Ny lag inom nerladdning.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
har väldigt svårt att tänka mig att vi "medelsvensson" är ens intresanta för bolagen nu när dom får dra folk till domstol då de har tillgång till ip... tror nog dom är ute efter "de stora fiskarna" som typ seedar 100 tal terrabyte.
att jag tankar hem en låt eller en film tror jag inte dom bryr sig så mycket om eller rättare sagt, jag är nog för liten i sammanhanget..
men jag kan iof ha fel
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
Spelar ingen roll..


Asså, tror du på dig själv eller? Dom bryr sig inte om vem det var, dom ger sig på personen som står för IP-adressen.
men tex om den som står för ip nr är farfar 87+ å knappt vet vad en dator är hur ska dom då kunna fälla han för ladda hem film/musik?! dom måste kunna stärka vem som suttit bakom datorn för att de ska bli nå...
 
B

Biosteel

Där satt den. ;)

Vet av att 2 (kanske fler) har blivit dragna till domstolen i Danmark pga nerladdning. Bägge friade pga svårt att bevisa att dom satt vid datorn vid tillfället.

Skaffa trådlöst internet så är det OMÖJLIGT att sätta fast er. Bara hävda att någon "hackat" sig in på erat internet. :rolleyes:

Kanske vi ska dra in PB in i detta med, löjligt tycker jag att man inte ska ha frihet på internet.
Det är ju som google, men med ett annat ändamål (som är olagligt) men google kan ju länka till torrents. Så hur va det nu igen :confused:


jo egentligen men jag läste nyss igenom rättegången och då stog de såhär ungefär
– Alla stora liveartister har behövt en framgångsrik skivkarriär för att kunna göra succé. Om man gjort 21 album kan man göra succé med en konsert, men om det första albumet hamnar på 75:e plats har man ingen plattform att kunna göra en konsert, säger John Kennedy.
09.50 Kennedy får frågan om vad han anser om att jämföra TPB med sökmotorn Google.
Enligt Kennedy samarbetar IFPI dagligen med sökjätten för att bekämpa fildelningen. En sökning på Coldplay på Google ger massor av träffar på lagliga saker såsom fan-sidor, medan en sökning på Pirate Bay ger träffar på olagliga produkter. :stupid:
 
B

Biosteel

men tex om den som står för ip nr är farfar 87+ å knappt vet vad en dator är hur ska dom då kunna fälla han för ladda hem film/musik?! dom måste kunna stärka vem som suttit bakom datorn för att de ska bli nå...

fälla o fälla du får ju böter för det som du har laddat ner. kommer inte ihåg hur mycket en låt värderas till men en vanlig film är ju 222 kr och ha du 10 filmer så blir det ju 2220 kr. :) men musiken va dyrare :ciao:
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
klart jag bott i en grotta sista tiden :rock:

nej men har inte så mkt koll kring det där med lagar inom nerladdning så när han skrev det ville jag bara kolla en källa men det kom ju där så :)

kommer fortsätta ladda ner så i dont give a f*ck
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
En sökning på Coldplay på Google ger massor av träffar på lagliga saker såsom fan-sidor, medan en sökning på Pirate Bay ger träffar på olagliga produkter. :stupid:
Lagliga: Coldplay = 40 900 000
Sk olagliga: Coldplay.torrent = 742 000
slutsats: google fungerar mycket bra för att hitta sk torrents... (olagliga produkter säger somliga)
prova själv, sätt bara .torrent efter det du söker... ;)
 
B

Biosteel

jo de kommer nog vi alla att göra =) iaf jag kommer att ladda ner som aldrig förr eftersom jag har en dhcp server som delar ut min ip haha =)
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Om jag inte minns fel finns de väl en internetleverantör som har som polisy att aldrig under nåra som helst omständigheter lämna ut information om sina kunder.
Och vad jag har förstått så kan dom bara se vad du har för IP och måste därefter kontakta din internetleverantör för att få veta vem du är.
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
jo de kommer nog vi alla att göra =) iaf jag kommer att ladda ner som aldrig förr eftersom jag har en dhcp server som delar ut min ip haha =)
Och det gör dig anonym tror du? om du inte sitter i ett mindre nätverk så är din DHCP server din internetleverantör... tänk ffs! :eek:
 
B

Biosteel

Och det gör dig anonym tror du? om du inte sitter i ett mindre nätverk så är din DHCP server din internetleverantör... tänk ffs! :eek:

oj förlåt gullet råkade glömma att skriva att jag sitter på grannens nätverk så det e han som delar ut min ip adress pusspuss:ciao:
 
B

Biosteel

Om jag inte minns fel finns de väl en internetleverantör som har som polisy att aldrig under nåra som helst omständigheter lämna ut information om sina kunder.
Och vad jag har förstått så kan dom bara se vad du har för IP och måste därefter kontakta din internetleverantör för att få veta vem du är.

det har dom inte heller dte e därför som skivbolagen kommer att sitta och fiska på torrent sidor osv för att se vilka ip adresser som laddar ner och sedan omvandlas till personer som får en fin böteslapp ner i brevlådan för det funkar inte att ge hela sverige fängelse. enbart för att piratebay sitter i rättegång e ju inte för att dom har torrents på sin internet sida det går inte att fälla dom för det. men dom hade egna servrar som dom delade ut på vilket är olagligt. och som oxå beslagtogs i senaste rassian:ciao::rolleyes:
 
B

Biosteel

Lagliga: Coldplay = 40 900 000
Sk olagliga: Coldplay.torrent = 742 000
slutsats: google fungerar mycket bra för att hitta sk torrents... (olagliga produkter säger somliga)
prova själv, sätt bara .torrent efter det du söker... ;)

jo men det där e inte min text det är ett citat från PB rättegången. klumpigt av mi att inte sätta citations tecken iof:bawling:
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
jo men det där e inte min text det är ett citat från PB rättegången. klumpigt av mi att inte sätta citations tecken iof:bawling:
Det jag menade är ju ett exempel, google är lika kriminella som TPB, för jag behöver då inte gå till TPB för att hitta torrenter! egentligen är alla sökmotorer MSN, Yahoo och allt va fan dom heter lika olagliga som TPB tycker då iaf jag... tänk bara Bill gates äger MSN, tror ni IFPI går dit och gnäller? i helvete heller! :aetsch:
 
B

Biosteel

Det jag menade är ju ett exempel, google är lika kriminella som TPB, för jag behöver då inte gå till TPB för att hitta torrenter! egentligen är alla sökmotorer MSN, Yahoo och allt va fan dom heter lika olagliga som TPB tycker då iaf jag... tänk bara Bill gates äger MSN, tror ni IFPI går dit och gnäller? i helvete heller! :aetsch:
jo men bill gates har ju fällts förut i europadomstolen för att ha haft en monopol liknande ställning på marknaden och för sina metoder att köra över småföretag så visst vågar dom klämma åt höjdarna oxå.:rolleyes:
 
6

600xrs

Det jag menade är ju ett exempel, google är lika kriminella som TPB, för jag behöver då inte gå till TPB för att hitta torrenter! egentligen är alla sökmotorer MSN, Yahoo och allt va fan dom heter lika olagliga som TPB tycker då iaf jag... tänk bara Bill gates äger MSN, tror ni IFPI går dit och gnäller? i helvete heller! :aetsch:
Sen så har inte google, msn, yahoo etc. det olagliga materialet på sina servrar...
 

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Sen så har inte google, msn, yahoo etc. det olagliga materialet på sina servrar...
Det har inte The Pirate Bay heller..

Precis min tanke! Varför åtalar dom inte google och alla andra sökmotorer när jag kan använda dom till att hitta ALLT i crackade program och film/musik... om TPB nu mot förmodan blir fällda så måste väl ändå google stå på tur!?
Tänk lite på det så förstår du varför det är orimligt.
Tror inte att nerladdningen kommer att minska speciellt mycket..
Kommer finnas program så att genom några knappklick så sitter man på andra sidan halvklotet..
Det finns redan sånt, har funnits typ hur länge som helst. Man behöver inte ens något program men det är inte säkert ändå, det går att få reda på din IP ändå.
Det gäller ju bara att internetleverantören lämnar ut IP´et, vilket många inte kommer att göra
Det är ju det lagen handlar om, dom har inget val än att ge ut din address. (IP'et har dom ju redan)
har väldigt svårt att tänka mig att vi "medelsvensson" är ens intresanta för bolagen nu när dom får dra folk till domstol då de har tillgång till ip... tror nog dom är ute efter "de stora fiskarna" som typ seedar 100 tal terrabyte.
att jag tankar hem en låt eller en film tror jag inte dom bryr sig så mycket om eller rättare sagt, jag är nog för liten i sammanhanget..
men jag kan iof ha fel
Dom går på alla, det är inte speciellt jobbigt för dom att skicka ett kravbrev som lyder "Ge oss XXX kr och så går vi inte till domstol", många kommer ju inte att gå vidare till domstol med det även om dom inte har laddat hem och om man har laddat hem så är det ju bara betala om du inte vill sätta dit någon oskyldig granne lr liknande.
 

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
det hade dom visst det dom blev beslagtagna i razzian som polisen gjorde och det är det som dom åtalas för:stupid:
Säg mig vad dom har på sina servrar som är olagligt? Torrent-filer är INTE olagliga. Menar du åtalet som håller på nu? Dom är inte åtalade för det polisen hittade under razzian. Inte direkt iallafall.

Polisen har beslagtagit TPBs och Piratbyråns servrar

Polisen har idag vid en husrannsakan beslagtagit alla servrar hos Pirate Bay och Piratbyrån. Trots att verksamheten enligt gällande lagstiftning är fullt tillåten, enligt flera rättsprejudikat, så har man valt att gå in och avbryta hela verksamheten för att få den lagligt prövad.
Pirate Bays servrar stod dessutom inne på samhällskritiskt skyddsområde, dit polisen inte hade tillträde, något man ignorerade vid husrannsakan.
Piratbyrån har också gått ner, eftersom den står på samma fysiska ställe som Pirate Bay.
Just nu sitter anakata och Fredrik, operatörerna på Pirate Bay, i förhör hos polisen tillsammans med en tredje person, och går inte att nå.
Polisen förstörde för andra som hade sina servrar i serverhallen fast inte hade något med TPB att göra. Svensk polis suger.
 
R

Robin

det hade dom visst det dom blev beslagtagna i razzian som polisen gjorde och det är det som dom åtalas för:stupid:
Inte riktigt.

De har Torrent filer på sina servrar som i sig används som en "länk" i mellan din dator och alla de som har filen på sin dator som du vill ta del utav.

En torrent fil i sig är inte på något sätt olaglig.
Inte heller vad den leder till då den egentligen bara funkar som en länk och inte i sig har något "värde".

Däremot försöker man ju fälla TBP för medhjälp till att sprida material genom torrent tekniken.
Vilket i sig inte håller, det är ungefär som att bötfälla Ferrari för att de gör bilar som uppmanar till att köra fort.