Totalras Powertek 800

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Bestämde mig idag kl 12.00 för att byta in min fina renegade 800-05 mot en renegade 1200 4-tec. Fick ett bra inbytespris av handlaren igår. En timme senare när jag är på väg hem efter dagens tur så händer det som inte får hända. Det smäller till och skotern stannar. Jag känner på startsnöret och det är stumt. Under skotern ser jag hur det droppar glykol...

Har skruvat isär allt ikväll. Facit:

Ett gigantiskt hål i blocket, en vevstake som krökts ordentligt och sedan gått av. En kolv som totalt saknar underdel, en sprucken cylinder och en krokig vev.

Det enda som finns kvar som går att använda av bottendelen är en cylinder, kanske en kolv och toppen.

Vad säger man? Just nu är jag bara matt och less... Nån som vill köpa en rasad renegade billigt?...
 

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
min rasade idag oxå.. köpte den igår. 3 timmar senare krasch. nu ligger motorn på arbetsbänken..
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
ja det e fan sorglit.. hade inte motorerna varit så kassa hade jag haft en rave 800 ist för den jag har i nuläget
 
4

426H

Fy fan vad surt!:mad:
Verkar snart som jag är ensam om att ha haft en problemfri 800 ptek? 3,5 underbara vintrar fick vi tillsammans.
Låter nästan som om det är fettet i vevlagren som läckt ut på din maskin också? Kanske borde man klyva och byta packboxar/fetta om vart tredje år på dessa maskiner???
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Men det är ju SJUKT!! seriöst nästan alla som har en sådan motor får ju haveri med veven!! Jag själv är en av dem!
Jag blir fan i mig förbannad att det ska vara så, lovar att din motor gått runt 500 mil?
Lider med dig
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Ett gigantiskt hål i blocket, en vevstake som krökts ordentligt och sedan gått av. En kolv som totalt saknar underdel, en sprucken cylinder och en krokig vev.
Hade en grp H Volvo som var rätt rejäl förut. Brorsans polare hade alltid velat köra rally så han fick en provkörning på en avlyst väg då han fyllde 30, Detta var efter sommar säsongen så den hade gått hårt, Börjar med att han kör av ett motorfäste, vilket ledde till att låda flyttade sig i sidled å det gick inte att vxl, så han fortsätter å matar på 2, verkligen fulla spätt. då han kommer till slutet å stannar så låter det sa*n från motorn.
stänger av å den är stum efter detta, jaja rev motorn samma kväll. Här har ni resultatet. Snubben tyckte han var fattig så 5000 fick ja av han efter tjat å ca 6mån, endåst åker han i tvär gryma bilar osv.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=LindeMan&cat=22434
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=LindeMan&cat=22434&image=123133
http://www1.garaget.org/gallery/archive/2424/22434/2424-123130.jpg
 

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Men det är ju SJUKT!! seriöst nästan alla som har en sådan motor får ju haveri med veven!! Jag själv är en av dem!
Jag blir fan i mig förbannad att det ska vara så, lovar att din motor gått runt 500 mil?
Lider med dig
Skotern har gått 840 mil. Vid drygt 600 mil, lossnade ett knaster så kolven for i övrigt har den gått problemfritt. Jag köpte den i våras av kompisen som vårdat den som ett barn sen ny. Har sen dess varit livrädd för det här med vevlagrena. Har tyckt mig höra ett rasslande ljud så när jag var förbi hos ÅF och diskuterade inbyte i fredags bad jag honom lyssna på motorn och provköra. Han hörde inget konstigt. Tidigare har ÅF sagt att vevlagrena håller minst 1000 mil. Ingen risk att fettet läcker ut...
Nu verkar det som att det är dom som skurit ihop vilket fått tillföljd att en vevstake gått av och slagit sönder allt....

Ni andra som fått ras, hur får man billigast ihop en ny motor alt. beggad? Jag ska aldrig mer köra 2-takt.....
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Skotern har gått 840 mil. Vid drygt 600 mil, lossnade ett knaster så kolven for i övrigt har den gått problemfritt. Jag köpte den i våras av kompisen som vårdat den som ett barn sen ny. Har sen dess varit livrädd för det här med vevlagrena. Har tyckt mig höra ett rasslande ljud så när jag var förbi hos ÅF och diskuterade inbyte i fredags bad jag honom lyssna på motorn och provköra. Han hörde inget konstigt. Tidigare har ÅF sagt att vevlagrena håller minst 1000 mil. Ingen risk att fettet läcker ut...
Nu verkar det som att det är dom som skurit ihop vilket fått tillföljd att en vevstake gått av och slagit sönder allt....

Ni andra som fått ras, hur får man billigast ihop en ny motor alt. beggad? Jag ska aldrig mer köra 2-takt.....
Det är lätt att vara efterklok men om du var orolig, varför fixade du inte detta med nytt fett? Vill påstå att jag m.fl var "förkloka" som gjorde detta. Åf är återigen inget att lita på, dom vill bara ha in din skoter på verkstaden så fort du köpt den. 1000mil på min motor utan omfettning hade inte gått, skulle tippa att den gått 100mil till max. alltså drygt 900. Synd att det är så förbannat dåliga motorer i dessa skotrar. Gillar annars chassiet. Men om man byter kolvar, fettar om lagren och byter packboxar vid 500-600 mil verkar det ju vara lugnt att köra 500-600 till.
 

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Det är lätt att vara efterklok men om du var orolig, varför fixade du inte detta med nytt fett? Vill påstå att jag m.fl var "förkloka" som gjorde detta. Åf är återigen inget att lita på, dom vill bara ha in din skoter på verkstaden så fort du köpt den. 1000mil på min motor utan omfettning hade inte gått, skulle tippa att den gått 100mil till max. alltså drygt 900. Synd att det är så förbannat dåliga motorer i dessa skotrar. Gillar annars chassiet. Men om man byter kolvar, fettar om lagren och byter packboxar vid 500-600 mil verkar det ju vara lugnt att köra 500-600 till.
Hade tänkt riva isär motorn eller byta in skotern, bestämde mig för att byta in den. Har kört drygt 30 mil med skotern sen jag köpte den så det blev dyra mil, och när jag köpte den visste jag inget om vevlagerproblemen. Men tack för att du sparkar på den som redan ligger och grattis till dig för att du fixade nytt fett innan det var för sent.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Hade tänkt riva isär motorn eller byta in skotern, bestämde mig för att byta in den. Har kört drygt 30 mil med skotern sen jag köpte den så det blev dyra mil, och när jag köpte den visste jag inget om vevlagerproblemen. Men tack för att du sparkar på den som redan ligger och grattis till dig för att du fixade nytt fett innan det var för sent.
Okej om du tänkt byta in den att du inte vill börja skruva i onödan (man tänker ju alltid att nån mil till ska den väl hålla). Förstår att det är jävligt surt men är man orolig så är det lika att kolla. Ännu ett bevis för dom som inte tror på detta. Kan säga att du var inte ensam om att inte veta om det. Är inte direkt så ÅF skryter om att det är fett i lagren.

Finns det nån kvar som inte tror på att man behöver riva motorn och fylla fett nånstans mellan 500-1000mil så kan jag säga att då får man fan skylla sig själv om det rasar och man vet om problemet men inte gjort nåt åt det.
 

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
Okej om du tänkt byta in den att du inte vill börja skruva i onödan (man tänker ju alltid att nån mil till ska den väl hålla). Förstår att det är jävligt surt men är man orolig så är det lika att kolla. Ännu ett bevis för dom som inte tror på detta. Kan säga att du var inte ensam om att inte veta om det. Är inte direkt så ÅF skryter om att det är fett i lagren.

Finns det nån kvar som inte tror på att man behöver riva motorn och fylla fett nånstans mellan 500-1000mil så kan jag säga att då får man fan skylla sig själv om det rasar och man vet om problemet men inte gjort nåt åt det.
Hittar man samma problem på 600 SDI motorn av samma årsmodeller? Dvs är det "serviceintervall" på att återinfetta lagrena även där?

Hinner man på en dag å riva isär motorn, fetta å ihop med den igen...bör man väl göra?

Daljoo: Saknar ord för vilket förbannat helvetes ***** skit att åka på ett sånt ras,å precis i samband med inbyte!? Känns som din otur är förbrukad, köp en lott...du lär vinna miljoner!
Jag hade själv tänkt köpa en renegade med powertk 800:an, men ju mer man läser om rasen ju mer funderar jag på fyrtakt. Men vi får se vad det blir. Du kan väl skriva i denna tråd vad allting kostar och vad du byter samt var du köper!? Detta lär inträffa ett antal gånger till innan ptek motorn går i graven :-/
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Varför startar vi inte en Rotax haveritråd?? där vi lägger upp alla "konstruktions fel RAS" Och de som i förebyggande syfte klyvt sina motorer vid bara 400-500 mil bara för att vara säker på att det inte ska bli totalras , kan ju oxå posta i tråden.

Nu när Mr Cox här i Umeå blir ny vd för BRP sverige och även ROTAX Fabriken så kanske man kan maila honom en länk ...
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
måste säga en sak.
om man hör ett konstigt ljud i motorn så kör man väll inte vidare? då är det ju ganska självklart att det ska havirera. som sagt man ska vårda en 2taktare. byta delar i dom ibland och kolla till så allt står rätt till.

dock tycker jag du har enormt otur med tanke på att du skulle byta in den.
kolla efter en ny motor är väll det enklaste.
 

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
Bestämde mig idag kl 12.00 för att byta in min fina renegade 800-05 mot en renegade 1200 4-tec. Fick ett bra inbytespris av handlaren igår. En timme senare när jag är på väg hem efter dagens tur så händer det som inte får hända. Det smäller till och skotern stannar. Jag känner på startsnöret och det är stumt. Under skotern ser jag hur det droppar glykol...

Har skruvat isär allt ikväll. Facit:

Ett gigantiskt hål i blocket, en vevstake som krökts ordentligt och sedan gått av. En kolv som totalt saknar underdel, en sprucken cylinder och en krokig vev.

Det enda som finns kvar som går att använda av bottendelen är en cylinder, kanske en kolv och toppen.

Vad säger man? Just nu är jag bara matt och less... Nån som vill köpa en rasad renegade billigt?...

men alltså har man inte garanti när man köper från handlare, typ 1 månad eller nåt? e
 

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
tog bort primären idag efter en rejäl remsprängning igår med trådar som satt fast bakom variatorn, samtidigt tänkte jag byta packbox och fylla fett och det var nog tur att jag tog upp det, det var ytterst lite fett där och det var nån typ av grafitfett där och inte det vita men de verkar inte gått torr. Så jag rengör och trycker dit så mkt fett jag kan och smackar ihop det tänkte jag och ev att jag ber en lagerlalle från industrin kollar med sin utrustning om lagren verkar ok. Jag tror det är det minsta man ska göra som 800HO ägare att åtminstone peta bort boxen och fylla med fett jag har prövat att trycka in fett genom rören men inte såg jag till nå fett från den manövern i allafall