Fläktkylda modeller
Allmänt
På hög höjd, kräver RER-systemet en annan tändningsinställning för att fungera
bra.
Användning
Innan du använder backningssystemet, välj först det höjdläge som ställer in motorns
tändningsinställning.
Gör det genom att hålla in START/RER-knappen när motorn är i gång. Efter 2
sekunder hörs ett pip vilket betyder att låghöjdsläget kan väljas. Om du släpper
upp START/RER-knappen så snart du hört detta pip så kommer låghöjdsläget att
väljas. Backsystemet är nu förberett för att fungera på låg höjd. Omkoppling till
backläge görs enligt beskrivningen ovan i
LÄGGA IN BACKVÄXELN.
Höghöjdsläget väljs genom att hålla in START/RER-knappen tills 2 pip-ljud har
hörts. Släpp upp knappen inom en sekund. Backsystemet är nu förberett för att
fungera på hög höjd. Omkoppling till backläge görs enligt beskrivningen ovan i
LÄGGA IN BACKVÄXELN
.
Så länge START/RER-knappen hålls in skiftar RER-systemet från det ena läget till
det andra. Ett pip sedan 2 pip sedan 1 pip sedan 2 pip och så vidare hörs med en
sekunds mellanrum. Det läge som väljs motsvaras av den senaste pipsekvensen
som hörts.
NOTERA:
Det valda höjdläget kavarstår i minnet tills en ny har valts — vare sig
motorn är avstängd eller inte.
Vätskekylda modeller
Dessa fordon är utrustade med en lufttrycksgivare som hanterar det höjdläge
som krävs av RER.
Inget tryck på START/RER-knappen krävs för att välja läge. Följ bara
LÄGGA IN
BACKVÄXELN ovan
Detta är alltså saxat ur användar handboken till 2007ornas rev. Så någon myt är det inte. Verkar ju dock som att sdierna inte ska ha detta? men som någon skrivit i tråden så verkar dom ju ha det?
Detta gäller ju bara vid backning och jag tror som tidgiare skribenter att detta är inget man kommer att ha så mycket nytta av i våra små snöhögar här i landet.