Kylsystem VES 800

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
På kompisens X2 så går slangen från undersidan bara runt motorn och ner in vid vattenpumpen.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.275
83
48
Övik
Snurrar inte pumpen så att vattnet först kommer in där i toppen då? Kan ju vara av olika skäl...

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Jag vet inte vilket håll vattnet går genom motorn, men jag vill inbilla mig att det går från pumpen sedan upp genom cylindrarna och ut genom toppen, ner via en lång slang till en av tunnelkylarna, sedan runt där, för att sedan komma upp och gå genom bromsen och sedan ner till pumpen igen.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.275
83
48
Övik
Nej den går till bromsok sen vidare till kylare
Du tänker på den övre, den går dit.

Helt fel ute var jag, är en egen grov slang till pumpen som går mot exp. kärl, bromsen sen kylare

Ja, alltså. Kan ju vara så att cylindrarna är tänkt att ha kylning före bromsen pga vattnet hettas upp när den passerar bromsen och blir varmare än tänkt ifall det skulle snurra den vägen. Ser det lite annorlunda ut mot 440 motorn? Antar du är påväg att byta...

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.275
83
48
Övik
Näjust.. Är väl som så att innan termostaten öppnat går kylvattnet bara runt kring motorn, sen när den öppnas rinner det genom cylindrarna och delen med kylarna tillkopplas, så det hela kanske störs om man gör som du tänkt? Eller är jag fel ute?

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.275
83
48
Övik
Ja det är ju frågan det. På 800'an jag hade gick den ju till mässingnippeln som sticker ut från vattenpumpen, precis som du sa innan. Har några bilder på den med halvt urlyft motor där man ser lite halvhyffsat som jag kan lägga upp, om det nu skulle hjälpa..

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Njea. Har jämfört med hur det ser ut på polarens x2'a.

Hade jag haft den där nippeln på vattenpumpen hade det varit frid och fröjd.
Kan inte tänka mig att det är en billig lösning.
Det måste ju ska gå att fixa detta på något annat sätt.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Kylarsystemet ser annorlunda ut beroende på vilken modell du men generellt sett verkar det fungerar såhär:

Den undre slangen som går från toppen är en returslang som går oftast till expansionskärlet (går någon annanstans på vissa modeller) ... Den övre bör gå runt motorn och ner till främre kylaren. Innan termostaten öppnar leds således vattnet tillbaka till kärlet och cirkulerar direkt till motorn. När den öppnas släpps vattnet ut till kylarna.
Nedre slangen kan täppas igen men har du termostat behöver du borra några hål för att få någon sorts cirkulation, annars täpper du igen flödet totalt...

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Är du verkligen säker på att du inte har någon anslutning nere vid vatten pumpen? För den slangen SKA gå mellan topplock/pumphus så har det då varit på alla VES motorer jag skruvat i. Denna slang är ganska så viktig om du vill ha cirkulation i sysstemet pluggar du denna slang kan du räkna med att motorn får upp tempen FORT.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
När jag jag fyller slangen som går ut ur bromsen med vatten och blåser i den samtidigt som jag håller för slangen som kommer ut från undersidan toppen så sprutar det ju vatten från bromsoket, så det borde ju ska gå köra med den pluggad?

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
När jag jag fyller slangen som går ut ur bromsen med vatten och blåser i den samtidigt som jag håller för slangen som kommer ut från undersidan toppen så sprutar det ju vatten från bromsoket, så det borde ju ska gå köra med den pluggad?
Du menar att det kommer vatten från tunnelkylarna? Har du termostat i toppen?

R

Robin

Hoppas den bilden duger.
Från ovansidan på toppen ner till främre tunnelkylaren.
Från bromsen till expkärl och vidare därifrån till vattenpump.
Och från undersidan av toppen en smalare slang till vattenpumpen.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Det är just det som är problemet.

Finns ingenstans på vattenpumpen att sätta slangen från undersidan av toppen.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Det är just det som är problemet.

Finns ingenstans på vattenpumpen att sätta slangen från undersidan av toppen.
Och du kan inte ansluta den till expansionskärlet heller? Det enda slangen gör är ju att returnera vattnet innan termostaten öppnar, så aningen skickas det till expkärlet eller direkt tillbaka till pumpen...
När jag konverterade min 440 till 600 hade inte mitt kärl anslutning för returslangen så vi borrade två te mindre hål i termostaten så att det kan flöda lite men inte fullt innan den öppnar, har funkat bra hittills...