Ny lag inom nerladdning.

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Som alla säkert hört kommer det juh en ny lag om nerladdning nu snart som säger att företag har rätt att fråga ISP (Engelsk förkortning (Internet Service Provider)) om vem som tankad hem olagligt deras produkter (film, musik) men det finns en bra lösning på just musiken. Finns ett program som heter Radiotracker och spelar in från all världens webradior helt lagligt. Och den funkar riktigt bra den sparar låtarna med Artist och Titel. Man väljer bara vilken sorts musik man vill ha och den letar på radiostationer själv som spelar sån musik och spelar in den. Och många webradio kanaler säger ingenting under hela låten så det blir precis som en vanlig låt fast du har den lagligt. Ingen kan juh se om du spelar in från en webradio. Och den spelar in från många stationer samtidigt också. Jag prova igår på mobilt bredband. Och på 15min hade jag fått hem 25låtar.

Ett tips bara :)
 
B

Biosteel

vad spelar det för roll egentligen att kopiera av en webbradio när folk kommer att dela filer lika mycket som förr.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
vad spelar det för roll egentligen att kopiera av en webbradio när folk kommer att dela filer lika mycket som förr.
Jag tror inte folk kommer göra det.. För företagen har juh rätt att kräva skadestånd av folk som laddar hem. Men det är väl upp till var och en.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
har du någon källa till det här? annars verkar det som lite reklam nästan för mig? bra tips iaf.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Hmm.. dölja ip? Ett knapptryck så sitter jag i Texas.
Jo det finns naturligvis kryphål i lagen.. Men ett lätt sätt att slippa vara olaglig är juh mitt tips.. Sen får man juh ta till sig det om man vill.
 
6

600xrs

Det är inte lagligt att spela in 'strömmande' musik heller.
Men om man nu är så rädd för att fildela så finns det bra lagliga alternativ för musik.
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Det är inte lagligt att spela in 'strömmande' musik heller.
Men om man nu är så rädd för att fildela så finns det bra lagliga alternativ för musik.
Japp, som spotify utmärkt program! :)

en tanke, vi säger att jag laddarner en tv-serie från en utlänsk torrentsida, tv-serien går inte i sverige.
skulle jag då få en lapp från tv-bolaget?
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
jo det kan komma en lapp från tv-bolaget, det är ju det som händer i TPB rättegången nu
när ipred är klubbat så blir det enklare för bolagen, de behöver bara gå till civilrätten för att få rätt att samla "bevis" i stället för som nu till åklagare.

men är det någon som vet vilka tekniska nyheter som kommer av ipred? t ex bittorrentklienter med automatiskt dold ip?
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Haha den här lagen kommer bara kunna bevisa ip-nummret, Den kan ju aldrig visa VEM i hushållet som laddar hem en låt eller en film.
Så den där lagen är skrattretande och det kommer bli lika omöjligt som förr att bevisa VEM det var som laddat hem.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Haha den här lagen kommer bara kunna bevisa ip-nummret, Den kan ju aldrig visa VEM i hushållet som laddar hem en låt eller en film.
Så den där lagen är skrattretande och det kommer bli lika omöjligt som förr att bevisa VEM det var som laddat hem.
Där satt den. ;)

Vet av att 2 (kanske fler) har blivit dragna till domstolen i Danmark pga nerladdning. Bägge friade pga svårt att bevisa att dom satt vid datorn vid tillfället.

Skaffa trådlöst internet så är det OMÖJLIGT att sätta fast er. Bara hävda att någon "hackat" sig in på erat internet. :rolleyes:

Kanske vi ska dra in PB in i detta med, löjligt tycker jag att man inte ska ha frihet på internet.
Det är ju som google, men med ett annat ändamål (som är olagligt) men google kan ju länka till torrents. Så hur va det nu igen :confused:
 

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Haha den här lagen kommer bara kunna bevisa ip-nummret, Den kan ju aldrig visa VEM i hushållet som laddar hem en låt eller en film.
Så den där lagen är skrattretande och det kommer bli lika omöjligt som förr att bevisa VEM det var som laddat hem.
Spelar ingen roll..

Där satt den. ;)

Vet av att 2 (kanske fler) har blivit dragna till domstolen i Danmark pga nerladdning. Bägge friade pga svårt att bevisa att dom satt vid datorn vid tillfället.

Skaffa trådlöst internet så är det OMÖJLIGT att sätta fast er. Bara hävda att någon "hackat" sig in på erat internet. :rolleyes:

Kanske vi ska dra in PB in i detta med, löjligt tycker jag att man inte ska ha frihet på internet.
Det är ju som google, men med ett annat ändamål (som är olagligt) men google kan ju länka till torrents. Så hur va det nu igen :confused:
Asså, tror du på dig själv eller? Dom bryr sig inte om vem det var, dom ger sig på personen som står för IP-adressen.

Google länkar till torrents, dom har inte torrent filerna på sina servrar. Fast torrent-filer är inte olagliga så det spelar ingen roll ändå.
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Det är ju som google, men med ett annat ändamål (som är olagligt) men google kan ju länka till torrents. Så hur va det nu igen :confused:
Precis min tanke! Varför åtalar dom inte google och alla andra sökmotorer när jag kan använda dom till att hitta ALLT i crackade program och film/musik...:eek: om TPB nu mot förmodan blir fällda så måste väl ändå google stå på tur!? :hmmmm2:
 

rogerfågel

Välkänd medlem
5 sept 2008
112
0
6
Hörnefors
Tror inte att nerladdningen kommer att minska speciellt mycket..
Kommer finnas program så att genom några knappklick så sitter man på andra sidan halvklotet.. :)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Spelar ingen roll..


Asså, tror du på dig själv eller? Dom bryr sig inte om vem det var, dom ger sig på personen som står för IP-adressen.

Visst funkar väl så i Teorin. Men i en domstol. Njaa.
Nu är jag lite trött på morgonkvisten så mina fackliga termer lyckas inte leta sig fram till fingrarna.

Men vore väl ungefär samma sak som o döma någon som är troligen skylig till brott? :hmmmm2:
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Det gäller ju bara att internetleverantören lämnar ut IP´et, vilket många inte kommer att göra