APV - Vajer

Tobbe135

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
6
Umeå
Har en liten fråga angående APVn. Bytte nämligen vajrar på min m-cat idag och nu kärvar dom för mig. Har justerat in rätt avstånd (33mm +-1mm) men vajrarna hoppar av apvmotorn. :hmmmm2: Allt sitter som det ska, har tagit isär flera gånger och allt löper hur lätt som helst. Någon som varit med om detta tidigare?
 

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
Satt dom på fel sida av apv motorn? mina sitter om du står framför skoter på vänster sida..
 

Tobbe135

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
6
Umeå
Dom sitter på rätt sida. Allt sitter precis som tidigare, kan tillägga att den går som den ska tills vajrarna släpper, idag hände de efter drygt 3mil.
 

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
på med lite typ packningsklister lim eller nåt på vajrarna. själv har jag packningsklister där..
 

Tobbe135

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
6
Umeå
Provade att sätta en bricka bakom själva motorn så nu kan dom inte åka ut där, nackdelen är att man måste lossa motorn för att ta lös vajrarna nu.
Ska ut och prova imorrn, men jag tycker att det borde lösa problemet.. Konstigt bara att det funkat klockrent tidigare.
 
B

Biosteel

Dom sitter på rätt sida. Allt sitter precis som tidigare, kan tillägga att den går som den ska tills vajrarna släpper, idag hände de efter drygt 3mil.
har haft samma problem sj vajjrarna släpper när man släpper gasen då avgasportarna slår igen för den dunsar tillbaka ganska bra. fenomenet tyder på att du har för styva vajjrar lr så e de helt enkelt för kallt ute och det e lite fukt på dom. då uppstår de där problemet.:ciao:
 

Tobbe135

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
6
Umeå
har haft samma problem sj vajjrarna släpper när man släpper gasen då avgasportarna slår igen för den dunsar tillbaka ganska bra. fenomenet tyder på att du har för styva vajjrar lr så e de helt enkelt för kallt ute och det e lite fukt på dom. då uppstår de där problemet.:ciao:
Är orginal vajrar så dom kan ju inte vara för styva? Dock var det ju runt -14 när det hände.
 
B

Biosteel

Är orginal vajrar så dom kan ju inte vara för styva? Dock var det ju runt -14 när det hände.
nej det låter ju bra dumt. men ha du kollat så att dom kan röra sig obehindrat då? för blir de minsta lilla tungtför dom att åka tillbaka så uppstår det ju oxå. testa att smörja vajjrarna med lite 5-56 lr wd-40 :):ciao:
 

Tobbe135

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
6
Umeå
nej det låter ju bra dumt. men ha du kollat så att dom kan röra sig obehindrat då? för blir de minsta lilla tungtför dom att åka tillbaka så uppstår det ju oxå. testa att smörja vajjrarna med lite 5-56 lr wd-40 :):ciao:
Tror jag hittat felet nu, motorn snurrar tillbaka snabbare än vad portarna hinner stänga vilket resulterar i att vajrarna blir slaka i nån hundradel och hoppar av. Ska köpa nya fjädrar till portarna och se om det löser problemet.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Har aldrig varit med om att fjädrarna blivit för svaga , kolla först att allt är rent löper lätt
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
brukar hända samma sak för mig när det är kallt ute.
så när jag var och körde för ngn dag sedan så körde jag ut i lössnön och burka nalta och så hade tydligen vajrarna hoppat av och så när jag gasa på så lät det precis som att mattan skulle ha kuggat(samma ljud fast mattan inte kuggade) innifrån motorn och jag blev svinrädd och slog av motorn direkt.
tror ni att det kan vara skadligt för motorn om man inte upptäcker sånt?
 

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
mina fjädrar va av när jag skruvade soönder min.. kan ju va en ide att kolla de!