Amatörernas afton!

goliattm

Medlem
11 feb 2009
12
0
1
Sundsjön
Har någorlunda nyss köpt min första arctic cat, en ZR 440 -99. Har tidigare hållit mig med yamaha, av årsmodeller som snarare lämpar sig på tekniska muséet. Detta är alltså en helt ny typ av maskin för mig, o jag begriper inte särskilt mycket när jag lyfter huven..! :stupid:

Till att börja med, kan nån säga helt säkert hur mycket olja den vill ha? Har fått olika bud, o jag tror att jag blandat för fett eftersom den är oerhört svårstartad.

Saknar helt o hållet tomgång, hur justerar man den?

Sedan till mitt största huvudbry.. Framtill på cylindrarna sitter ett par mojänger som det står APV på, förmodar att det är någon sorts ventil? Ur mojängerna kommer varsin wire. Bägge wirarna ligger lösa o skramlar, o den ena är tom. av ute i änden. Vad är mojängerna bra till, o var ska wirarna sitta?
 
B

Biosteel

avp är avgasventiler som används för att bygga upp ett visst tryck i motorn som senare öppnar och släpper ut avgaser som gör att man kan få mer effekt i motorn. och är vajjrarna lösa så förstår jag att den inte startar. du bör kalibrera dom riktigt noga på avp motorn
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
Har du separat oljeblandning eller blandar du i tanken. Om du häller i tanken så är väl kanske 2-3 % lagomt.

Tomgången justerar du med en skruv på kanske höger sida av förgasarn ( vet inte riktigt)

Det bästa vore kanske att lämna in den till någon arctic verkstad angående apv. Eller till någon som är kunnig i det området. För att det är väl viktigt att de blir inställda rätt m.m
 

goliattm

Medlem
11 feb 2009
12
0
1
Sundsjön
Har du separat oljeblandning eller blandar du i tanken. Om du häller i tanken så är väl kanske 2-3 % lagomt.

Tomgången justerar du med en skruv på kanske höger sida av förgasarn ( vet inte riktigt)

Det bästa vore kanske att lämna in den till någon arctic verkstad angående apv. Eller till någon som är kunnig i det området. För att det är väl viktigt att de blir inställda rätt m.m


Det finns en separat tank, men den används inte. Antar att det kanske inte fungerar, eftersom tidigare ägare blandade i tanken. Misstänker att jag gett den alldeles för mycket olja i första tanken. Finns det något jag kan blanda i bensinen som hjälper till att rengöra munstycken o dyl. i förgasarna?
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
2% blir 4dl på 20l.

Saknar du APV-motorn?
Den där skotern kan du inte ha behövt gett många kronor för.
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Jag hade en zr440-99 snopro tidigare. fick problem med att min inte ville starta då var de ett munstycke som hadde börjat "ralla". kan ju vara smart att öppna förgasarna å se så de inte är nått skrot i dom.
På vissa av dessa modeller är oljetanken kopplad till smörjningen av vattenpumpen så de kan vara idé att kolla så att så inte är fallet då kan de bli dyrt.
Ett annat hett tips är att prova byta tändstift. Min skoter formligen åt tändstift tills jag provade bestycka om den lite. ibland hann man bara starta skotern. fast den gick rent å fint upp till ca 6500rpm den gick den bara på en cyl. å dessutom svårstartad. Man kan alltid kolla så du har rätt komp så inga ringar är slut oxå då blir den omöjlig att starta...
Grattis till en i övrigt underbar skoter:evil:.