Välja matta?

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Back Country, Ripsaw, BRP, Challenger osv osv osv. De finns en uppsjö av olika mönster på mattor, men vilka egenskaper har dom olika mönstren? Har sökt här på forumet och hittat tusen olika trådar med olika svar.

Så jag har inte någon direkt fråga utan vill mer få lite "kött på benen" ang de här med vilken matta man ska välja tills nästa sessong.

Skulle vara kul och få igång en diskution på lite högra nivå med bra förklaringar om varför ett vist mattmönster är bättre än ett annat osv.

R

Robin

Camoplast Back Country är ett riktigt bra val enligt mig, hade en sådan 38mm på Pro XRen och har en likadan på Reven nu.
Skottra faktist förvånansvärt bra och många gånger i vinter har jag trott att nu sitter man fast i skiten för att sekunden senare mata full pattrull och rullar vidare.

D

Deleted member 6797

har en sån matta på edgen, och fyfan vilken underbar matta.

på leden så greppar de som fan å it bara spinner iväg som me 32an ja hadde
och i pudret så surfar man fram bara:)

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Även att rekomenderas varmt är Polaris Racing mattan grymt grepp i den mattan och håller bättre än de flesta högkamsmattor jag sett.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Camoplast Back Country är ett riktigt bra val enligt mig, hade en sådan 38mm på Pro XRen och har en likadan på Reven nu.
Skottra faktist förvånansvärt bra och många gånger i vinter har jag trott att nu sitter man fast i skiten för att sekunden senare mata full pattrull och rullar vidare.
Back Countryn finns inte i 38mm?

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Hur pass mycket gör hårdheten i hållbarhet då? Om man kollar så är polaris mattan sh90 å "vanliga" mattorna är sh60. Stor skillnad?

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Hårdare kammar = lättare att "slå" av dom, dvs sämre hållbarhet.
Mjukare kammar viker sig lättare och enl mig lite sämre grepp, men samtidigt håller längre.

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Blev att jag köpte mej en BRP 44mm matta, stog en sh60 38mm bredvid å denna var bra mycket hårdare. Försäljaren sa att BRPs nya 44or håller mycket bättre än fjolårets men de kanske bara var ett försäljningsknep :)

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Hårdare kammar = lättare att "slå" av dom, dvs sämre hållbarhet.
Mjukare kammar viker sig lättare och enl mig lite sämre grepp, men samtidigt håller längre.
. . mina erfarenheter säger snarare tvärtom..
Crosscountry mattan som sitter orginal på renegade 05 (136"x16"x1.75") är en mjuk skitmatta, den är inte alls bra. Mönstret kanske e ok, men mönstret är inget att gå efter om den ska tappa 15% av kammarna på 3år??

Samma typ av matta fast längre 144"x16"x1.75" sitter på min brors summit -04 och inte heller där är kammarna vackra..

På min numera styckade lynx hadde jag en 136"x15"x1.75" BRP matta från 03 och den är i mkt. bättre skick än någon av de andra mattorna!
Jag bytte matta på min renegade till en av samma typ (03) fast med 2" kam..
. . mina tankar och erfarenheter..

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
mönstret är inget att gå efter om den ska tappa 15% av kammarna på 3år??
Om du kör med samma matta i 3 år ser jag ingen anledning att gnälla.

Jag har satt dit en 44'as cross country på min skoter och är huuuur nöjd som helst.