Skuren cylinder

Cartridge111

Medlem
14 jan 2009
24
0
1
Har en f5:a -03 som skar på ena cylindern nu i helgen. Jämför man cylindrarna så ser man att den hela cylinder har fått smörjning men inte den trasiga...rätt så logiskt kanske;).
Men de jag undrar är om någon har liknande erfarenhet och i så fall kanske har lite förslag på vad som kan ha orsakat en kluven kolv.
De var ganska kallt, runt -18, så de kan hända att förgasaren frusit i fall de va vatten i den. Men kom gärna med andra idéer.
Vill ni ha nått mer att gotta er med så kan jag berätta att bitar av kolven slåg hål i botten på blocket också:rock:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
du har inte fått en remsprängning strax innan?

Min F7a skar efter att remmen sprängdes, för oljeslangen går bredvid variatorerna. Märkte ingenting, slängde på ny rem. körde vidare... "Öööööööörrnnnmja..... tyst"... inge roligt Sprängde blocket och en cylinder försvan.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Materialutmattning? Gammal kolv som det lossnar en bit av kjolen ifrån. Knaster skurit? Detonation/spikning?

Du bör försöka hitta anledningen till att just din skar. Trist att montera nya grejer och så skär den igen.
 

Cartridge111

Medlem
14 jan 2009
24
0
1
Materialutmattning? Gammal kolv som det lossnar en bit av kjolen ifrån. Knaster skurit? Detonation/spikning?

Du bör försöka hitta anledningen till att just din skar. Trist att montera nya grejer och så skär den igen.
Precis som du skriver så lossnade en bit av kjolen på kolven, så de kan vara materialutmattning....men samtidigt så ser de ut som den inte fått nån smörjning...så jag vet inte. De jag vet är att de inte är billigt med skoterdelar :(. Den lilla pinnen som går in i förgasaren(ckockpinnen, 3 cm mässing) kostar 400:- + frakt. Tror den måste vara gjord av guld.