Hur ofta bör man byta kolv?

janefonda74

Medlem
8 feb 2009
6
0
1
Skellefteå - Piteå
Hej !

har hittat en yamaha enticer II , 92:a som gått ca 500 mil, servad o fin.

har försökt kika runt utan framgång, hur ofta bör man byta kolv, eller är det bara vara noga me oljebyten, fettsmörjning oså ?

Hur länge har ni kört era skotrar utan o byta kolvar ? är ju ingen racer så den kanske inte nöts så mkt... ?

tacksam för svar o tack för ett skönt forum

mvh nybörjare som har hus vid en skoterled o ska köpa sin första nybörjarskoter ! :)

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Sv: hur ofta bör man byta kolv

En del kör hur länge som helst på samma kolvar, en del kommer kommer 100 mil.

Jag personligen skulle aldrig köra längre än 4-500 mil utan kolvbyte.

D

Draken

Ja inte behöver du byta kolvar på en enticer som gått så lite,det är ju inte direkt något effektmonster.

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå

500mil är nog ingen fara på en enticer, så lite effekt i motorn så grejjerna slits inte så hårt som på lite vassare maskiner...
Sen en annan fråga, varför köpa en enticer?
Hade en sådan som första skoter, å den var väl inte rolig på nåt sätt enligt mej... Toppfart på hårt spår var 80km/h, lössnö så gick den 50-60... Drog iofs inte nå mycke bensin, men de hände som inte så mycke heller...
Fastnade otroligt lätt i lössnö pga orkeslös motor, minns att jag fastnade en gång, å när ja hoppa av skotern å skulle köra lös den å skjuta på samtidigt, så orkade helt enkelt motorn inte dra runt mattan, lät bara som en motorsåg som nypit fast i ett träd.
Så mitt tips om du vill ha lite mer komfort å ork i motorn, kolla efter nåt annat... Enticern var en enkel å billig maskin när den kom, inget lyxåk med värsting motor direkt...

Men lycka till med skoterköp, vilken modell de än blir... // Tobbe

janefonda74

Medlem
8 feb 2009
6
0
1
Skellefteå - Piteå

Hehe ! tackar ! Ska bara ha den för o köra en sväng me barna, i framtiden blir de o köpa sig ngt nyare, blir ett "prova på år" vet det inte är ngt effektmonster men låg soppaförbrukning o 80 knyck räcker bra för mig

bor ju i Norrbotten så de är ju en äkta lappmoppe jag ska införhandla !

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall

Varför detta skitsnack?

Låt honom köpa vilken skoter han vill.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland

Jag vilket skitprat.
Har en Polaris Indy Supertrak inom familjen.
Sitter en 500 fläktis i den (488cc Fuji)

Skulle tippa på att den har ca 7-800 mil på mätaren, och aldrig gjort ett kolvbyte.
Går underbart fint i motorn, och inga som helst problem.

Skulle ju tro att man med lätthet åker 1000mil på en uppsättning kolvar i dessa skotrar :)

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland

Allt eftersom kolvarna blir slitna så kommer motorn förlora komp.
Så att göra ett komptest direkt efter inkörning av nya kolvar och sedan anteckna detta är inte så tokigt. För att se dan kunna stämma av hur mkt komp den tappat efter 100-200-300-400 mil t ex.

Min femtioöring!

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå

Man får väl ändå bara köra max 70 km/h ;)
Jo, visst, men om man kör över en is så kan de ju va trevligt å veta att de finns resurser kvar om de skulle behövas av någon alledning...

Varför detta skitsnack?

Låt honom köpa vilken skoter han vill.
Skitsnack? Var?
Jag berättade bara om mina erfarenheter om den modellen... Sa aldrig att han inte fick köpa skotern, nämnde bara vilka fördelar och nackdelar jag upplevde under drygt en vinter...

Hehe ! tackar ! Ska bara ha den för o köra en sväng me barna, i framtiden blir de o köpa sig ngt nyare, blir ett "prova på år" vet det inte är ngt effektmonster men låg soppaförbrukning o 80 knyck räcker bra för mig

bor ju i Norrbotten så de är ju en äkta lappmoppe jag ska införhandla !
Ok, då förstår jag vad du är ute efter. Lagom me motor om barnen ska provköra osv. Håll dig dock borta från djupare snö om du inte vill lyfta å gräva :rolleyes: Lycka till me skoterköpet. Mvh // Tobbe

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
farsans viking III har gått en bit över 900 mil, med originalkolvar.. funkar hur bra som helst =) riktig slitvarg.

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
hört lappar som kört flera 1000mil med tex widetrackar och dem går hur fint som hellst... utan kolvbyten :rolleyes: