2T Turbo filmer

S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Många hoppar det. Som jag har förstått det så klarar man sig utan dump om man inte laddar tokmycket, iaf på 2T. Har inte riktigt funderat ut varför än. 2T Turbo som folk kör omkring med laddar ju sällan mer än 1 Bar.
 
S

StoxResearch

viperhauck:
DET var det jävligaste! Vilket ***** ljud!!!! *Gåshud*

Det där torde ju vara en sekventiell vevaxel iaf, dvs cylindrarna tänder med 90 grader emellan. Visst hade Yamaha det i början, men övergick till 180 graders vev (tänder två och två) pga problem? Yamaha_nisse, det är du som är den obestridlige Yamaha kungen här tror jag, berätta nu hur det ligger till, :)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Stox:

Nu kan jag inte svara för hur t-systemet är baserat på de äldre (innan 97).
Men de äldre v-max/sx/venture tänder alla 3/2 cyllar samtidigt.

~'00 fick SRX "3D" tändning. Där var cylinder tänder för sig själv.
~'01 fick MM/SXR samma sak!
Just de här med tändning, o el överlag är inte mitt område än...

Sen. I mina ögon är ljudet från en Turbo halva kör upplevelsen. Dvs dump är ett måste. Kommer det iallafall på min turbo maskin!
 
S

StoxResearch

Polaris_Snow:
Det är inte 2T Turbo som låter skit, det är lågvarviga 2T twinnar, :(