lynx 650 1989 problem med variatorn?

Xtc_700

Välkänd medlem
31 jan 2009
160
0
6
Dalarna
Har problem med våran lynx 650..
Den kommer knappt iväg vid start, bara varvar.
Och varvar som f*n när man åker..

Är det något i variatorn som är problemet?

Tacksam för svar =)
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
du borde nog ta och kolla variatorn, men annars så kanske du borde lämna in denn hos någon kunnig
 

Xtc_700

Välkänd medlem
31 jan 2009
160
0
6
Dalarna
Har en dayco rem.. Har inte kollat hur bred den är..
Det låter som att något är löst i primär variatorn, ska ta och kolla upp det =)

Är det svårt att få av primär variatorn utan avdragare?
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Har en dayco rem.. Har inte kollat hur bred den är..
Det låter som att något är löst i primär variatorn, ska ta och kolla upp det =)

Är det svårt att få av primär variatorn utan avdragare?
Nja, jag har köpt en sån där avdragarpinne när jag tagit lös variatorer. Såg här på forumet att endel använder olja och komprimerar den med en bult. dvs vänder på motorn med variatorn upp och fyller i olja i hålet och tätar bultgängan med en plastpåse och drar så du överför presskraften från bulten till vevaxeltappen via oljan. Men det beror ju på vad du har för variator, du kanske inte behöver ta lös den från tappen för att renovera den. Ta lite kort och lägg upp så borde någon kunna ge dej lite tips
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
okej ska ta några kort någon dag framöver..
Det är iaf en nordtrac variator
Ok, ta gärna kort på hur den ser ut inuti . :p
Ta bort impulsslangen till b-pumpen. Spärra vevaxeln med en 4mm tapp, men rotera vevaxeln först så du känner spåret som tappen ska in i.
Sedan behöver du ett verktyg, ser ut som ett plattjärn me två tappar fastsvetsat. Sedan så gängar man ut den yttre halvan med hjälp av det verktyget. Om det sitter hårt så ta en blyhammare eller studsfri hammare o slå på verktyget. Att vrida med kraft går inte för då böjs den bara. :)
Kolla på bilderna här som kommer från instruktionsboken: http://outdoors.webshots.com/photo/2629108730104654508gaYbUZ

Det finns för övrigt instruktionsböcker i pdf-format här: http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=12590 :aetsch:
 

Xtc_700

Välkänd medlem
31 jan 2009
160
0
6
Dalarna
Har inte fått av variatorn.. den satt som berg!
Men här är i alla fall några bilder på variatorn



 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
http://manuals.zone-c.org/Lynx-Skidoo ohjekirjat/Lynx_User_manual/1989.pdf

På sidan 25-27 så beskriver dom ju som hur du går till väga. Har du kvar stålpinnen i verktygssatsen? Annars borde den gå å köpa hos brp. Du ser även hur den ser ut lite groft inuti och hur ofta den egentligen ska smörjas, följer man det så brukar den gå fint. Sitter en sån variator på min faders 635:a
Centrumbulten sitter ju ganska hårt, brukar den göra ibland. Den variatorn du har där e ju ganska bred så om du tar med farsan eller nån å en av er lindar fast ett spänband som nyper ikring variatorn och håller imot ( du kanske borde pröva hålla kvar variatorn med band först om du är rädd att slå av pinnen(, du kanske har sett oljefiltersavdragare med band? ) så borde du ju kunna få lös centrumbulten). Du får väll bruka lite lagom våld och använda en slägghamare på nyckeln eller ett rör.
Slirar spänbandet på variator efter ett antal försök och du har tagit sönder och fått ur 4mm tappen så ska det ev gå att föra ner ett rep/startsnöre ner i cylindern och på det viset få stopp imot cylindertoppen men detta är typ sista lösningen jag skulle göra om man slagit av 4mm tappen osv för det kan finnas en risk att du skadar vevlagren och nållagren i kolven med denna demontering. Lycka till
 

Xtc_700

Välkänd medlem
31 jan 2009
160
0
6
Dalarna
http://manuals.zone-c.org/Lynx-Skidoo ohjekirjat/Lynx_User_manual/1989.pdf

På sidan 25-27 så beskriver dom ju som hur du går till väga. Har du kvar stålpinnen i verktygssatsen? Annars borde den gå å köpa hos brp. Du ser även hur den ser ut lite groft inuti och hur ofta den egentligen ska smörjas, följer man det så brukar den gå fint. Sitter en sån variator på min faders 635:a
Centrumbulten sitter ju ganska hårt, brukar den göra ibland. Den variatorn du har där e ju ganska bred så om du tar med farsan eller nån å en av er lindar fast ett spänband som nyper ikring variatorn och håller imot ( du kanske borde pröva hålla kvar variatorn med band först om du är rädd att slå av pinnen(, du kanske har sett oljefiltersavdragare med band? ) så borde du ju kunna få lös centrumbulten). Du får väll bruka lite lagom våld och använda en slägghamare på nyckeln eller ett rör.
Slirar spänbandet på variator efter ett antal försök och du har tagit sönder och fått ur 4mm tappen så ska det ev gå att föra ner ett rep/startsnöre ner i cylindern och på det viset få stopp imot cylindertoppen men detta är typ sista lösningen jag skulle göra om man slagit av 4mm tappen osv för det kan finnas en risk att du skadar vevlagren och nållagren i kolven med denna demontering. Lycka till
Jag har ingen stålpinne kvar..
Men jag har fått ur centrumbulten nu, hur ska jag få av viktkåpan?
Har inget specialverktyg som guiden visar att man ska ha.

Går det att få av kåpan på något annat sätt?
Kan ju spärra vevaxeln, men vet inte hur jag ska få tag om variatorn..

Tack för svaren!:)
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Med vevaxeln spärrad (och borttagen rem) så borde du kunna vrida upp hela den ytre skivan. Orkar du inte för hand så kanske det går med ett spänband eller en gammal rem eller nåt. Det e friktion du vill ha emot den ytre storaskivan liksom om det e så att det slirar med näven. Kort e ju bättre så jag fixade några, så, här kommer några bilder på hur den borde se ut, eller ser ut när den är hyfsat osliten.
Variatorn:

Variatorn med den ytre skivan utgängad:

två delar:

Yttre infällda skivan som viktarmarna trycker imot:

Viktarmar, rullar (kors) osv:

en bild till på rullar osv:

bussning 1:

Bussning2

Lycka till
P.S.
Jag hade lite plats på minneskortet så jag var tvungen ställa ner skärpan men om det e någe du funderar över å inte ser på bilderna så kan jag ta lite bättre för nu ere mera plats på kortet
D.S.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Man kan spärra vevaxeln med en 4mm borr(inte att rekommendera), eller en 4mm unbrakonyckel(insex), som är av segt material. Sedan ska centrumbulten bort med en 19mm ringnyckel.
Synd att ni inte har orginalverktyget kvar, det brukar ju oftast ligga o skräpa under sadeln nånstans.
 

Xtc_700

Välkänd medlem
31 jan 2009
160
0
6
Dalarna
Har fått av centrumbulten, det var inga problem.
Men har inte fått av variatorn..
Får väll testa med en insexnyckel då.

Tack för alla svar! =)