För varm slutburk Dragon 800 SP -09 ??

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Har precis varit ute å rastat skotern och upptäcker då att det blir en grym värmeutveckling från slutburken. Plasten runt starthandtaget och fästet till sidokåpan har smält.
Har kollat temp under körning och den går INTE varm, ligger på normaltemp 50-52 grader...
Eftersom jag kört 130 mil med skotern och den aldrig blivit så varm tidigare så är detta ett problem som uppstått helt plötsligt.

Någon som har liknande erfarenheter på polaris -09or ? eller vet vad detta beror på får gärna höra av sej.

En kompis tipsade om att det är fel på avgastempgivaren men då borde den ju inte gå varm utan endast visa fel temp, för givaren mäter ju bara tempen ? Den kan ju inte göra att pipan blir varm ? Eller har jag fel ??

//LESS.

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
På min smälte buken, Har härt att det har smält på andra också, så det verkar vara ett återkommande fel på polaris att slutburken/ljuddämparen blir så het att div plast smälter.
För mig så fixade dom det på garantin.

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
På min smälte buken, Har härt att det har smält på andra också, så det verkar vara ett återkommande fel på polaris att slutburken/ljuddämparen blir så het att div plast smälter.
För mig så fixade dom det på garantin.

Men vad berodde det på ? Åtgärdade dom nånting och hur var den efteråt ? Jag menar det måste ju vara något som gör att den blir för varm.. eftersom den inte har blivit det på dom 130 mil jag kört hittills..

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Vet inte om dom gjorde något, det smälte ett hål i buken när skotern rullat ca 15-20 mil, dom bytte buken vid 50 mila servicen, nu har skotern rullat ca 220 mil och buken och all annan plast är hel.

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Vet inte om dom gjorde något, det smälte ett hål i buken när skotern rullat ca 15-20 mil, dom bytte buken vid 50 mila servicen, nu har skotern rullat ca 220 mil och buken och all annan plast är hel.
Okej, låter ju lovande att dom gjorde det på garantin iaf.. Får ringa å höra me firman på måndag, dom har då varit väldigt bra att ha å göra med hittills iaf.
Det tråkiga är att det kommer ju ta minst några veckor, och jag hade planerat in flera skoterturer kommande vecka, när man är ledig å allt.. suck.
***** surt när man spenderat 123 tusen på en skoter å sen är man ändå skoterlös mitt i säsongen..
Tycker att när man köper nya grejer så ska det hålla..

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
min smälte hål i buken också vet ej vad det var för fel jag fick dock bytt den på garantin sen dess har jag inte haft några problem tur det är nån mer än jag som varit med om det det kanske är ett fabrikations fel??

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
min smälte hål i buken också vet ej vad det var för fel jag fick dock bytt den på garantin sen dess har jag inte haft några problem tur det är nån mer än jag som varit med om det det kanske är ett fabrikations fel??

Jo det verkar ju skrämmande vanligt.. Tycker bara det är jävligt konstigt att dom inte åtgärdat detta problem än då även -08orna verkar ha haft det. Har inte hunnit kolla buken än, ids int gå ut i garaget å börja bängla ikväll, ska dock kolla detta first thing imorrn när det är ljust ute.. Vågar ju fan int köra me skotern nu förrän jag snackat me åf.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.493
396
83
Malå/Adak
Dett har hänt på ett antal polarisar senaste åren, teorierna som leder ligan är att styrenheten får för sej att motorn spikar och sänker tändningen så en större mängd oförbränd bensin brinner upp i avgasröret istället och gör att rör och ljuddämpare blir hiskeligt varma. Vad som görs åt saken har jag ingen aning om.

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Dett har hänt på ett antal polarisar senaste åren, teorierna som leder ligan är att styrenheten får för sej att motorn spikar och sänker tändningen så en större mängd oförbränd bensin brinner upp i avgasröret istället och gör att rör och ljuddämpare blir hiskeligt varma. Vad som görs åt saken har jag ingen aning om.
Okej, men borde den inte gå sämre då ? Om knacksensorn slår in menar jag..

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.493
396
83
Malå/Adak
Styrenheten reglerar steglöst en massa parametrar när den får knacksignal, spikar den nog mycket så tänds en varningslampa så då vet man ju att det är något på G men dom fösrta små justeringarna gör datorn utan att tala om det.

Det är inte säkert att man märker att den går sämre under dom första "småjusteringarna".

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Okej, ska ringa åf imorrn. Blir intressant å höra vad dom säger... har då kört några mil till nu och märker ingen sämre gång, inga varningslampor lyser heller..

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Har snackat me åf nu, de lät inte så säkert att jag får något på garantin.. De första han frågade var om jag kört me originalburken (vilket jag självklart har). Sen menade han att jag kört i puder så de har tryckt upp snö över huven vilket gör att den blir varm. Detta stämmer inte heller, eftersom jag kört långtur på led när problemet uppstått.

Ska in me den på måndag iaf, får se vad dom säger då.....

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Har snackat me åf nu, de lät inte så säkert att jag får något på garantin.. De första han frågade var om jag kört me originalburken (vilket jag självklart har). Sen menade han att jag kört i puder så de har tryckt upp snö över huven vilket gör att den blir varm. Detta stämmer inte heller, eftersom jag kört långtur på led när problemet uppstått.

Ska in me den på måndag iaf, får se vad dom säger då.....
det sa dom till mej också du ska vara benhård mot dom då ger dom sej tillslut

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Du har ju en SNÖskoter så jag tycker då att den ska tåla att köra i snö utan att den gå varm med ett snötäcke på huven, fick då min buk bytt på garanti utan tvekan.