sätta på batteri?

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Hallå! :ciao: Ja undrar om dä går å montera ett batteri på en skoter som inte har dä elr om man måste montera generator?Elr orkar skotern driva tex. tre 55w extraljus + handtagsvärmen ändå? skotern ä GL3900-86

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Tror du får svårt att driva 200W + tändning med endast spolens effekt.

Ska du ha så mycket ljus så behöver du antingen ett separat batteripack som ej är inkopplat till skoterns elsystem eller en ordentlig generator.

/L

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Aaa dä va dä ja trodde! Vart sitter generatorn på skotrar mä batteri då? :hmmmm:Tänkte om dä går å få tag i en begagnad å skruva på!

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Skotrar med batteri har samma generator som de utan men de klarar inte av 3 extraljus för det. Har sett en Ockelbo som hade en remskiva ditsatt på primären som drev en bilgenerator. Så kan ju du göra om det får plats.

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Det finns små fina permanentmagnetsgeneratorer och som tidigare sagts så är nog bästa alternativet att lägga till en remskiva på primären.

Viktigt att balansera konstruktionen bara och använda rätt utväxling på skivorna.

/L

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Att den inte skulle orka driva 200w förstog ja men tänkte att ett batteri hjälper ju till en stund och ja tänkte inte åka hur länge som helst mä allt på men ha lite arbetsbelysning vid tex. vedkörning.så ja satsar nog på ett stort skoterbatteri,generator känns för krångligt att montera! Men tack för all hjälp!

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Gör så här:

Beställ 10mm ultravita lysdioder från Clas ohlson 29:-/5st
Art nr: 36-1683
Dom ligger på 3,2v/st 3,2x4=12,8 volt
Serie koppla 4st behåll en som reserv.
Montera dessa 4st i en låda, montera på skoter, gärna lite högre, typ på en pinne eller så. koppla in på bakljuset.
Jag har sett dessa in action med mina egna ögon, lyser faktiskt riktigt bra!! Duger gott som arbetsljus på en skoter!! Och det bästa av allt är att dom drar inge power, gav inte ens utslag på ampere mätaren!

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Ja nog kan du montera ett batteri såtillvida.
Tror dock du tjänar mer på och gör det enklare genom att ha ett std bilbatteri på 55-80Ah i en separat låda och inte ha det kopplat till skoterns elsystem. Den orkar aldrig ladda batteriet ändå, du får köra VÄLDIGT länge för att få i ström i det.

Lösningen med dioder är kanske ett alternativ. Problemet där är att utan batteri måste du hålla upp varven för att få ut rätt spänning till dem. Likriktare och stabb är också ett måste då.

Annars är väl en arbetsstrålkastare med 35W Xenon + batteri kopplat till skoterns elsystem ett alternativ kanske? Det orkar den driva om du kan slå av framlyset. Kanske även om du inte gör det.

/L

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Okey! hur bra/dålig spridning är det på dioderna då? Jag tänkte onm det går att ha dom som extra ljus framåt oxå? Lät ju faxtiskt väldigt billigt! Å angående xenon så vore dä inte helt fel om dä inte va så J...la dyrt!

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Du kan aldrig ersätta 3x55 watt med några små dioder...........

Dessutom är 1st 35W Xenon billigare än 3st 55w extraljus. (Om du inte hade dem sen förut såklart)

Ska du ha arbetsljus så glöm dioderna.

/L

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Okey! hur bra/dålig spridning är det på dioderna då? Jag tänkte onm det går att ha dom som extra ljus framåt oxå? Lät ju faxtiskt väldigt billigt! Å angående xenon så vore dä inte helt fel om dä inte va så J...la dyrt!

Det blir riktigt bra faktiskt, jag var skeptisk själv men när lådan sedan var byggd så fick jag verkligen äta upp mina ord, det lyser som en lite svagare diodficklampa.
Som nån sa tidigare så går det inte att jämföra med ett extralyse men dioderna har ingen reflektor heller!! Idén med att sätta dioder i ett extraljus hus är åxå något som vi ska prova. Jamena, 29:- för 5 dioder gör ju att man har råd att testa en massa olika varianter!!