Väcka en 600 nonves?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena,

Ska skicka i en 600 nonves i skotern.
Dessa ligger på ungefär 110häst original, men vad jag vet och hört så är det en trevlig motor att plocka ur lite extra ponnysar ur.

Vad ger ett effektsystem på den?
Boostbottle/powerpack ska ju råda bot på det eventuella bludder dessa lider av på låg/mellanvarv.

Motorn kommer utan pipa och burk, så jag kan lika gärna hänga dit nåt vassare direkt.

/K
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Tjena,

Ska skicka i en 600 nonves i skotern.
Dessa ligger på ungefär 110häst original, men vad jag vet och hört så är det en trevlig motor att plocka ur lite extra ponnysar ur.

Vad ger ett effektsystem på den?
Boostbottle/powerpack ska ju råda bot på det eventuella bludder dessa lider av på låg/mellanvarv.

Motorn kommer utan pipa och burk, så jag kan lika gärna hänga dit nåt vassare direkt.

/K
Hmm om inte jag missminner mig helt så är det VES 600cc som ligger på 110hk. Du får nog räkna på något mindre på vanliga utan avgasportar.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Nääe håller inte med 81kW enligt papperna på min 2002års 600cc.

81 kW = 110.1276 hk


Men trimmning annars så är väl det du räknat upp som kan göras hyfsat lätt.
Variatorkitt kan ju vara en grej med, inte riktigt trim kanske men ändå =)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Nu gissar jag bara lite utan att ha kollat något men jag tror inte särskillt många eftermarknadspipor till non-ves 600 har sålts i sverige, så ska du ha en så blir det till att beställa nytt och det är både dyrt och tar nog en jäkla tid. Sen om den ger nått i hästkraftsväg är nog inte heller säkert. SLP har i alla fall en bra sida du kan gå in och kolla vad det finns för nått till din maskin. www.startinglineproducts.com

Mer kusar för pengarna är det nog om du skakar fram ett orginalrör från skroten för en tusing och sen portar för dom 5000 som skiljer mellan begat std och nytt SLP-rör.

Är det i ProX-chassiet du ska ner med motorn? För i så fall får du nog bereda dig på lite mixter för mig veterligt har aldrig någon non-ves suttit i en ProX från fabrik så det finns INGA pipor som passar direkt oavsett om du tittar på polaris egna eller eftermarknadsgrejer.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
HenkeEdge, mycket märkligt för då går uppgifterna verkligen isär vad gäller hästkrafter i ves-snurran.. Ska kolla på det där sen, återkommer då.

JAAG, motorn ska ner i min Pro X och inget avgassystem kommer nog passa rakt av.
Jag kommer antagligen får kapa isär och svetsa ihop och bygga det efter egna mått.

Dock har jag läst en del om att 440ns rör ska passa till 600an utan större ingrepp, någon som kan utveckla detta?
Kan mycket möjligt bli så att motorn får sig en rejäl portning samt annan topp från staterna. Non-ves verkar vara väldigt populärt "däröver"!

Se gärna projekttråden och svara och hjälp mig där :)

Btw, kolla denna graf från m-performance.



Ni med moderna 600... ni kommer att få passa er för min nonves.... bara så ni vet ;)


/K
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Nääe håller inte med 81kW enligt papperna på min 2002års 600cc.

81 kW = 110.1276 hk


Men trimmning annars så är väl det du räknat upp som kan göras hyfsat lätt.
Variatorkitt kan ju vara en grej med, inte riktigt trim kanske men ändå =)

Isåfall har dom strypt din årsmodell för min förra edge 01 hade 86 kw = 116.96 hk
 
Last edited:

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Isåfall har dom strypt din årsmodell för min förra edge 01 hade 86 kw = 116.96 hk
Strypt tror jag inte någon är men kan Polaris kanske har vart så snälla och "smarta" att dom på papperet skrivit ned effekten för att spara oss kunder lite försäkringspengar? ;)
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Stämmer mycket bra det, dock känns de knappt någon skillnad mellan motorerna enda jag märkt klar skillnad på är gassvaret men med boostbottle/powerpack så är även det lika.

Något jag rekomenderar att du gör är en steg1 portning singel rör boostbottle/powerpack samt boysen reeds då ligger du kanske kring 130hk och ett satans gassvar och lägre förbrukning.
Denna setup brukar fungera perfekt för Non ves motorerna.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Precis sådana här svar som jag vill ha Andersson.

Boyesenreeds är redan på listan, och kommer nog inhandlas till nästa säsong.
Problemet med effektrör är ju att den ska ner i ett pro x chassie, och således måste jag kapa i grejorna. Frågan är om man kan plocka mer effekt ur ett stdsystem?

Portning vore faktiskt en riktigt bra idé, ska kolla runt lite och se vilka som kan göra detta på ett seriöst och bra sätt.

Vi får se om jag hittar någon bra bänkning i närheten, så ska jag låta dem göra det och finjustera in motorn efter alla uppdateringar.