Lössnöegenskaper X-trim -08

Bazooka

Välkänd medlem
23 feb 2009
120
0
16
Strömsund, Storumans kom.
Hejsan! :D

Tänkte inleda mitt medlemskap på det här forumet med några frågor om x-trimarna årsmodell -08.

Har hört att x-trim baserad på r-evo-chassiet ska kännas tung. Stämmer detta? Hur är dem i djupsnön? Tunga att bryta omkull? (är ca. 70kg om ni undrar, normalbyggd)
Ni som har sdi-motorn: tycker ni att motorn räcker till? Orkar den med att driva en 44:a eller krävs det nerdrevning? Bor hyfsat nära fjällen så det är inte direkt lite snö här.

Tackar så hemskt mycket för svar :D

Bazooka

Välkänd medlem
23 feb 2009
120
0
16
Har en kompis som kör xtrim.. Han väger väl ungefär som dej, den går då hyffsat i snän och motorn orkar me bra.
En 44as matta och kanske en drevning så skulle den nog bli kanon..
Skulle du kunna säga hur den är att backa med i djupsnön? Är ju rätt skönt om man ibland kan backa sig ur om man klantat till det och satt fast skotern.
Vet du hur han tycker den är att hoppa med? Bra balans? Dämpningen behöver vi nog inte gå in på ;)

Najs bild BTW ;)

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Skulle du kunna säga hur den är att backa med i djupsnön? Är ju rätt skönt om man ibland kan backa sig ur om man klantat till det och satt fast skotern.
Vet du hur han tycker den är att hoppa med? Bra balans? Dämpningen behöver vi nog inte gå in på ;)

Najs bild BTW ;)
Nja, finns väl ingen skoter som går att backa i lössnö nå vidare bra..

Ja, nog har det hoppats en del med den där och den värkar vara rätt välbalanerad i luften..
Men om jag var du så skulle jag nog fara och testa köra en Xtrim och även en renegade av samma års, renegaden har ju xp chassi, grymt fint chassie..

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
vidarebefodrar en kompis åsikter om hans xtrim. Hans går inte alls bra när de blir snö, skidorna ställer sej vertikalt mot snön och bromsar. Den tar in snö på remmen så skotern ej går frammåt. Han tycker att motorn känns rätt klen när det börjar bli tal om burkning i djup snö, håller inte alls varven uppe å då är ändå hans nerdrevad 2 kugg.

Bazooka

Välkänd medlem
23 feb 2009
120
0
16
Nja, finns väl ingen skoter som går att backa i lössnö nå vidare bra..

Ja, nog har det hoppats en del med den där och den värkar vara rätt välbalanerad i luften..
Men om jag var du så skulle jag nog fara och testa köra en Xtrim och även en renegade av samma års, renegaden har ju xp chassi, grymt fint chassie..

Nej, det är sant. Tänkte mest så att den inte håller på och drar in boggien upp i taket på tunneln/sliter med sig stänklappen och allmänt jäklas men det är sant att de flesta skotrar har sina egenheter när man backar på allt annat än plan, fast mark.

ca18det: Låter tråkigt att han är så pass missnöjd :( Med den längden på mattan tycker man ju att skiten borde åtminstone ha hyfsat flyt ute i pudret. Vad kan det bero på att skidorna ska hålla på sådär? Tror ni att det kanske skulle blir bättre med bredare skidor (t.ex. SLP PP)? Men å andra sidan är man ju då i princip uppe i samma prisklass som en beggad Summit XP 800r :p

Brukar era respektive polare få upp skidorna över snön en bit eller är den såpass framtung att den inte pallar det? Får ta och försöka fixa en provkörning om man tar sig upp till Tärnaby och Stenmarks maskin.

Tackar mjukast för alla svar :)

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Jag har då aldrig märkt av det där med skidorna när vi varit ute och kört, tycker den går rätt hyffsat i snön..

Nja, skidlyft blir det dock inte så mycket av tycker jag.. visst reser den väl lite men inte är det då mycket..

Ja, summit 800 -08 är en kanon maskin det oxå. Har kompis som haft sånna, ändå problemet är väl att man får byta en rem per dag typ, kanske lite överdrivet men du fattar..

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
inga problem med min -08 X-trim 800R med 44mm kammar, drog sladden ospårat igår, fick gasa lite då det blev uppför. Tycker den går bra i snön, bara man har en viss grundfart så kör man inte fast. Apropå variatorer, original så suger det på 800r tror inte 600:an är lika kass, men det går att fixa. och dreva ned bör man väl göra alla skotrar såvida man inte ska köra toppfart på sjö enbart.

apropå kännas tung, -06 och -07 Xtrim fick väl kritik för att vara bökiga ospårat, -08 som har samma grundchassi som racingen är kul att surfa med :)

backa går inge vidare, dock kan man ta sig lite grann bakåt, klart bättre än en kort maskin, dock ingen 59 med ledad boggie

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
finns faktiskt några svar på skoterbanken angående denna modell och detta var vad jag skrev.

Kommentarer:
har åkt strax över 100 mil med min X-trim.
tar sig fram riktigt bra i lössnö och skotern känns inte lång på hård led heller på grund av den grymma pps boggin. åker du vanligt tempo på bra led så är det inga problem att åka under de 1,8L/mil jag skrev.
I djup pudersnö och när skotern har fått gått riktigt tungt för mig så har den inte tagit mer än 2,8L/mil.
Skotern har elstart och dragkrok direkt från fabrik vilket är bra. Efter 1.a service dvs 50 mil så bytte jag drev till 2 kuggar mindre och skotern fick bättre lössnö egenskaper och orkar dra (tung)pulka bättre.
jag har inget ont att säga om skotern förutom vissa saker jag fyllde i ovan. Som till exempel motor 85% bara på grund av byte nu till en 800cc.
Reservdelar jag bytt/Problemområden:
Fick ett fel på min skoter och det var att all el slutade funka för mig uppe i fjällen. Ringde ÅF och de sa dra igång skotern med snöret låt den bli riktigt varm innan du kör på dagarna och sedan kommer du in med den. Sagt och gjort tog in den efteråt till ÅF. De gick igenom elschemat och hittade en felaktig förvärmare till reedventilerna som hade spökat funka som en klocka direkt efter och självklart gick det på garantin.
Saker jag modifierat/extrautrustat skotern med:
Nerdrevad 2kuggar

Bazooka

Välkänd medlem
23 feb 2009
120
0
16
Tänkte mest att det ibland kan va bra å kunna lyfta framvagnen någon decimeter över ytan på snön om man ska över ett hinder, men det är ju av underordnad betydelse på det stora hela.

Tibur: Om du säger det så :) Större motorer brukar ju ibland verka som gyroskop så om du säger att den är skön att surfa med väger det påståendet en hel del tyngre.
Kanske ett v-kit skulle va en idé?

jimler: Har läst det som står i skoterbanken och det var helt klart läsvärd info där. Hade bara läst och hört att x-trimarna skulle vara tungburkade och allmänt dåliga i lössnö. Hur är den när det börjar gå uppför? Räcker kammarna till eller skulle ni ha satt dit en 44:a istället?

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Kul tråd! Jag hade en X-trim av 2008 års modell i fjolvinter som jag bytte bort mot en Renegade 600 SDI 2008 (XP) för att få det senaste, hyllade chassiet. Jag gav den några mil och veckor men fattade inte vitsen med den maskinen. Det slutade med att jag köpte mig en ny 600 X-trim fjoling EFTER att ha väntat ett halvår på nya Lynx(Ski-Doo)chassiet. Efter eget recept är den tunad och jag håller den som en enorm pudersurfarmaskin och klättrare. Balans och kontroll, allt är 100 avstämt. Sen är det bara att trycka dit krängningshämmaren så har man en top of the line-ledmaskin. I mina ögon har nya chassiet inte ett skit mot RE'xtrimen -08 när det kommer till att tukta myrar eller fullgasskråa kilometerlånga bergskammar.

Alla vet att 2008 års RE-Lynxar är skottsäker hårdrock rakt igenom och lången är precis lika ohejdat elak.

Last edited:

Bazooka

Välkänd medlem
23 feb 2009
120
0
16
Kul tråd! Jag hade en X-trim av 2008 års modell i fjolvinter som jag bytte bort mot en Renegade 600 SDI 2008 (XP) för att få det senaste, hyllade chassiet. Jag gav den några mil och veckor men fattade inte vitsen med den maskinen. Det slutade med att jag köpte mig en ny 600 X-trim fjoling EFTER att ha väntat ett halvår på nya Lynx(Ski-Doo)chassiet. Efter eget recept är den tunad och jag håller den som en enorm pudersurfarmaskin och klättrare. Balans och kontroll, allt är 100 avstämt. Sen är det bara att trycka dit krängningshämmaren så har man en top of the line-ledmaskin. I mina ögon har nya chassiet inte skit mot RE'xtrimen -08 när det kommer till att tukta myrar eller fullgasskråa kilometerlånga bergskammar.

Alla vet att 2008 års RE-Lynxar är skottsäker hårdrock rakt igenom och lången är en precis lika ohejdat elak.
Alltid kul när man kan hålla ett forum intressant ;)

Fint, målande inlägg från dig måste jag säga. Intressant att du tycker bättre om en tyngre maskin än om den nyare, lätta XP:n. Kan ju ha att göra med att mattan på X-trimen är ca 20cm längre och att re-chassiet är mer genomarbetat och beprövat. Mycket intressant verkligen :) Ser att du bor i Umeå och man kan ju inte göra annat än sätta vikt vid omdömet hos en annan Västerbottning ;)

Vad har du gjort mer med din masin förutom bytt matta, skidor och nerdrevning?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jag följder denna tråd också.

Är inne på att skaffa mig en 800cc maskin med 365 matta, men inte bestämt mig för vilken.

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Haha, ja det blev lite förhastat och dramatiskt :rolleyes:. Jag har egentligen inga gigantiska modifikationer i bakfickan utan bara en grym maskin att utgå från. Det behövs inte mycket för att fullända kärran, bara lite personlighetsattribut. Förutom skidor, drevning och backcountrymattan har jag demontrat krängningshämmarn, höjt styret 1" (crossbolagets) allmän lättning och ett evigt setupskruvande på dämpare och fjädrar. Har forskat lite kring v-kit men inte fastnat för nåt. Blir nog att kliva ner ett kugg till på drevningen framöver. Men, men... världen runt omkring en tar hela tiden av snöskoteråkandet ;) Allt i sinnom tid. Det jag ville hålla fram var emellertid att det är en allatiders lössnömaskin, min åsikt i tråden. Giddyup!

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
jag tycker x-trim jag hade var mycket fin och rolig hade själv inga problem med burkning eller att bryta ner den. 44mm matta behövs på alla maskiner med lägre kammar ;-)
Har själv 800r-09 x-trim nu och är nöjd med den också väldigt fina maskiner lynx och hållbara. Bytte till en 800 bara för ren power.:evil:
365matta med 44mm kammar och du kan klättra på bra tycker jag iallafall.

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Är det stor skillnad mellan 07:a och 08:an X-trim 600?
Funderar på en 07, med dubbeldyne tillsatsen! Hur fungerar den att skjutsa på om man är lite tyngre?

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
08:an fick re-chassit =sportigare vid stående körning.
ska väl inte vara något problem att skjutsa på en 07:a bara ställa dämperiet på hårdare, eller?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag följder denna tråd också.

Är inne på att skaffa mig en 800cc maskin med 365 matta, men inte bestämt mig för vilken.
Men du kan väl inte byta ned dig från en av de bättre allroundmaskinerna så länge man vill köra smalbandat:hmmmm:
För övrigt så blir man svettig om man skall brotta runt med en Xtrim 800 i lössnön då de kräver konstant aktiv körning för att ta sig någonstans på vettigt sätt, trissade en hyfsat vältrimmad polare (typ vasaloppet på 6,5 h så han är bra att ha med på ripfjället på vintern för att spana av någon kvadratmil) ifjol som hade en sådan bakom Yetin i rejält med lössnö, det tog ett tag men han var tvungen att till slut medge att en fikapaus skulle vara bra....

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Men du kan väl inte byta ned dig från en av de bättre allroundmaskinerna så länge man vill köra smalbandat:hmmmm:
För övrigt så blir man svettig om man skall brotta runt med en Xtrim 800 i lössnön då de kräver konstant aktiv körning för att ta sig någonstans på vettigt sätt, trissade en hyfsat vältrimmad polare (typ vasaloppet på 6,5 h så han är bra att ha med på ripfjället på vintern för att spana av någon kvadratmil) ifjol som hade en sådan bakom Yetin i rejält med lössnö, det tog ett tag men han var tvungen att till slut medge att en fikapaus skulle vara bra....
Hej.

Nä jag hde inte tänkt byta bort Ranger 600:an, är kanonnöjd med den.

Har funderingar på att köpa en skoter till.

600-800cc som passar till blandad köring Back Country.

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
är ganska nöjd med min -08 800R, men mycke vill ha mer, har kört nu ca +400mil med 44mm back country matta, nedrevat till 21-43, svart fjäder i sekundär, primär på läge 4. Men nu ska det bli mer matta, 365-41-51 yes en Summit matta till Rev 600, så då ska det bli ganska likt en gammal ranger mountain fast i modern tappning. Intressant också att folk tycker -08 går bättre ospårat än -09 Xtrim

kanske blir bigbore kit också, ifall man nu har kvar skotern