Rätt oljemängd till rotax 800?

rikke

Medlem
18 jun 2006
20
0
1
Är det nån som vet hur mkt olja en rotax 800 bör få via separatsmörjningen?? Har försökt räkna och kommit fram till att den blandar ca 4-4,5% Tycker det känns för mycket, dessutom blir det nån gegg beläggning på stiften
 

rikke

Medlem
18 jun 2006
20
0
1
Hittar ett sträck på armen till pumpen, det ser ut att stå precis mitt för ett litet rörstift...
 

rikke

Medlem
18 jun 2006
20
0
1
Hmm jag ser bara ett sträck på min arm... Som stämmer mot stiftet vid 0 gas. Däremot finns en mekanisk stopp på armen som stoppar mot stiftet, men så långt når aldrig armen...
 

rikke

Medlem
18 jun 2006
20
0
1
Nope inte det... Hittar ingen bild på den på nätet... Det är en -07a förövrigt...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Är det nån som vet hur mkt olja en rotax 800 bör få via separatsmörjningen ??
Har försökt räkna och kommit fram till att den blandar ca 4-4,5%
Tycker det känns för mycket, dessutom blir det nån gegg beläggning på stiften
Samma fråga fanns uppe bara för ett par veckor sedan då det var flera andra som också hade en inblandning på 4-5 %

Prova gör en sökning !

Oljepumpen har en otrevlig förmåga till att gå tillbaka trögt på många Serie-III motorer vilket leder till extremt hög olje inblandning.



.

.
 

rikke

Medlem
18 jun 2006
20
0
1
Jag hör också hört att armen kan vara seg på tillbakavägen, men så är inte fallet på min pump, den går superlätt... Jag är nästan inne på att skruva bort pumpen och blanda i tanken för att slippa fundera! Frågan är ju då hur många % man ska blanda. Har hittat flera trådar om vilken blandning man ska köra på, men det är ingen som vet exakt... 440 och pro 600 ska ju da lite drygt 3%. Men jag tycker att en standard 800 borde klara sig med lite mindre. Men det är ju bara mina spekulationer :hmmmm2:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag hör också hört att armen kan vara seg på tillbakavägen,
men så är inte fallet på min pump, den går superlätt...
Jag är nästan inne på att skruva bort pumpen och blanda i tanken för att slippa fundera !
Frågan är ju då hur många % man ska blanda.
Har hittat flera trådar om vilken blandning man ska köra på, men det är ingen som vet exakt... 440 och pro 600 ska ju da lite drygt 3%.
Men jag tycker att en standard 800 borde klara sig med lite mindre.
Beror till stor del på vilken olja du använder dig utav samt vilka varvtal motorn utsätts för !

Det finns ju 2-Taktare som arbetar med 15-20000 rpm och i dem är det helt andra krav på oljan än i tex en skoter motor som inte varvar mer än 8500 rpm som max.

Bla just av den orsaken har sk. Outboard oljor andra egenskaper då man ifrån tillverkar håll tycker att båtmotorer sällan varvar mer än max 6000 rpm samt att de har mycket bra kylsystem osv osv så har dessa oljor inte alls samma krav osv osv

En 2T olja för båtmotorer skall ALDRIG användas i en snöskoter / motorsåg !




Som grund regel så klarar du dig fin fint med 2,0 - 2,5 % 2T olje inblandning med normala halv/del syntet oljor avsedda för tex crossmotorcyklar/snöskotrar

Det finns vissa hel syntet 2T oljor där man tom ifrån tillverkarens sida hävdar att det är helt OK att köra med så låg inblandning som 1,0 % :eek: då man blandar direkt i bränslet.


.
 

rikke

Medlem
18 jun 2006
20
0
1
Mmm jo man har ju alltid blandat 2% till det mesta... Grejen är väl att det kanske finns en anledning till att flera sånahär skotrar verkar blanda mycket olja... Den kanske ska ha så mkt?! Fast det känns ju långsökt
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Mmm jo man har ju alltid blandat 2% till det mesta...
Grejen är väl att det kanske finns en anledning till att flera sånahär skotrar verkar blanda mycket olja...
Den kanske ska ha så mkt ?!
Fast det känns ju långsökt
Min egen 800'a bladar absolut inte några 3 - 5 % 2T olja ! :cool:
den nöjer sig med 2,1 % som den tog i snitt under förra säsongen.


Är det någon motor typ som verkligen inte borde behöva en hög inblandning 2T olja så är det just dessa Rotax Serie-III motorer då de ju tom har fettade och kapslade vevaxellager !!


.
 

rikke

Medlem
18 jun 2006
20
0
1
Hmm... Då tror jag fan att de blir till att plocka bort pumpen... Och köra på 2-2,5%! Frågan är hur lätt kanaler kleggar igen efter att ha fått för mkt olja, man kanske borde ta upp och rengöra... För som det ser ut på stiften så finns det en del gegga där inne! Avgasportarna funkar däremot fint. Man kan ju tycka att dom borde ha fastnat
 

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
kolla så att inte armen på oljepumpen börjar röra sig före trottlarna.. kan vara så om du har ett glapp på gasreglaget! då tar den mycket olja!
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Att ta bort oljepumpen tycker då jag är dumt. Hålla på *****s att blanda i bränslet är ju meningslöst när det sitter en oljepump redan där, och går troligtvis fixa om du kanske kontaktar din återförsäljare om man inte själv kan fixa det.
 

rikke

Medlem
18 jun 2006
20
0
1
Oljepumparmen började röra sig litegrann före trottlarna, har ljustrat till det så dom startar samtidigt nu få se om det gör nån skillnad.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Lastade i min motor nu. Hittar ingen markering på själva pumpen. Bara ett sträck på armen som rör sig... Kan fixa bild imorn eller nånting. Har bilden på min dator....