Förgasardemontering?

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Tja.
Va ute å körde med polarna i helgen,
när min skoter började vibrera orehört mycket, och bluddrade
som tusan på låga varv.
öppnade huven och va niagarafallet i returslangen som går in
i lyftburken (polaris XC 700sp -01).
Kom fram till att det måste vara nålen som har hängt sig eller,
flotören(hur det nu stavas) som fastnat i ett läge så det flödar fritt.

Froblemet då...
Har aldrig demonterat nå förgasare. är det bökigt?
Va måste man lös med för att få lös förgasarna?
va sak man tänka på?
/N:beer:

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Enda jävliga är att skruvarna som håller flottörhuset kan sitta ordentligt, så var försiktig så att du inte drar dem runda.

Annars är det bara skruva isär allting, och komma ihåg hur det satt :)

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Enda jävliga är att skruvarna som håller flottörhuset kan sitta ordentligt, så var försiktig så att du inte drar dem runda.

Annars är det bara skruva isär allting, och komma ihåg hur det satt :)

blir det lös med luftburken och allt?
Mer detaljer ju gladare blir jag :rolleyes:
förklara som jag vore en 3åring =)
haha

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Aa ta lös luftburk och klammrerna som håller fast dem i förgasargummit, det är gummit mellan cylinder och förgasaren.

Om nålen har hängt upp sig så bör du öppna trottellocket och kolla. Det är locket uppe på, där vajern går igenom.
Det du måste göra nu för att få lös trotteln och nålen är att. Trycka ihop fjädern så att du får loss vajern från trotteln.
Du bör se hur vajernippeln sitter fast och hur du ska lirka ut den. När det är klart ska du ha trotteln och nålen i din hand. Nålen ska "ligga" kvar med hjälp av ett clips ( bricka ).

På nålen finns olika urfasningar beroende på soppa mängden man vill ha. Om den hoppat lös på ena trotteln, öppna då den andra förgasarn och kolla hur den sitter, sedan fixar du samma på båda.

Sedan monterar du ihop trottlarna med fjäder o vajer som det satt, kan va bökigt och få ihop fjädern men det ska gå.

Öppna även kopparna på förgasarna, den sitter under förgasarn och sitter fast med ett par skruvar.
VIKTIGT: Dessa kan sitta hårt, så ha en bra mejsel som passar mycket bra i skruven. Lägg förgasarn mot nåt underlägg så att du får stöd. Pressa som f-n och vrid MOTSOLS-Mot klockan, till vänster bort från dig. Om du inte får upp den, be nån mer erfaren att prova. Håll inte på mer och mer ifall mejseln börjar slira i skruven.
När du fått upp locket så blåser du rent munstyckena med trycklyft.
Munstycke är de små mässings "muttrarna".

Blev mkt text ^^

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Tack för tipsen.
man blir f-n mer å mer orolig att skruva i det men det är väll endå ingen
kärnfyik kan jag tänka mig.
men jag får väll återkomma i ärendet i slutat av helgen...
/N

Aa ta lös luftburk och klammrerna som håller fast dem i förgasargummit, det är gummit mellan cylinder och förgasaren.

Om nålen har hängt upp sig så bör du öppna trottellocket och kolla. Det är locket uppe på, där vajern går igenom.
Det du måste göra nu för att få lös trotteln och nålen är att. Trycka ihop fjädern så att du får loss vajern från trotteln.
Du bör se hur vajernippeln sitter fast och hur du ska lirka ut den. När det är klart ska du ha trotteln och nålen i din hand. Nålen ska "ligga" kvar med hjälp av ett clips ( bricka ).

På nålen finns olika urfasningar beroende på soppa mängden man vill ha. Om den hoppat lös på ena trotteln, öppna då den andra förgasarn och kolla hur den sitter, sedan fixar du samma på båda.

Sedan monterar du ihop trottlarna med fjäder o vajer som det satt, kan va bökigt och få ihop fjädern men det ska gå.

Öppna även kopparna på förgasarna, den sitter under förgasarn och sitter fast med ett par skruvar.
VIKTIGT: Dessa kan sitta hårt, så ha en bra mejsel som passar mycket bra i skruven. Lägg förgasarn mot nåt underlägg så att du får stöd. Pressa som f-n och vrid MOTSOLS-Mot klockan, till vänster bort från dig. Om du inte får upp den, be nån mer erfaren att prova. Håll inte på mer och mer ifall mejseln börjar slira i skruven.
När du fått upp locket så blåser du rent munstyckena med trycklyft.
Munstycke är de små mässings "muttrarna".

Blev mkt text ^^

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
NU är det klart.
hitta de nå lite skit i en flotören.
men vet itne om det är bara jag men jag tycker att den går lite bättre endå. den går inte lika ryckigt dom den gjorde förr.. och mer rent.
Nu ska jag fortsätta baka mitt bröd.
tack för alla tips.
/N