Ingen gnista Rave 800

Svampen740

Medlem
15 jan 2009
12
0
1
Aspås
Har en Lynx Rave 800 SP -01, utan gnista.....var ute o körde för två veckor sen och då stanna den bara sen dess har den inte gått. Bytte statorlinningen ifjol så borde inte vara den, nån som har erfarenhet av de här??? Tips???
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Har en Lynx Rave 800 SP -01, utan gnista.....var ute o körde för två veckor sen och då stanna den bara sen dess har den inte gått. Bytte statorlinningen ifjol så borde inte vara den, nån som har erfarenhet av de här??? Tips???
Har den en tändnings box?, hade själv en lynx 643rav med tändnings problem fick byta tändbox först sen även statorlinningen.

Börja att kolla om du får ström från statorlinningen

Ola
 

Svampen740

Medlem
15 jan 2009
12
0
1
Aspås
Tändboxen e väl själva MPEM-boxen va om ja inte missuppfattar allt, och den har jag provat bytt med en kompis.

Vilken kabel ska man mäta från statorn?? Den som går till MPEM-boxen eller den andra???

Ps. Jag har ingen spänning från MPEM-boxen ut till tändspolen, har även provat bytt tändspolen innan jag kom på att ja kunde mäta...Ds.
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Tändboxen e väl själva MPEM-boxen va om ja inte missuppfattar allt, och den har jag provat bytt med en kompis.

Vilken kabel ska man mäta från statorn?? Den som går till MPEM-boxen eller den andra???

Ps. Jag har ingen spänning från MPEM-boxen ut till tändspolen, har även provat bytt tändspolen innan jag kom på att ja kunde mäta...Ds.
Hmm min Lynx var äldre, har du kollat nödstoppen.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Du har 2 kontakter från statorn till MPEM boxen, med 2 kablar i vardera. Börja med att ohm mäta över kablarna i varje kontakt. I en ska du ha runt 150-250 ohm ungefär, INGEN kontakt med jord i nåt av dom stiften. I den andra kanske 20-40, är osäker på den. Sen mäter du spänningen (växel) i den sistnämnda, kan vara uppemot 50V.

Summra även mellan motor och chassie, där ska det vara kontakt om du inte har elstart.
 

Svampen740

Medlem
15 jan 2009
12
0
1
Aspås
Ok tack ska prova de nästa gång ja kommer hem. Om ja inte får fram några värden som är i närheten av siffrorna du skrev upp, så e de fel på statorlinningen då eller?
 

Svampen740

Medlem
15 jan 2009
12
0
1
Aspås
Nu har jag mätt och de finns inget mostånd alls i statorn, så kollade lite på den gamla statorn och såg att de var en kabel som hade lossnat från en lödning, så lödde fast den och skruvade dit den och då starta den!:rolleyes: