ski doo mxz 600 konstigt ljud variator

alenius_86

Medlem
26 feb 2009
6
0
1
umeå
hej jag har en skidoo mxz 600 årsmodell 2001 som jag har ett litet problem med jag har nåt konstigt ljud som värkar komma från variatorn när man gasar hör man de mest de låter som att nåt är löst de är som ett skramlande ljud svårt att förklara finns de nåt ställe runt variatorn som man kan smörja?? har kollat runt variatorn men ser då inget som är löst eller nåt sånt. tacksam för svar

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
kan vara glidbussningarna till korset på variatorn som är slut. Min lät också sådär.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Man ska aldrig smörja någonstans i en variator.

Och är det något som redan börjat låta illa kan man definitivt inte smörja bort felet.

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
jag har just haft samma fel! Felet mitt va att bussningarna (2st) i sek. variatorn va slut o klackarna. pris hos återförsäljare att renovera ca1500kr.
(Har inte hämtat den än så vet inte va de kommer att kosta.)

Min börja vina lite förra säsongen å sen har de bara blivit värre. Efter jag slutade köra med slutburk så hörde man de väldigt väl. Värst e nog när någon annan kör å man står å lyssnar.

alenius_86

Medlem
26 feb 2009
6
0
1
umeå
jag har just haft samma fel! Felet mitt va att bussningarna (2st) i sek. variatorn va slut o klackarna. pris hos återförsäljare att renovera ca1500kr.
(Har inte hämtat den än så vet inte va de kommer att kosta.)

Min börja vina lite förra säsongen å sen har de bara blivit värre. Efter jag slutade köra med slutburk så hörde man de väldigt väl. Värst e nog när någon annan kör å man står å lyssnar.
Okej ja jag köpte skotern föra säsongen och jag har inte skruvat i nån ski doo förut men de är inga större problem att ta lös variatorn eller??. nåt man ska tänka på när man ska ta lös den ??. men om de är bussningarna som är dåliga så måste man lämna in den för renovering de är inget man kan fixa själv då??. men de kan nog va nåt sånt som är dåligt för de är som att nåt skulle va löst eller nåt men jag ska ta lös den å kolla mvh christer

alenius_86

Medlem
26 feb 2009
6
0
1
umeå
Okej ja jag köpte skotern föra säsongen och jag har inte skruvat i nån ski doo förut men de är inga större problem att ta lös variatorn eller??. nåt man ska tänka på när man ska ta lös den ??. men om de är bussningarna som är dåliga så måste man lämna in den för renovering de är inget man kan fixa själv då??. men de kan nog va nåt sånt som är dåligt för de är som att nåt skulle va löst eller nåt men jag ska ta lös den å kolla mvh christer
sen undrar jag oxå om man måste han nån avdragare för att få lös primärvariatorn för sekundärern är väl bara att ta lös men jag börjar nog med att ta lös sekundervariatorn och se hur den ser ut.

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
Sekundär variatorn sitter bara i en bult, sen drar du bara ut variatorn.
Jag fick tipset att bara två när man öppnar variatorn därför att det ligger spänning i den när du tar bort låsringen som sitter på insidan. Alltså den komma villa vrida på sig. Mer vet jag inte. 600 kr tog de för arbetet att ta isär den o byta bussningar å klackarna å sen skruva ihop den, totalt 1650kr. Men nu låter de bra (har provkört)