2T Turbo filmer

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
nja i dragracing brukar launch control användas. Tändnigen backas och mycke soppa så att de finns laddtryck innan man ger sig av. väldigt trevlig funktion.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Respons/anti-lag hör man t.ex. i rallyskogarna, smäller och lever fan då förarna släpper gasen. Turbon håller laddtrycket upp fastän man släppt gasen. http://www.youtube.com/watch?v=XaxhTnB-eos

Launchcontrol används mest vid dragrace i starten, bygger upp laddtrycket innan man skickas iväg. http://www.youtube.com/watch?v=US2Y8c327YA

Men kärt barn har många namn ;)
Vi spårar ur lite mer då:

LC används i princip alla sorters starter, där det är tillåtet - alltså inte längre i F1.

LC är i sin ursprungliga definition en funktion som låser ett visst varvtal.

Responssystem/anti-lag är det som backar tändningen, för att just få förbränning i grenröret och extra skjuts på turbon, då det inte ligger någon last på den - ex. vid startögonblicket.

Dock inte uteslutet att dessa två funktioner kan integreras i varandra.


Är jag trög, eller?
 

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
känns om att LC är de som kan användas på en skoter.. o detta som ni säger bara vid start o tändning kan backas här med o sen även ställa in om man bryter tändning lr soppan lr båda..

anti-lag är för o hålla upp varv(de inställda) och även lite laddtryck vid växling och respons är för o få laddtryck hela tiden.. respons sliter en del..

men ja skulle inte ha nåt emot en turbo skoter men känns inte som jag har nån direkt nytta av en hehe
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
jag håller med dig camata att LC finns lite överallt i olika motorsporter och behöver inte betyda turbo jag va lite snabb med mitt svar. och visst kan man använda båda samtidigt
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
är det bara jag som inte tycker om ljudet från en 2T Turbo?..
Näe. Jag gillar det heller inte. Låter som jäkla motorsågar bara. Åker själv 2T så det är inte det, men en 4T Turbo låter för jäkla gött! Synd bara att de blir lite framtunga, vilket inte passar för Boondocking i Sverige (på det sätt som jag åker i varje fall).

Sen gillar jag dock vikt/effekt förhållandet på t ex M8Turbo och den underbara smidighet som t ex Chris Burant visar i dess extrem. Vilken Thullare som helst kan ju köra bra med en sån. :laugh::afraid:

//Rob