Vilken sorts lås?

Snötorsk

Medlem
17 dec 2008
22
0
1
Man måste ju låsa skotern för att försäkringen ska gälla, klass 3 lås ska det vara. Det finns ju kättingar med hänglås, men sen har jag läst om mattlås.
Vad använder ni?
Vilket är smidigast?
Vilket är billigast?

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Jag har bara en kätting och en hänglås som jag sätter ihop skotrarna med. Om det är tillräckligt för försäkringen vet jag inte men det är svårare att ta dom i alla fall :)

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Tror att mattlås och kätting är ungefär lika billigt. Kätting lär ju vara lite säkrare men smidigare vet jag inte?

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
jo försäkringsbolaget kräver klass 3 men att ha det bara för att dem vill verkar fånigt.

försäkringssnubben frågar alltså: "var det ett klass 3 lås?" när skotern blir stulen.
"Japp" säger jag

vad är nästa fråga kan man ju undra.....
kanske: "kan du skicka in nyckeln?" (man åker och köper en nyckel)

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
försäkringsbolagen brukar vilja ha kvitto på låset vad jag har för mig.
jag hade då valt ett kättingslås för då kan du ju låsa ihop 2 skotar å sen tar inte kättingen så mycke plats så den gå ju att ha med sig på en långtur

Snötorsk

Medlem
17 dec 2008
22
0
1
Kätting och hänglås får det bli!
Biltema har en klass 3 kätting för 290:-

Tack för era synpunkter.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
jo försäkringsbolaget kräver klass 3 men att ha det bara för att dem vill verkar fånigt.

försäkringssnubben frågar alltså: "var det ett klass 3 lås?" när skotern blir stulen.
"Japp" säger jag

vad är nästa fråga kan man ju undra.....
kanske: "kan du skicka in nyckeln?" (man åker och köper en nyckel)
Att inte låsa skotern är fånigt, speciellt om man bor i Luleå.

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Sen kräver ju försäkrings bolaget att du ska ha kvar alla nycklarna till låset samt kortet med koden som används vid tillverkning va ny nyckel.

Själv har jag kätting då det underlättar om man vill låsa fast en pulka tillsammans med skotern. Sen känns det som att en kätting kan man använda till fler saker än bara låsa skotern med.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Köpte ett mattlås på Motorhuset för 890kr klass 3, visste dock inte om vilka krav försäkringsbolaget kommer med vid stöld så nu får man nog fota skotern med låset på så man har lite bevis :)