Variatorerna på Nytron?!

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Har provkört en Warrior och en Nytro RTX. Är besviken på variatorerna.
Dom hugger och rycker, omöjligt att smyga igång med Nytron. Går inte att krypköra med. :mad:
Är själv van med Polaris och Ski-doos välkalibrerade variatorer. Dom växlar så mjukt, nästan som om det vore en elmotor.:D
Någon som har något bra tips på vad man kan göra för att få ordning på variatorerna? Är väldigt sugen annars på att skaffa en Nytro XTX.

Tycker det är synd att Nytron är så långt ifrån färdig när man köper den.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Nytron är gjord för aggresiv körning från fabrik. Men nog är det alltid skönt att kunna smyga iväg ibland. Det går att smyga men de tar lite tid att vänja sig med den.

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Tycker det är synd att Yamaha inte lyckas bättre med sina variatorer. Det känns inte som att kalibreringen av dom matchar Yamahas i övrigt fina (hightec) skotrar. Dom borde kunna bättre än så här. Kan förstå lite grann att Nytro RTX har en aggresiv variatorsetup, men på MTX & XTX är det inte så lyckat. Alla vet vad som händer om man är ute och kör ospårat och hamnar i det läge att man måste kunna smyga igång.

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Låter mer som att du är ovan att köra fyrtakt än att variatorerna skulle vara dåligt inställda. Inga problem att smyga igång en Nytro om man bara vet hur man ska hantera gasen. Det är helt klart en inlärningsperiod när man går från tvåtakt till fyrtakt.

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
RTX är värre uppsatt än XTX, RTX är jättekul när man gasar lite grann. Provkör osv. Hetsig och temperamentsfull. Effektiv är den inte, snarare märkligt uppsatt för den som kör skoter mer seriöst. Mer "show" än "go".

XTX är även den för hetsig om man kör mycket lössnö enligt mitt sätt att se det, eller om man är ovan Yamahas filosofi att sätta upp variatorerna. Det handlar ingenting om två- eller fyrtakt. Glöm det.

Det finns hjälp att få, på RTX kan man byta primärfjäder (din Yamahahandlare vet till vilken) så har man en maskin som växlar betydligt snällare/mjukare (som en elmotor..). Då har du en maskin som vem som helst kan köra. (samt att förmodligen övriga "värstingpiloter" kan hantera RTX bättre än vad dagens setup tillåter.)

XTX har vi provat olika uppsättningar på men är inte riktigt hemma än även om vi är betydligt närmare sanningen än originalsetupen, som faktiskt har att önska. Det kommer en artikel om detta här på nätet senare, skriver en del i långtestbloggen också.

Mikael T
Snowmobile
Håller med i det du skriver och jag ser fram emot vad du kommer fram till då jag senast i helgen kört både ski-doo 1200:an renegaden och e-techen av både lynx o ski-doo och där är det inga problem att smyga iväg och att man skulle vänja sig med xtx:en håller jag inte med om för jag har kört min 120 mil nu och jämfört med ovan nämnda skotrar blir körningen både jobbigar och ryckigare då den är alldeles för aggresivt bestyckad i variatorena.

Last edited:

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Låter mer som att du är ovan att köra fyrtakt än att variatorerna skulle vara dåligt inställda. Inga problem att smyga igång en Nytro om man bara vet hur man ska hantera gasen. Det är helt klart en inlärningsperiod när man går från tvåtakt till fyrtakt.
Det är precis som Mikael T säger, det handlar inte om 2 takt eller 4 takt.
Alla andra märken lyckas bra med variatorerna på sina 4 taktare, men inte Yamaha. Och andra sidan så har inte variatorernas inställning vid leverans varit Yamahas starka sida. Hoppas att dom kan lösa det, annars får man väl hoppas på Mikael T på Snowmobile hittar en bra lösning.
Eller så tar man kontakt med någon som är bra på variatorer tex(Pf-racing)

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Beställde ny fjäder med lägre start tryck till min RTX idag. Är rätt trött på kalibreringen nu när man kört lite på hemmaplan med tighta leder där man måste smyga fram ibland. Primären hugger i ganska kraftigt, men det största problemet är att den släpper lika fort när man ska köra sakta, vilket resulterar i väldigt ryckig gång. Av och på hela tiden liksom.

Hoppas att det var samma fjäder jag beställde som Snowmobile har provat ut då!
Mikael T, har ni köpt fjädrar i ludvika när ni testade?

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Beställde ny fjäder med lägre start tryck till min RTX idag. Är rätt trött på kalibreringen nu när man kört lite på hemmaplan med tighta leder där man måste smyga fram ibland. Primären hugger i ganska kraftigt, men det största problemet är att den släpper lika fort när man ska köra sakta, vilket resulterar i väldigt ryckig gång. Av och på hela tiden liksom.

Hoppas att det var samma fjäder jag beställde som Snowmobile har provat ut då!
Mikael T, har ni köpt fjädrar i ludvika när ni testade?
Vad beställde du för fjäder?

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Vad beställde du för fjäder?
Vet inte :) Handlaren min hade provat ut några stycken med en annan kund, och fått till en som funka bra. Ok, ta hem en sån till mig så jag får prova sa jag då. Därför vet jag inte vilken fjäder det är. Enda jag vet är att den har lägre starttryck.
Kan återkomma i ärendet när jag fått hem den och testat lite.

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Vet inte :) Handlaren min hade provat ut några stycken med en annan kund, och fått till en som funka bra. Ok, ta hem en sån till mig så jag får prova sa jag då. Därför vet jag inte vilken fjäder det är. Enda jag vet är att den har lägre starttryck.
Kan återkomma i ärendet när jag fått hem den och testat lite.
Gör gärna det... ska ju dra pulka en vecka i fjällen med en gravid sambo och hon uppskattar inte riktigt mitt Drag & Fly variatorkitt som jag har nu. Funkar bra om man kör hårt men sämre om man ska mjukköra.

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Gör gärna det... ska ju dra pulka en vecka i fjällen med en gravid sambo och hon uppskattar inte riktigt mitt Drag & Fly variatorkitt som jag har nu. Funkar bra om man kör hårt men sämre om man ska mjukköra.
Har fått tag i en fjäder från XTX nu ska prova i veckan. Blå Silver Blå.

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Testade lite idag. Ingreppsvarvet sjönk till ca 3600-3700, och den är inte lika på/av längre. Prestanda mässigt så blev den inte sämre och växlingsvarvet ligger perfekt på 8800 rpm. Dock så skulle jag vilja ha lite högre remtryck vid inkopplingen.
Kommer behålla den fjädern och kanske vikta på lite längst in på vikten.

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Kan beställas hos alla Yamaha handlare. Annars är min över nu, har inhandlat ett variatorkit från Ulmer racing. Pm:a om du är intresserad av fjädern.
Inte alls svårt att byta. Bara att skruva ur bulten till primären och de 6 bultarna som håller locket. Sen är det bara att byta fjäder och sätta tillbaka locket och bulten. Bulten ska dras med 6 kg/60nm.

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
Beställde fjäder idag på Yamaha Center. Tack för erbjudandet i alla fall och för instruktionen. Har momentnyckel så det blir att byta till veckan. Blev lite nyfiken på det du skrev. Du har beställt ett variatorkit från USA. Vad är orsaken till detta?

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Beställde fjäder idag på Yamaha Center. Tack för erbjudandet i alla fall och för instruktionen. Har momentnyckel så det blir att byta till veckan. Blev lite nyfiken på det du skrev. Du har beställt ett variatorkit från USA. Vad är orsaken till detta?
Vad var det för fjäder du beställde? Blå-silver-blå sitter det original på xtx.

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
177
3
18
Vallentuna/Docksta
Satte dit en Gul-Silver-Gul på min Mtx08 och är väldigt nöjd med den nu kan man smyga i gång samt krypköra mycket bättre, behöver ej lossa centrumbulten på variatorn, bara dom 6 mindre och kränga av yttre delen, var lite försiktig med bussningen, när du skruvar tillbaka den så dra lite på alla bultar så att den går på rakt in.