km/h och har ett ***** tryck från början. Med dom grejor ja ha på idag varva den stx över 9000rpm vid full gas. Med slp pipor ska ja ligga från 8800-9000rpm. Det enda jag ville ha tips på om nån hade satt på ett V-kit på sin viper. Och tänkte slippa pröva mej från 0 Gram och att man kunde få deras setup att utgå ifrån. Men ingen verka ha satt på liknande kit på en viper tyvärr. Titta lite på t-yamaha men dom verka ha vikta på sina rejält me 5gram i mitt och 4gram på främre typ. Ja jag hoppas ja får lite tips. Men som sagt man måste pröva men vill ändå ha tips vart man kan börja utgå från el o nån har en setup dom tycker är kung så blir ja väldigt glad om nån delar med sej av den.