Polaris 2010 Mtn

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Nä, inge extremt alls.

Bara vanliga kullar/berg runt Boden.

Är sjukt sugen på en Moutain maskin.

Men har alldeles för många frågor i min skalle innan jag vet vad jag ska leta efter..

Kul att du tycker 144" räcker, hade hoppas på det svaret.

600cc eller 800cc?? En annan fråga..

Har varit helt inne på en 800cc, men vete tusan om jag inte börjar ändra mig.

600 Summit med 146" matta är nog inte så dumt.

Alternativt RMK 600 Shift 144".

Vilken är vettigast att hantera i lössnön?

Vilken racklar minst?

Kör ju själv summit 146", måste säga att t.ex assaulten är lättare att hantera i snön än summiten och ändå är det ju bredare spårvidd på assaulten. Jag skulle ha köpt en Shift om jag var du.

600an tycker jag räcker bra, men den har som sagt sina begränsingar. Men ska du inte klättra uppåt stora fjäll så räcker 600an gott..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Vad hade ni väntat er? Nån mountainmaskin med Rush-boggi kommer aldrig...någonsin, det funkar inte helt enkelt. Och framvagnen på Rushen är samma som på IQ 800 SPn i år så det enda dom kunnat plocka in på årets mountainmaskiner som inte finns redan är Rushens plast och det är väl inte plasten som är viktigast......
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Kör ju själv summit 146", måste säga att t.ex assaulten är lättare att hantera i snön än summiten och ändå är det ju bredare spårvidd på assaulten. Jag skulle ha köpt en Shift om jag var du.

600an tycker jag räcker bra, men den har som sagt sina begränsingar. Men ska du inte klättra uppåt stora fjäll så räcker 600an gott..
Tack för bra svar.

Funderar lite...är Shiften föregångaren till Swichback?

Jag är inte så imponerade av de Swichbacks jag provat...är för tok för klumpiga och svår burkade..styva och breda i framvagnen..

Assaulten hade varit ett självklart val om det inte var så mycket gorm med dom..

Å ibland svänger skallen om och säger: -Köp det lägsta och största du har råd med...:hmmmm:

Jag vill igentligen ha så lång som möjligt, UTAN att det blir "busskänsla" över körningen.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
JAAG:
Rush har ju bla en pyramidram,

http://www.maxsled.com/absolutenm/articlefiles/1097-POL10RUSH16.jpg

Det är ganska mycket som skiljer från tanken och framåt mot en RMK. Jag trodde att det skulle bli större förändringar på RMK med, förutom boggin, men monstret Rush får väl duga, :) RMK klarar sig ju fint i konkurrensen iaf.

Pyramidram i all ära men det känner du inte när du kör, framvagnen är densamma som på årets IQ. (Lyckas man skala bort lite vikt när man inför pyramidram så är dom välkomna med detta när dom vill)

Fördelen med Rushens styrlänkage är väl kanske att det blir lättare att flytta och vinkla om styrstången som den ska vara så den slutar peka rakt upp på bussaktigt Arctic-manér.
 
S

StoxResearch

JAAG:
Jag håller med dig. Jag har länge varit skeptisk till pyramidram och funderar ännu på ifall det är en fluga eller ej. Folk hävdar ju att chassit blir styvare iaf, vilket säkert stämmer. Men jag undrar ifall inte tex Arctics chassidesign på M/CF går att göra lika styvt utan en massa vikt högt upp. Svårt att säga utan att räkna/simulera sig fördärvad. Men som du säger är det ju lättare med styrstången. Jaja, länge tvistar de lärda, :)

OT: En annan sak jag är skeptisk till är A-armar. Kalla mig bakåtsträvare, men jag tror inte den designen går att få lika lätt som med trailingarmar. CMX håller ju fast vid trailingarmar av just det skälet. Dessutom tror jag att A-armar är känsligare. Jag har klippt så många stubbar och stenar i vinter med gammel Lynxen och jag är säker på att många A-arms chassin hade sett ut som S av de smällarna, :p Det bästa vore kanske A-armar på ledskotrar och trailingarmar på mountain.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Funderar lite...är Shiften föregångaren till Swichback?
Shiften är inte en föregångare till Switchback. Shift presenterades till förra säsongen. Shift är en basmodell, dvs. den har bara det nödvändigaste. BIlligare dämpare än andra RMK modeller. Inga dekaler. För pengarna man sparar på attköpa en Shift gör att du har råd att modifiera och utrusta den till din dröm masikn.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Shiften är inte en föregångare till Switchback. Shift presenterades till förra säsongen. Shift är en basmodell, dvs. den har bara det nödvändigaste. BIlligare dämpare än andra RMK modeller. Inga dekaler. För pengarna man sparar på attköpa en Shift gör att du har råd att modifiera och utrusta den till din dröm masikn.
Tack för svar.

Är livrädd för att köpa en maskin med bred/styv framvagn.

Det är min skräck..:afraid:

Maskiner för mig måste vara smala och lätta att lägga omkull.

Drömmen är också att skidorna lättar lite när man ger gas..just så pass att man kan få dem att kliva över ett litet dike..
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Skulle tro att en Shift är ett bra val för dig. Smidiga och lättkörda. Jag personligen gillar inte körställningen på de chassit. Tycker oxå att dom känns nervösa på led. Men det är min egen uppfattning, kan vara för att jag är van och gillar lite äldre chassin.

Men med pengarna du sparar kan du ju extra utrusta Shiften så du får den precis som du vill ha den. Få den perfekta maskinen för dig och kanske tom. komma undan billigare än om du köpt en Dragon tex.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
JAAG:
Jag håller med dig. Jag har länge varit skeptisk till pyramidram och funderar ännu på ifall det är en fluga eller ej. Folk hävdar ju att chassit blir styvare iaf, vilket säkert stämmer. Men jag undrar ifall inte tex Arctics chassidesign på M/CF går att göra lika styvt utan en massa vikt högt upp. Svårt att säga utan att räkna/simulera sig fördärvad. Men som du säger är det ju lättare med styrstången. Jaja, länge tvistar de lärda, :)
QUOTE]

Jag har inget mot pyramidram, det är det bästa sättet att bygga ett styvt chassie vad jag vet men det känns då inte som det saknas nån pyramid på nuvarande chassie.... Det negativa med pyramid är däremot när det ska mekas, motorn blir ju lite jävligare komma åt
 
S

StoxResearch

JAAG:
Jo jag vet. Men jag har skräck mot vikt som ligger högt uppe, det är en målkonflikt, :p

Jaja, nog med OT. Jag tycker iaf att Polaris har en ruskigt bra flotta 2010 och nya Rush kommer att sälja på allvar tror jag, liksom Assault. Jag noterar också att det sitter 4T i 4 modeller och 2T i 22 modeller, så 4T revolutionen är på god väg hos Polaris, :p Och detta år 2010 när många förutspådde att 2T skulle vara döende. Jag antar att Polaris har valt rätt väg nu.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Vad hade ni väntat er? Nån mountainmaskin med Rush-boggi kommer aldrig...någonsin, det funkar inte helt enkelt. Och framvagnen på Rushen är samma som på IQ 800 SPn i år så det enda dom kunnat plocka in på årets mountainmaskiner som inte finns redan är Rushens plast och det är väl inte plasten som är viktigast......
Kanske det kan gå att eftermontera "Rush-plast" på en vanlig =P
Är nog inte någon som säljer sån så nog inte någon chans för att se nå sånna försök.

Men denna såg ju ok ut men är osäker på modellen verkar vara några mer luftintag på huven (det är väl inte fläktisen, blir rädd :eek:) ;):

 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Kanske det kan gå att eftermontera "Rush-plast" på en vanlig =P
Är nog inte någon som säljer sån så nog inte någon chans för att se nå sånna försök.

Men denna såg ju ok ut men är osäker på modellen verkar vara några mer luftintag på huven (det är väl inte fläktisen, blir rädd :eek:) ;):

Grymt snygg! Kan det vara ytterligare en 4-takts turbo?
FST modellerna har ju fler hål för intercoolern.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Kanske det kan gå att eftermontera "Rush-plast" på en vanlig =P
Är nog inte någon som säljer sån så nog inte någon chans för att se nå sånna försök.

Men denna såg ju ok ut men är osäker på modellen verkar vara några mer luftintag på huven (det är väl inte fläktisen, blir rädd :eek:) ;):

Vars rota du fram den bilden ? den där finns ju inte med i modellprogramet ? :hmmmm2:
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Utan att ha pluggat särskillt väl var väl 550 fläkten enda shiftmodellen för nästa år.... så retrostripade bilden ovan föreställer nog en shift 550 med specialdekor.

Rush chassiet har nog inte viktcentra högre än årets maskiner, den har alu-pyramid jämfört med en stålbåge på nuvarande maskiner... 2011 års lössnöare blir säkert byggda på rushframdel men med RAW-tunnel eller nån ny variant, dock inte med rushboggi då jag tror att ytterstagen i boggin skulle bromsa för mkt i lössnö.