Temperatur kedjehus

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Efter att ha bytt matta på skotern så for jag i dag ut och körde en sväng, blev väl en 8-10 km. Kör i olika hastigheter och både efter led, på spår och i 2 dm lössnö.

Anar en svag "sång" från kedjehuset och stannar för att justera kedjan lite och upptäcker då att kedjehuset är varmt. Inte glödhett men åtminstone 40-50 grader uppskattar jag det till.

Har aldrig tänkt på detta tidigare. Brukar kedjehuset bli så varmt eller är det jag som har monterat ihop något på fel sätt... (hemska tanke...:afraid:)
 

fleetwood76

Medlem
27 jan 2009
34
0
1
Piteå kommun
Anar en svag "sång" från kedjehuset
Om det är en onormal sång så kan det ju tyda på att det är något lager som är på upphällningen.
Men en kedje transmission låter ju alltid, om du dessutom nyligen har skruvat med kedjehuset så kan det ju lätt bli så att man lyssnar lite extra, och kanske hör ljud som man bara inte har tänkt på tidigare.

Jag vet inte vad en normal drifttemp på ett kedjehus ska vara, men såvida det inte är fråga om eventuell strålningsvärme från avgassystem så kan jag tänka mig att huset borde kunna bli lite drygt ljummen i normala fall.

Jag skulle föreslå att du lyfter skotern så du kan lyssna på kedjehuset med stetoskop eller stor skruvmejsel under drift, för att höra ev lager problem.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Har du nån kedjehus olja i ?
Hmmm.. jaaa - det har jag...

Om det är en onormal sång så kan det ju tyda på att det är något lager som är på upphällningen.
Men en kedje transmission låter ju alltid, om du dessutom nyligen har skruvat med kedjehuset så kan det ju lätt bli så att man lyssnar lite extra, och kanske hör ljud som man bara inte har tänkt på tidigare.

Jag vet inte vad en normal drifttemp på ett kedjehus ska vara, men såvida det inte är fråga om eventuell strålningsvärme från avgassystem så kan jag tänka mig att huset borde kunna bli lite drygt ljummen i normala fall.

Jag skulle föreslå att du lyfter skotern så du kan lyssna på kedjehuset med stetoskop eller stor skruvmejsel under drift, för att höra ev lager problem.
Jag kollade alla lager när jag hade isär det och alla verkade i gott skick. Skotern har bara gått drygt 200 mil.

Jag tror åxå att det beror på att jag lyssnar mer än tidigare. Ska ta och hissa skotern och lyssna. Någon som vet var man köper ett stetoskop?
 

fleetwood76

Medlem
27 jan 2009
34
0
1
Piteå kommun
hej.
Mekonomen, meca i öjebyn, laitis och biltema borde få tag i mekaniker stetoskop. Att dom har hemma på hyllan år väl inte helt säkert.

Jolle
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Hittade på Biltema för 100 buck - klart överkomligt om det fungerar... Ska till Luleå på tisdag så det blir nog affär...
 

rotaxkungen

Aktiv medlem
9 jan 2008
80
0
6
På BRPs maskiner får man inte använda nått verktyg när man justerar kedjespänningen,ryck ur sprinten till justeringsskruven,släpp den med fingerkraft tills den går lätt,justera tillbaka den igen tills den börjar gå n.gt trögt,passat sprinten i hålet då så sätt i den,passar den inte så dra åt den hårdare med fingerkraft,blir den stum då så dra tillbaka skruven igen tills sprinten passar.
Jävligt rutten förklaring,men du kanske förstår ändå
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Har läst i verkstadshandboken och där står det: (fritt översatt från engelska)

--- Spänn kedjan till dess att bromsskivan kan roteras max 5 mm mätt på yttersta kant ---

Tror därför att jag har kedjan för löst spänd. Bara att montera upp och kolla...
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Heh - Att spänna kedjan så att det bara går att rotera bromsskivan 5 mm fungerar inte...

Bara glappet på splinsen gör att den roterar 5 mm. Har nu demonterat kedjehuset och spännt kedjan "på känn". Ut å prova...
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag drar åt kedjespännaren alltid för hand, alltså man ska inte använda några verktyg.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Spännaren sitter så dåligt till så det är näst intill omöjligt att dra den för hand. Man kommer dit med fingrarna men inte mer...

Det var betydligt bättre på min förra GT (98:a)
 
R

Robin

Inte sitter den väl så dåligt till? möjligtvis att du har fäste för backreglaget ivägen men den är ju bara att lossa på och lägga åt sidan.

Spännaren ska du dra åt vad du orkar med handkraft därefter lossa 45grader och tillbak med sprinten.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Har man fullvuxna händer och ett batteri som sitter i vägen så är det förbaskat trångt. Måste ha varit någon liten rackare som har konstruerat det där...
 
K

krickus

Har man fullvuxna händer och ett batteri som sitter i vägen så är det förbaskat trångt. Måste ha varit någon liten rackare som har konstruerat det där...
När man ska göra ett jobb så börjar man med att skruva bort det som sitter ivägen, går fortast så!
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Hej igen...

Har nu varit ut och provat och efter ca 7 km hård ledkörning i ganska snabbt tempo så är kedjehuset så hett att det inte går att hålla handen där någon längre tid.

Upptäckte när jag hade isär huset tidigare att det saknades 2 brickor som skulle sitta på variatoraxeln. Dessa ska sitta mellan drevet och låsmuttern:

Nr 28 & 30 på följande sida:

http://teamlundberg.nu/skoter/2001/Skidoo_a/2001/mcp0113a.pdf

Nr 30 betecknas som "Spring washer" (fjäderbricka)

I dagsläget har jag dragit åt muttern mot drevet och sedan lossat den så att jag får i saxpinnen. Ska denna "vara lös" så att drevet kan flyta på axeln och på så sätt linjera med det undre drevet?
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
När man ska göra ett jobb så börjar man med att skruva bort det som sitter ivägen, går fortast så!
Hmm - förvisso. Men det är ju förbaskat dumt att placera sådana saker så att man måste demontera skotern för att komma åt.

Bytte för några år sedan oljefiltret på en Honda Civic. Det satyt så förbaskat trångt till att man blev tokig innan man hade fått lös det. När de tillverkade bilen måste dom ha hängt upp ett oljefilter - fritt svävande i luften - och sedan byggt en bil runt detta...
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Hittat felet:

Kedjan var för uttänjd (stavning?). Troligen har tidigare ägare kört med för spänd kedja. Köpte ny kedja (1000 buck) och tempen gick ner på en gång...

Case closed!