Arctic Cat 2010

S

StoxResearch

Ifall de har höjt effekten utan att förstora portarna eller öka varvtalet mer än marginellt så ska inte hållbarheten vara något problem. Det fanns mycket kvar att hämta i motorerna tidigare (med enkla medel).

EDIT: Såg ju nu att stora delar av 800 snurran är helt nydesignad. Imponerande!
 
Last edited:

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
jag går nog imorgon till min återförsäljare och frågar om jag kan boka redan NU. jag skall ha crossfire limited eller m1000
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Satan vilka sköna dynor dom kommer med! (Ser det ut som)
Hade man haft råd hade jag inte tvekat på en Crossfire Le! Faktiskt...
Dock så är jag tveksam till boggieskenorna, lite väl veka ser dom väl ut att vara eller?
 

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Hade man haft större kassa hade man ju inte tvekat på beställa en m8a!
Skulle vilja prova nya 800an med 160 kusar :D

Men vad är skillnaden mellan Sno pron och nya Limited??? förutom färgsättning då såklart.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Så otroligt fult Twin spar-chassiet är!
Den där Sno pro 500 verkar dom dock ha fått till bra.

Kanske får bli en Cf som nästa skoter.. :)
 
S

StoxResearch

edvinsjolund:
Undrar om Arctic envisas som små barn med det där chassit, :p "NÄ, det ÄR bäst! Vi har kvar det.". Jag har inte sett/läst/hört många Arctic anhängare ens som gillar det där chassit, så det kan ju inte vara bra för affärerna att anvisas med det. Varför inte ersätta det med SnoX chassit i olika varianter?

Men det kanske är mer poppis i Nordamerika, vad vet jag. Men den stora gurun INTERNET verkar inte heller säga att så är fallet, :) Arctic vill nog kanske bara ha igen vad de har investerat i chassit, de kan inte byta för tidigt. Men frågan är om inte en eventuell lägre försäljning äter upp förtjänsterna med det?

Arctic är på G stort igen iaf. Jääääävligt skönt. Synd bara att det verkar som att Arctic har fått ditcha några 1000ccm 2T modeller, troligen pga att motorerna inte är tillräckligt rena. Eller så är försäljningen bara för dålig.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag är så besviken så jag kan kalla de ett skämt , ääntligen släpper som ett chassi man vill ha med kedjehus å allt men har ingen motor i det ! ? varför ? en 160 hk 800 skulle gjort skotern fullkomligen glödhet , nu vill jag inte ens ha den , man slutar aldrig förvånas ...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
jag är så besviken så jag kan kalla de ett skämt , ääntligen släpper som ett chassi man vill ha med kedjehus å allt men har ingen motor i det ! ? varför ? en 160 hk 800 skulle gjort skotern fullkomligen glödhet , nu vill jag inte ens ha den , man slutar aldrig förvånas ...
Problemet är att AC inte har råd med det. High-end sportmaskiner är inga volymmodeller. Det är de mer civiliserade sportmaskinerna och touringmodellerna som är volymmodeller och som tillverkaren tjänar pengar på. Dessa sportmaskiner och mountainsegmentet är det som säljer volymmodellerna och "brandar" tillverkaren.

AC formligen blöder pengar just nu och har inte råd att sätta in en motor som kostar mer både att utveckla och att tillverka. Visst kan någon argumentera att utvecklingskostnaden är försumbar, men det ultimata beviset för min tes att de inte vill tillverka den är att 500-motorn saknar apv-ventiler. Det blir för dyrt att sätta dit dem.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Ser ut som dom har förstört en eventuell skoter man vill ha. Ifall SNO PRO 500 är endast 85 hp. Fyy va lågt av AC..
 
B

Biosteel

Ser ut som dom har förstört en eventuell skoter man vill ha. Ifall SNO PRO 500 är endast 85 hp. Fyy va lågt av AC..

kanske inte är en dum ide då M5 sålde som smör ?:eviltongue:
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
jag är så besviken så jag kan kalla de ett skämt , ääntligen släpper som ett chassi man vill ha med kedjehus å allt men har ingen motor i det ! ? varför ? en 160 hk 800 skulle gjort skotern fullkomligen glödhet , nu vill jag inte ens ha den , man slutar aldrig förvånas ...
vad är fördelen med kedja vs act ?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ser ut som dom har förstört en eventuell skoter man vill ha. Ifall SNO PRO 500 är endast 85 hp. Fyy va lågt av AC..
Du missade min förklaring rakt ovanför. En vidareutveckling av den förklaringen:

Lite bakgrund:
Arctic Cat är i djup ekonomisk kris. Det de tjänar mest pengar på är sin atv-division eftersom att den marknaden går bäst. Det de tjänar minst på är sin snöskoterdivision som tyngs av extrema utvecklingskostnader för att uppnå emissionskraven samtidigt som det blir allt svårare att vidareutveckla djupsnöchassin och racerchassin pga att man börjar nå vägs ände med befintlig teknologi.

Utgångsläge för skoterdivisionen:
De skotersegment som just nu inbringar pengar är touring och arbetsmaskinsegmentet. Sportmaskiner som f8 inbringar också en hel del pengar. Varför? Därför att chassimässit så har de inte behövt anstränga sig så mkt för att uppdatera det år till år och motormässigt tar de bara lite saker från bilsidan eller mountainsegmentet där allt redan är utvecklat.
De två avdelningar som inte inbringar pengar är mountain och racerdivisionen. Dessa två segment leder utvecklingen. Här kommer alla stora framsteg inom både motor- och chassiteknologi eftersom de helt enkelt behöver vara värst för att vinna och i slutändan sälja grejer. Dessa divisioner går konstant med förlust. Varför? Små volymer, höga utvecklingskostnader, höga tillverkningskostnader(exotiska tillverkningsmetoder) och höga råvarukostnader(exotiska material). Och allt detta ska ut till kunden till ett pris som inte ligger allt för långt ifrån resten av modellsortimentet. Det är ett krig därute för att stå överst på prispallen eller högst upp på berget.
Resten av segmenten kostar inte så mycket i utvecklingskostnader. Här kan man ju bara ta befintlig teknologi från godtycklig modell och få allting att lira. Kostar inte så mycket. Varför är cf-modellerna så lika m-modellerna och alla hyllar den för att den är så bra i lössnön? Vinstmaximering, eller rättare sagt. Kostnadsminimering. Det kostar inte så mycket att byta matta och framvagn och sedan sälja som en helt annan modell till en annan kundgrupp.
Skotertillverkningen bär inte sig själv så man måste flytta över pengar från atv-divisionen, dyrt med emissionskrav.

Så vad göra med den bakgrunden och det utgångsläget?
Här kan vi alla ha flera teorier men vi kan konstatera ett par saker:
AC har ett chassi som inte bär sig själv. Sno pro-chassit. Den är enbart konstruerad för att gå på banorna och vinna priser. Detta chassi har aldrig gått ut till kund om man bortser några hundra exemplar nästan identiska med tävlingsmaskinen till den löjligt lilla marknaden i norden. En förlustaffär med andra ord. Vad göra? Vi kan inte lägga ner racerdivisionen eftersom att den hjälper till att sälja volymmodellerna i touring och arbetssegmentet. Människor är fåfänga så de köper en maskin som inte alls är gjord för att gå på banorna av den tillverkare som visat sig mest kapabel till att göra det. "Branding" på fackengelska. De vill med andra ord inte köpa en gubbskoter från ett företag med gubbig framtoning.
Därför är det viktigt att visa framfötterna där man syns. Man vill gärna också bli förknippad med högteknologi. Därför krävs racer- och mountainskotrar. Så, tillbaka till ursprungsfrågan. Vad göra med vårat high-tech chassi som bara kostat pengar nu när vi är i kristider och inte har råd att lägga ner det? Sälj det till marknaden är ett av de mer givna svaren. Kanske få chassit att bära sig självt?
Ok. Lite mer ledanpassat kanske? Hur gör vi med hållbarheten, är det inte bättre om den håller istället för att utveckla bra effekt? Borde vi kanske sätta dit en mindre motor och låta skotern bli känd för sin smidighet snarare än för klippet i motorn? Men du chefen, vad sägs om det här, vi bygger den billigt, säljer den billigt, vi kanske till och med kan sälja den i stora volymer? Är inte det bättre än att sälja den dyrt och med större marginaler?
Det är mycket att ta hänsyn till när man ska ut på en oprövad marknad. Enda skillnaden är att AC har varit där en gång förut. Japp, de har redan satt en billig motor i ett high-end chassi och prånglat ut det för ett lågt pris. Klingar M5 bekant? Den blev som ni kanske minns en storsäljare och en ikon för att den tog ut högteknologi till folket på allvar. De som inte hade alltför stor plånbok. Japp, en riktig vinst för AC. Kanske de inte lyckas tillfredställa de stora killarna men vi som vet att uppskatta ett bra chassi vet vad detta innebär. Om Arctic Cat kursar så avslutade de med flaggan i topp och prånglade ut sin roligaste skoter någonsin. Och för rimligast peng.


"Det man inte har mellan benen får man ha under huven."

P.S.
Har ni inte funderat på varför Yamaha inte utrustar sina skotrar ordentligt med riktiga mattor, riktig fjädring, ordentlig variator, bättre chassin, uppdaterade sina körställningar och byggde den skoter vi alla vet att de kan bygga? Svaret är fyrtakt. Själva teknologin är så mycket dyrare att priset hade blivit hutlöst om de prånglat ut färdigutrustade skotrar från början så de låter kunderna bygga klart den. En del gör det, andra gör det inte och resultatet. Eller kanske "fun factor" blir därefter. D.S.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Ja man har ju haft en f5 -04 den gick bra. Men jag undrar om man kan byta från rev 440 till en sno pro 500 ? Tror den skulle passa mina ändamål ändå för jag attackerar mest led och man hänger nog även med med 85 hp... + bra chassie säker motor å billig i inköp antagligen :) Hur tycker ni m5 motorn känns då som har kört den ?
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
Du missade min förklaring rakt ovanför. En vidareutveckling av den förklaringen:

Lite bakgrund:
Arctic Cat är i djup ekonomisk kris. Det de tjänar mest pengar på är sin atv-division eftersom att den marknaden går bäst. Det de tjänar minst på är sin snöskoterdivision som tyngs av extrema utvecklingskostnader för att uppnå emissionskraven samtidigt som det blir allt svårare att vidareutveckla djupsnöchassin och racerchassin pga att man börjar nå vägs ände med befintlig teknologi.

Utgångsläge för skoterdivisionen:
De skotersegment som just nu inbringar pengar är touring och arbetsmaskinsegmentet. Sportmaskiner som f8 inbringar också en hel del pengar. Varför? Därför att chassimässit så har de inte behövt anstränga sig så mkt för att uppdatera det år till år och motormässigt tar de bara lite saker från bilsidan eller mountainsegmentet där allt redan är utvecklat.
De två avdelningar som inte inbringar pengar är mountain och racerdivisionen. Dessa två segment leder utvecklingen. Här kommer alla stora framsteg inom både motor- och chassiteknologi eftersom de helt enkelt behöver vara värst för att vinna och i slutändan sälja grejer. Dessa divisioner går konstant med förlust. Varför? Små volymer, höga utvecklingskostnader, höga tillverkningskostnader(exotiska tillverkningsmetoder) och höga råvarukostnader(exotiska material). Och allt detta ska ut till kunden till ett pris som inte ligger allt för långt ifrån resten av modellsortimentet. Det är ett krig därute för att stå överst på prispallen eller högst upp på berget.
Resten av segmenten kostar inte så mycket i utvecklingskostnader. Här kan man ju bara ta befintlig teknologi från godtycklig modell och få allting att lira. Kostar inte så mycket. Varför är cf-modellerna så lika m-modellerna och alla hyllar den för att den är så bra i lössnön? Vinstmaximering, eller rättare sagt. Kostnadsminimering. Det kostar inte så mycket att byta matta och framvagn och sedan sälja som en helt annan modell till en annan kundgrupp.
Skotertillverkningen bär inte sig själv så man måste flytta över pengar från atv-divisionen, dyrt med emissionskrav.

Så vad göra med den bakgrunden och det utgångsläget?
Här kan vi alla ha flera teorier men vi kan konstatera ett par saker:
AC har ett chassi som inte bär sig själv. Sno pro-chassit. Den är enbart konstruerad för att gå på banorna och vinna priser. Detta chassi har aldrig gått ut till kund om man bortser några hundra exemplar nästan identiska med tävlingsmaskinen till den löjligt lilla marknaden i norden. En förlustaffär med andra ord. Vad göra? Vi kan inte lägga ner racerdivisionen eftersom att den hjälper till att sälja volymmodellerna i touring och arbetssegmentet. Människor är fåfänga så de köper en maskin som inte alls är gjord för att gå på banorna av den tillverkare som visat sig mest kapabel till att göra det. "Branding" på fackengelska. De vill med andra ord inte köpa en gubbskoter från ett företag med gubbig framtoning.
Därför är det viktigt att visa framfötterna där man syns. Man vill gärna också bli förknippad med högteknologi. Därför krävs racer- och mountainskotrar. Så, tillbaka till ursprungsfrågan. Vad göra med vårat high-tech chassi som bara kostat pengar nu när vi är i kristider och inte har råd att lägga ner det? Sälj det till marknaden är ett av de mer givna svaren. Kanske få chassit att bära sig självt?
Ok. Lite mer ledanpassat kanske? Hur gör vi med hållbarheten, är det inte bättre om den håller istället för att utveckla bra effekt? Borde vi kanske sätta dit en mindre motor och låta skotern bli känd för sin smidighet snarare än för klippet i motorn? Men du chefen, vad sägs om det här, vi bygger den billigt, säljer den billigt, vi kanske till och med kan sälja den i stora volymer? Är inte det bättre än att sälja den dyrt och med större marginaler?
Det är mycket att ta hänsyn till när man ska ut på en oprövad marknad. Enda skillnaden är att AC har varit där en gång förut. Japp, de har redan satt en billig motor i ett high-end chassi och prånglat ut det för ett lågt pris. Klingar M5 bekant? Den blev som ni kanske minns en storsäljare och en ikon för att den tog ut högteknologi till folket på allvar. De som inte hade alltför stor plånbok. Japp, en riktig vinst för AC. Kanske de inte lyckas tillfredställa de stora killarna men vi som vet att uppskatta ett bra chassi vet vad detta innebär. Om Arctic Cat kursar så avslutade de med flaggan i topp och prånglade ut sin roligaste skoter någonsin. Och för rimligast peng.


"Det man inte har mellan benen får man ha under huven."

P.S.
Har ni inte funderat på varför Yamaha inte utrustar sina skotrar ordentligt med riktiga mattor, riktig fjädring, ordentlig variator, bättre chassin, uppdaterade sina körställningar och byggde den skoter vi alla vet att de kan bygga? Svaret är fyrtakt. Själva teknologin är så mycket dyrare att priset hade blivit hutlöst om de prånglat ut färdigutrustade skotrar från början så de låter kunderna bygga klart den. En del gör det, andra gör det inte och resultatet. Eller kanske "fun factor" blir därefter. D.S.
mkt intressant läsning.. väntar bara på stox kommentar så är söndagen komplett.