Choken på ET340:n går inte tillbaks?

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Problemet är inte så stort, men ganska irriterande.
När jag jag chokat ET 340:n och flippar tillbaks "chokereglaget" så måst jag upp med huven och ruska i wiren också, för annars går inte "kolven" tillbaks. Vad beror det på? Jag har haft upp och rengjort, och har smort upp wiren, men det är samma ändå.

En annan fråga: Jag ska montera primer på samma skoter. Nån som har gjort det, och kan tipsa om bra ställe på förgasarn att borra för nippeln/nåt annat att tänka på? Min plan är att borra nånstans kring det rödmarkerade området.
Tack på förhand!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag ska montera primer på en ET-340
Nån som har gjort det, och kan tipsa om bra ställe på förgasarn att borra för nippeln/nåt annat att tänka på ?
Min plan är att borra nånstans kring det rödmarkerade området.

Då det är en så gammal maskin vi pratar om så är det vanligt att Oil Injection'en är bort monterad.
Om så även är fallet med denna maskin så är enklast att anväda dess anslutningar på undersidan av insugsröret.


.
 

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Tack för svaret!
oljeinjektionen fungerar faktiskt otroligt nog jättebra än så länge så den är kvar, man jag kanske kan koppla ett T-rör på den från primern? Jag har inte kollat hur det ser ut i verkligheten, men om det går en slang dit från oljan så borde det väl fungera? Det är ju en stor fördel att slippa borra i förgasarn om det inte behövs.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jag drog ut fjädern vid kolv/choketjofräsen i förgasarn så vart det bra
Jag satte dit en till som jag hittade i garaget som passade.

Då det är en så gammal maskin vi pratar om så är det vanligt att Oil Injection'en är bort monterad.
Om så även är fallet med denna maskin så är enklast att använda dess anslutningar på undersidan av insugsröret.
Så har jag gjort. En T-korsning till dom 2 anslutningarna bara. Enkelt att koppla in.
 

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Kanoners! Tack för det Nordda!
Då ska jag ta och rota fram en kraftig fjäder till tjofräset, och så provar jag koppla primern med T-koppling på oljeslangen så ska vi se om det inte blir lättstartat här framöver.
 

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
När jag ändå har er på tråden som har koll på gammel- ET.
Om jag skulle få för mig att koppla ur oljeinjektionen på den här skotern, (den börjar bli till åren kommen, och man vet inte hur länge man ska lita på det där),
räcker det då med att plugga (el. egentligen koppla primern till) de två slangarna på insugsröret, och kasta bort oljetanken? Pumpen gör väl ingen skada om den sitter kvar?
Eller hur brukar man enklast gå tillväga?
(Jag vill förstås skruva så lite som möjligt).
Tack på förhand!
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
På min så sitter pumpen kvar. Slangen till den är pluggad. Sen är som sagt primern kopplad till insugningsröret. Oljetanken har jag soppa i och till den är primern kopplad. Jag vet det är onödigt men tanken var att jag skulle köra på E85 så det där skulle underlätta vid kallstart men man tjänar ju ingenting på vintern att köra på E85 :argh:
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Tack för svaret igen Nordda! Då får det bli så jag också gör.
Intressant med E85-projektet, synd att den blivit så dyr.
Har för mig att det är E75 på vintern, alltså 75% etanol istället för 85% därmed dyrare men mer lättstartat när det är kallt.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
men man tjänar ju ingenting på vintern att köra på E85 :argh:
Har för mig att det är E75 på vintern, alltså 75% etanol istället för 85% därmed dyrare men mer lättstartat när det är kallt.
Precis. Bara sommaren man kan använda det. Blandar 60% 95 och 40% E85 i bilen på sommaren. Vintern lönar det sig inte så då blir det bara bensin.